Age of Empires: Definitive Edition nabízí staromódní hratelnost v překrásné grafice – recenze

Je určitým dokladem mizérie strategického žánru, že k nejočekávanějším žánrovým hrám roku patří remake jedné klasiky. Age of Empires: Definitive Edition je návratem do časů, kdy byl svět z hlediska fanoušků realtime strategií ještě v pořádku. V podobě Blizzardu (Warcraft, Starcraft), Westwoodu (Command and Conquer) a právě za Age of Empires zodpovědnými Ensemble Studios zde vládl triumvirát neuvěřitelně talentovaných týmů, které navždy zformovaly minimálně jednu generaci hráčů.

Každý šel na věc trochu jinak. Age of Empires se stalo představitelem vlastní vývojářské školy. Bylo určeno pro hráče, kteří nechtějí za každou cenu pospíchat, kteří kladou důraz na budování své základny, výzkum a hospodářství. Nebylo divu, vždyť hlavní designér Bruce Shelley autorsky vyrostl vedle Sida Meiera na Civilizaci. Její duch se v realtimové podobě dostal i do Age of Empires a okouzlil miliony hráčů po celém světě, kteří si krátce po jedničce vyžádali druhý díl. Pak už nebylo možné, aby si úspěchu Ensemble Studios nevšiml některý z gigantů. Byl to Microsoft, který studio koupil a následně nechal vytvořit Age of Mythology a Age of Empires 3. Následně ho však převelel na jiné projekty a poté, co tým kolem Shelleyho dokončil Halo Wars, byl nečekaně rozpuštěn. V roce 2009 se zkrátka zdálo, že Age of Empires je definitivě mrtvé. Mohlo tomu tak být, ale jen proto, aby o devět let později z mrtvých vstalo. Age of Empires: Definitive Edition je přitom pouhým začátkem. V přípravě už je rovnou Age of Empires 4, které je ale zatím v nedohlednu.

Selektivní paměť a stárnutí hry

Nezabíhejme do daleké budoucnosti. Jakkoliv se může úkol, který před autory Age of Empires: Definitive Edition stál, jako snadný, je tomu přesně naopak. Původní hra je stará více než 20 let, a přestože se žánr v době jejího vydání byl na vrcholu, od té doby se v něm přeci jen leccos změnilo. Vzpomínky jsou navíc dvousečnou zbraní. Na jedné straně zajistí, že o remasterované Age of Empires bude zájem, na straně druhé jsou velmi selektivní, a tak nejspíš způsobí, že hráči budou původní hru mít v paměti v mnohem lepší formě, než v jaké z dnešního pohledu ve skutečnosti je. Ve vší úctě, zkuste si jí dnes pustit a zahrát. Rozpixelovaná grafika bude jen jednou z věcí, které vás nepotěší.

Pokud bychom se soustředili jen na grafické zpracování, získalo by Age of Empires: Definitive Edition zlatou medaili. Zatímco třeba Age of Empires 2 HD svého času jen vzalo původní hru a přeškálovalo jí do vyššího rozlišení, v tomto případě vývojářské studio Forgotten Empires vzalo do virtuální ruky každý grafický element hry a opracovalo ho do moderní podoby. Týká se to kompletního interface, všech map, jednotek a samozřejmě také budov.

Výsledek tomu naprosto odpovídá. Jistě, Age of Empires: Definitive Edition je stále striktně 2D izometrickou strategií a působí tak a priori trochu historicky. Jenže nic jiného jsme samozřejmě nechtěli a jinak se hře ve vizuálním pojetí daří až nečekaně. Vše je plné detailů, o kterých jste si dříve mohli nechat jen zdát, historická atmosféra ze hry jen čiší, a kdyby se všude neválčilo, byla by to vlastně nádherná idylka, kterou do značné míry vytváří silné přesvětlení scén, jakoby na ně neustále svítilo slunce. To byl ostatně jeden z otisků Bruce Shelleyho, který do hry před dvaceti lety propašoval a který jistě přispěl k jejímu velkému úspěchu.

Jednu z nejdůležitějších částí remasteru tedy máme odškrtnutou. Ale jak původní hra zestárla po designové stránce, protože tam jsou možnosti zásahu tvůrců omezenější. Překvapivě musím říct, že Age of Empires je navrženo opravdu dobře a funguje i v dnešní době. Tempo hry je oproti současným strategiím výrazně pomalejší, ale to vůbec nevadí. Alespoň budete mít dostatek času k vyvážení vojska a hospodářství, zpřístupňování nových surovin, stavbu základny a expanzi. Tím vším svůj národ provedete čtyřmi epochami lidských dějin a přitom si budete libovat, jak hezky strategicky postupujete. Jistě, nejspíš vám bude scházet odlišení jednotlivých národů, které jsou v podstatě identické, nějaké ty speciální jednotky apod., ale i bez toho si užijete dostatek zábavy.

Chaba inscenace bohatého obsahu

Age of Empires: Definitive Edition  nabízí deset kampaní, což je pořádná porce herního obsahu. Nechybí kampaně z původní hry, přídavku Rise of Rome a dokonce ani jejích dvou demoverzí. Zde bychom v normálním případě mohli žehrat nad tím, že by bylo lepší, kdyby se autoři zaměřili na kvalitu a nikoliv kvantitu. Kampaně totiž postrádají jakoukoliv inscenaci. Ani těch pár renderovaných filmečků, které v původní hře byly, bohužel v Definitive Edition nenajdete, protože autoři neměli k dispozici zdrojová data. Musíte se tak smířit s přečtením úvodních textů, což je také veškerý dabing, který ve hře je. V průběhu misí na vás čeká už maximálně jen čtení sporadických textů. Ale oč méně než Age of Empires svázané příběhem, tím více volnosti hráčovi dává. Většinu misí je skutečně možné řešit různými způsoby, a pokud vás něco napadne, můžete to také provést, ani by vás hra uměle omezovala. V kampaních provedli autoři spíše menší změny typu nahrazení Alexandra Velikého při dobývání Tróji legendárními hrdiny (Odyseus, Achiles, Ajax).

Velkou otázkou bylo, jak se tvůrci popasují s rekonstrukcí ovládání do moderní podoby, která je k hráčům přeci jen mnohem přívětivější než před dvaceti lety. V tomto směru nabízí Age of Empires: Definitive Edition řadu komfortních funkcí. Interface vám kupříkladu ukazuje nečinné vesničany a umožní vám k nim hned přiskočit a zaúkolovat je. Většinou však nikdo dlouho nezahálí, protože hra nově automaticky posílá nicnedělající poddané sbírat suroviny. Skvělá je také možnost nastavit si klávesové zkratky. Jen díky tomu se nové Age of Empires hraje mnohem příjemněji a plynuleji než původní verze.

Leccos zůstalo při starém

To ale neznamená, že tvůrci nemohli zajít ještě dále. Ani v Age of Empires: Definitive Edition totiž nemůžete do fronty v příslušné budově zadat produkci více než jednoho typu jednotky. Technologie pak dopředu není možné objednávat vůbec. Přeci jen si tak užijete více klikání než by bylo nutné. Zcela nepochopitelně Forgotten Empires nezapracovali na pathfindingu, tedy hledání optimální cesty jednotkami. Ty stále nejsou schopny držet jakoukoliv formaci, jezdci se zasekávají o pěchotu a celistvá skupina se rozpadá, protože jde k cíli různými cestami. Nezbývá než si to pečlivě hlídat, protože taková rozpadlá armáda bloudící po mapě vás hravě může stát vítězství v celé misi. Nepřátelská umělá inteligence funguje vcelku dobře, je však znát, že jí autoři upravili, protože je mnohdy až přehnaně agresivní a napadá od začátku misí, což se dříve nedělo. Čas od času udělá něco nepochopitelného, děje se tak ale zřídkakdy a většinou tak představuje důstojného soupeře.

Age of Empires: Definitive Edition umí být mnohem přehlednější než původní hra. Vděčí za to podpoře vysokých rozlišení (až 4K) a také nově implementované funkci zoomu, díky které na bojiště můžete zhlížet z opravdu značné výšky. Bohužel se to neobejde bez nepříjemných překvapení – výkon totiž v takových momentech často výrazně spadne i na počítačích, které bez problému zvládají graficky výrazně náročnější tituly. Technologicky se to dá pochopit: hra je totiž stále postavena na 20 let starém enginu, který z aktuálního výkonného hardware dokáže těžit jen velmi omezeně. Bohužel to ale nemůže být omluva toho, že staromódní realtime strategie neběží na high-end počítačích ani při 30 fps.

Tip: HW požadavky Age of Empires: Definitive Edition

Age of Empires: Definitive Edition splnilo svůj nejdůležitější cíl – umožňuje hrát legendární strategii v tak krásné podobě, jakou si nepamatují ani ti největší nostalgici. Zároveň z cesty odstranila dostatečné množství překážek na to, abyste si hraní i dnes mohli užít. Jen nečekejte moderní zážitek. Stále jde o oldschoolovou strategii se svými problémy, z nichž ten největší jsou neposlušné jednotky, na které je neustále třeba dohlížet. Rovněž po obsahové stránce najdete různé mezery, s čímž souvisí skutečnost, že původní Age of Empires bylo výrazně vylepšeno už před drahnou dobou, a to v podobě Age of Empires II, což byl podle většiny pamětníků nejlepší díl série, jenž původní hru skvěle rozvíjel. Tvůrci se rozhodli v remasterech jít od jedničky, ale předělávku druhého a třetího dílu už také přislíbili. Po zkušenostech z hraní Age of Empires: Definitive Edition se těšíme zejména na tu dvojku, protože ta bude v podobně restaurované grafice mohla být ještě o třídu lepší. Do té doby ale můžete hrát jednu multiplayerovou partii v prvním AoE za druhou a těšit se z řady vylepšení, staromódní hratelnosti a detailní grafiky.

Age of Empires: Definitive Edition – making of video

Age of Empires: Definitive Edition

0