Ancestors Legacy je povedená taktická strategie, navíc s vynikající inscenací – recenze

Po rozpadu antického uspořádání světa a říší se Evropa pohroužila do temných a brutálních dob. Ze severu rozšiřují hrůzu na pobřeží a britských ostrovech divoké hordy Vikingů. Anglosasové se však nespojí, aby společnými silami bojovali proti seveřanům, ale pustí se navíc do sebe navzájem. Na východě pro změnu bují kmenové války mezi Slovany, zatímco ve Svaté říši římské bojují vládci o kontrolu nad jejich obřím územím vlivu.

Nejhlubší středověk sahající od 8. do 13. století nabízí dostatek potenciálu pro konflikty, které poslouží coby základní kámen pro strategickou hru. Přesně takového názoru byli také tvůrci Ancestors Legacy. Připravili celkem šestici kampaní po pěti misích, ve kterých vás vysílají coby vůdce Vikingů, Anglosasů, Němců a Slovanů do bitvy. Každé tažení vypráví příběh určitého vládce.

Žádné zbytečné zdržovačky

Za historickou fasádou, která by se na první pohled mohla jevit nudně, však Ancestors Legacy ukrývá moderní strategickou hru, která se dá asi nejlépe přirovnat ke Company of Heroes. Na předdefinovaném místě si zřídíte svou hlavní základnu. Za tímto účelem rozdáte stavební úkoly a vaši poddaní budovy postaví na daných místech. Abyste se dostali k potřebným surovinám, kterými je dřevo, potrava a železo, dobýváte okolní vesnice a necháváte pracovat jejich obyvatelstvo. Stačí ovládnout jejich radnici a po jejím převzetí už akorát vesničany vyslat na určená místa získávat suroviny, případně stavět věže, které převzatou vesnici chrání před dalšími nájezdníky.

Jednotky rekrutujete po skupinách, přičemž můžete ovládat deset takových skupin. Přitom byste měli hledět na to, aby byly dostatečně vyvážené a sestávaly z lukostřelců, bojovníků na blízko i jízdy. Bitvy v Ancestors Legacy probíhají totiž v příjemné taktické rovině. Vaše jednotky tak napáchají mnohem více škod, když se jim podaří nepřítele napadnout zezadu nebo z boku. Jízda je skvělá k rychlé devastaci skupiny lučištníků, zatímco kopiníci jsou pro změnu ideální proti koňům. Hledět byste měli také na spolupráci svých jednotek. Je jednoduše logické zastavit déšť šípů na nepřátelské pozice, když se k nim přiblíží vlastní rytíři, které byste si palbou mohli pobít.

Mise v Ancestors Legacy jsou každopádně různorodé. Různorodé vlastnosti jednotek vás tvůrci nechají využít v napínavých plíživých misích. Bez opory v podobě základny jde o to dosáhnout s malým množstvím vojáků určitých cílů. Za tímto účelem se jednotky mohou například schovávat ve vysoké trávě. Po úspěšné bitvě lze zraněné válečníky léčit pomocí lazaretního příkazu. Pakliže budete mít k dispozici vlastní základnu, je možné doplnit i částečně zdecimované stavy. Bojovníci navíc získají zkušenosti, které posílí jejich hodnoty. Při postupu na druhou úroveň si přitom vyberete, jakým ze tří směrů se mají dálce vyvíjet. S pomocí surovin je možné vylepšovat výzbroj jednotlivých mužů.

Bitvy jedna báseň

Velkou předností Ancestors Legacy je inscenace bojů, která je místy skutečně ohromující. Dění nesledujete jen z vysoké, takřka abstraktní ptačí perspektivy. V případě potřeby můžete kameru přiblížit až do centra dění, doslova do výše očí vašich jednotek. V takovém případě pocítíte dynamiku bojů takřka na vlastní kůži. Meče narážejí do štítů a těžce obrnění rytíři na koních projíždějí shromážděními statkářů jako horký nůž máslem.

Každý z bojovníků je přitom individuálně rozanimován v závislosti na bojové situaci. Tvůrci přitom při tvorbě animací prokázali opravdu velkou lásku k detailu Když už jsou lučištníci donuceni k boji na blízko, uvidíte, jak tasí svůj meč. Pak však musíte počítat, že si nepovedou zdaleka tak zdatně jako kovaní rytíři, protože to s mečem zkrátka zase tolik neumí.

Parádní bitvy tvoří středobod celého Ancestors Legacy. Abyste se nemuseli příliš zdržovat s hospodářskou komponentnou hry, dostanete se k většině příkazů určených ke stavbě domů, výzkumu a rekrutování jednotek jednoduše prostřednictvím inteligentního uživatelského rozhraní, aniž byste museli odvrátit zrak od vlastní bitvy.

Ačkoliv patřím spíše k milovníkům klasičtějšího typu strategií, ve kterých nejprve budujete základnu a následně si pipláte armádu, nepohrnu ani kvalitní a takticky vyzrálou hrou typu Company of Heroes. O Ancestors Legacy jsem však měl jisté pochybnosti a to především v tom ohledu, jak se taktické prvky podaří přenést do prostředí vrcholného středověku. A musím říct, že mě tvůrci z Destructive Creations velmi mile překvapili. Ačkoliv by tomu mohly záběry z hraní napovídat, tohle není nic pro ukvapené hráče. Naopak, kdo se nebude řídit základními taktickými principy, dostane v rámci kampaně na frak i na nejjednodušší obtížnost. Jen škoda, že jednotek pro každou frakci není více a že mise v kampani nejsou přeci jen různorodější. Ale i tak jde o povedený a velmi hezky zinscenovaný titul.

Ancestors Legacy – trailer

Ancestors Legacy

8