Fortnite – recenze

Psal se prosinec 2011 a hráči si užívali takové tituly jako The Elder Scrolls V: Skyrim či Batman: Arkham Asylum. Připadá vám to jako věčnost? Tak přesně v tomto měsíci Epic Games oznámili nový titul – Fortnite. Prozradili toho o něm málo. Mělo se jednat o kooperativní střílečku v komiksové grafice, ve které se hráči měli společně bránit hordám nepřátel. Nic moc originálního. Nikoho zase tak moc nezarmoutilo, když se po hře na pár dalších let v podstatě slehla zem, tedy když pomineme nějaký ten střípek informací.

Střih do roku 2017. Přibližně po šesti letech vývoje Epic Games překvapivě oznamují termín vydání Fortnite, se kterým už mnozí nepočítali. Tedy přesněji řečeno, vydání v Early Accessu – hra tedy stále není hotová. Ale peníze už za ní dát můžete. O důvod víc se na dlouho vyvíjený projekt podívat blíže.

Dobře fungující mix

Fortnite v principu mixuje několik úspěšných žánrových receptů. Survival, tower defense a střílečka z pohledu třetí osoby představují hlavní ingredience. Ale potřebuje herní svět vůbec další zombie hru s craftingem? V případě Fortnite si můžeme odpovědět kladně, protože tahle kombinace se nehraje vůbec špatně, je opravdu motivující a zážitek je už teď lepší – a to i po technické stránce – než u většiny konkurentů v Early Accessu.

Základní princip není třeba dlouze vysvětlovat. Až čtyři hráči začínají společně na náhodně generované mapě. Zpočátku je zapotřebí těžit a sbírat suroviny. Takřka vše na mapě lze rozebrat na své součásti. Následně z nasbíraných materiálů postavíte obranné mechanismy, s pomocí kterých se budete bránit hordám nepřátel, dokud nevyprší čas a mise není splněna.

Zní to skutečně jednoduše, ale je to celé složitější, než se na první pohled zdá. Jednoduchosti nahrává i roztomilá komiksová grafika, ale na druhý a každý další pohled se před vámi rozvinou do hloubky jdoucí herní mechaniky a fakticky komplexní metahra.

Ve Fortnite můžete vylepšovat prakticky vše, co se vám dostane do ruky. Vezměme si třeba zbraně nebo zbraňové skicy. S pomocí nalezených plánů si můžete kdykoliv vytvořit kýžené zbraně a příslušnou munici, za předpokladu, že máte dostatek potřebného materiálu.

Každou zbraňovou skicu, které existují v různých úrovních vzácnosti, můžete zkušenostními body vylepšit na další úroveň a získat tak ještě lepší vlastnosti vytvářených zbraní.

Kupovat výhody není třeba

Zkušenostní body ale lze investovat také do hrdinů, kteří se vyskytují ve čtyřech třídách (voják, průzkumník, ninja a konstruktér). Každý z hrdinů má kromě toho individuální atributy a speciální schopnosti, které lze postupem na další úrovně vylepšovat.

To ale zdaleka není všechno! Pomocí takzvaných jednotek můžete vylepšovat karty hrdinů a přeživších jako pasivní bonusy. Tyto týmy mohou opět postupovat na vyšší úrovně. Nebo určíte nasbírané NPC karty jako obránce a vyvoláte je ve hře coby podporu. Kromě toho zde najdete mnoho stromů vývoje a schopností atd. Už vám jistě dochází, že kromě vlastních misí je ve Fortnite hodně co dělat.

Tady také do značné míry pocítíte free2play náturu Fortnite. Takřka za vše, co můžete v mnohovrtevnatých menu dělat, totiž musíte uhradit body, ať už zkušenostními nebo skillovými. Ty najdete stejně jako nové zbraně, hrdiny a přeživší v takzvaných “loot-lamas”, jež si můžete koupit za skutečné peníze. Nutné to přinejmenším zpočátku není, ale každému by mělo být jasné, že Fortnite staví na ingame obchodu, ve kterém si zkrátka můžete koupit výhody. Jistě, v čistě kooperativní hře bez PvP elementu to není nijak tragické. Přesto je to postaveno tak, že někteří grindují a jiní platí.

Složité, přesto intuitivní

Co může znít negativně, není ve Fortnite vůbec na škodu, protože grindování vás tu, zejména s přáteli, bude bavit. To je dáno především tím, že sbírání surovin nepůsobí monotónně a stavební systém nabízí správný mix komplexity a přístupnosti. Zdi, schody, pasti – to vše se dá vytvořit a umístit několika pohyby ruky. Po několika minutách zapracování jsem byl schopen bez problémů tvořit točitá schodiště nebo vysoké věže pro snipery mého týmu. Ovládání je opravdu intuitivní, a přesto dává expertům dostatek prostoru k experimentování. Nečekejte sice hloubku jako v Minecraftu, ale ten zase nemá tak propracovaný vývoj všeho a samozřejmě boje.

Jakmile se aktivuje cíl mise a hordy zombíků si to začnou štrádovat proti vaší základně, nezbývá než se chopit. Těch je obrovské množství, ale především dávají pocit, že jste s nimi opravdu silní. Je jedno, zda máte v ruce sekyru, baseballovou pálku, brokovnici nebo laserovou pušku – při práci s nimi se projeví dlouhá zkušenost Epic Games se střílečkami.

Ve výsledku partie Fortnite připomínají povedený mix her žánru tower defense a survival, který je navíc doplněn prvky z Left 4 Dead, Minecraftu a Orcs Must Die. Plný potenciál se však projeví až v kooperativní hře. Koordinace stavby a boje s přáteli je ještě jednou tak zábavná než hra s náhodnými spoluhráči, které vám vybere matchmaking systém.

Stylová komiksová grafika a krásné detaily dělají z Fortnite dobře vypadající hru. Zároveň už v Early Accessu běží docela dobře na slabším hardware, a to bez jakýchkoliv závažnějších bugů.

Nabízí se tedy otázka, proč Epic Games Fortnite (koupit hru) nevydají jako hotový titul? Aktuálně je hra v tak dobrém stavu, že by to nikoho nepřekvapilo. Jistě, autoři se budou ohánět nutností vše náležitě vyvážit, což se pochopitelně projeví až časem. Je tu ale podezření, že Early Access byl zvolen jen proto, aby si tvůrci mohli říct o nějaké peníze navíc. V této fázi totiž hra stojí 40 EUR, hotová verze je přitom plánována jako klasické free2play. Tak se také se svým ingame obchodem, zkušenostními boosty a denními questy chová. Na tom by nic špatného nebylo, ale dávat na takovou hru cenovku, navíc nikterak nízkou, je trochu moc. A nic na tom nemění ani fakt, že kolem a kolem je Fortnite opravdu povedená hra.

Způsob vydání a Early Access

Fortnite je k dispozici od 25. července 2017, zákazníci s předobjednávkou se do něj mohli pustit už 21. července. Pro PC si hru lze stáhnout pomocí Epic Games Launcheru. Pro PS4 a Xbox One jsou k mání i krabicové verze v obchodech. Fortnite přesto není hotovou hrou. V roce 2018 by měla vyjít oficiálně jako Free2Play titul. Všechny koupené verze jsou tedy koupeným přednostním vstupem (Early Access). Standardní verze stojí 40 EUR, ale využít můžete i zakladatelských balíčků za 60, 90 a 150 EUR s různými in-game výhodami jako jsou balíčky zbraní a hrdinů, loot boxy, XP boosty a standardní verze k věnování (od 90 EUR). Vydání hotové Free2Play verze nebude znamenat wipe (vymazání dosavadního postupu), takže si hráči Early Access verze budou moct své výhody ponechat.

Dostupné na: PC, Xbox One, Playstation 4

Video z hraní Fortnite

Fortnite