Spellforce 3 kvalit svých předchůdců nedosahuje – recenze

Tak tady je! Recenze Spellforce 3, která měla vyjít už více než před týdnem. Jenže po důkladném zahrání jsme zjistili, že verze, kterou nám poskytl vydavatel THQ Nordic, je plná chyb, což znemožňuje rozumné hraní. V případě jiného, méně očekávaného titulu, bychom do verdiktu asi šli a hru náležitě sepsuli.

Přestože Spellforce nikdy nepatřila k sériím AAA her, oba předchozí díly představovaly velice povedenou kombinaci realtime strategie a RPG. Zejména druhý díl z roku 2006 byl epickým klenotem, který si mnohý pamětník rád zahraje i dnes. Pravdou je, že pro třetí díl vývojářské studio Phenomic vystřídalo neznámé Grimlore Games. Pro řadu fanoušků to bylo jako by na potenciálním Starcraftu 3 nepracoval Blizzard, ale nějací nováčci. Stále to ale je Spellforce, které si zaslouží šanci, obzvlášť když před vydáním vypadalo tak dobře. A tak jsme si počkali. Nakonec jsme se jali recenzovat Spellforce 3 ve verzi 1.06.

Epická pouť

Světem Eo obchází zákeřná nemoc, která ovládla lidskou rasu a zdá se, že postihla také další národy jako jsou Orkové nebo Elfové. Hlavní hrdina pochopitelně musí nákaze přijít na kloub a pokud možno ji zastavit. To, co následuje, se dá nejlépe popsat jako obsáhlý epos s mnoha zvraty, který rozhodně ví, jak udržet v hráči napětí. Budete se pohybovat z jednoho konce mapy světa na druhý a přitom narazíte na různé národy, golemy, mořské cikány, měniče podob, medúzy a spoustu dalšího, co si spojíte se správným fantasy. To vše je zabaleno v atmosférických, byť mnohdy příliš dlouhých, textech a vyprávěno ve výborně namluvených rozhovorech.

Svět Eo je plný úkolů, které na své pouti musíte splnit. Přestože samy o sobě nejsou všechny originální a z logiky věci ani být nemohou, tvoří opravdu zábavný celek, ve kterém si nikdy nebudete připadat, že byste dělali něco neustále dokola. Neustále po vás někdo bude chtít nějakou službu. Tu je třeba osvobodit obyvatele vesnice, ochránit skupinku na cestách, tam zase objevit najít nezvěstná plavidla nebo se vypořádat s démonem.

Vedle hlavní příběhové linky na vás čekají také vedlejší úkoly, které jsou v drtivé většině případů komplexně pojaté a několikaúrovňové. Nejde jen o výkřiky, které skončí tak rychle jako začnou, že si na ně za chvíli ani nevzpomenete. Jeden z hlavních úkolů hry předpokládá, že si vyberete spojence z řad lidí, orků nebo elfů. Jakmile se vám podaří jednu z frakcí přesvědčit, můžete se pokusit zlanařit i zbylé dvě, což vám otevře další dvě velké řady questů. Některé úkoly lze řešit různými způsoby. Kupříkladu bandu loupežníků můžete buď podplatit nebo je přejet hrubou silou. Výsledek je vždy stejný: můžete prozkoumat schovaný tábor.

Strategie ustoupila

To všechno zní jako klasická, byť atraktivní náplň RPG. A tak se také Spellforce 3 po většinu času hraje. Najednou můžete mít k dispozici až čtyři hrdiny, které můžete měnit při přechodu z mapy na místo na plnění mise. Skupinka pak po krajině pobíhá na povel myši. Jakmile se objeví nepřátelé, můžete na ně pravým myšítkem zaútočit. Nebo protivníka označíte a otevřete si menu, ve kterém lze spustit celou řadu akcí. V případě potřeby je možné hru zapauzovat nebo zpomalit. Vlevo nahoře pak máte k dispozici speciální schopnosti jednotlivých postav. Takto to ve Spellforce fungovalo vždy.

„A jak je to se strategickou částí?“ ptá už se jistě netrpělivě kdejaký veterán série. Vždyť ten tvořil jednu z hlavních částí předchozích dvou dílů. A přítomen je i ve Spellforce 3, jen se výstavba základny a výroba jednotek v první polovině příběhové kampaně dostává ke slovu jen zřídkakdy. A když, tak jen v omezené podobě. Pokud vám to hra umožní, budete prostřednictvím strategického menu vytvářet dřevorubce, lovce nebo kameníky, jež pak můžete přidělit na potřebná místa. Ta však nemůžete sami budovat.

Abyste navýšili zpočátku omezený počet jednotek, musíte na určitých místech dobývat sektory. Herně to celé připomíná spíše sérii Warhammer 40 000: Dawn of War – v původních Spellforce něco takového nebylo. Stejně tak málo ve hře existují delší produkční řetězce. Výstavba se omezuje jen na to, co je potřeba pro produkci potřebného množství jednotek. V pozdější fázi hry získává základna na důležitosti, ale rozsahu známého z prvních dvou dílů nikdy nedosáhne. Z tohoto hlediska je Spellforce 3 určitým zklamáním, protože kombinace plnohodnotné strategie a RPG byla zkrátka jedinečná. Ve třetím díle je ale jasné, že se autoři chtěli soustředit na RPG aspekt a strategii upozadit.

Každý z hrdinů disponuje vlastním stromem schopností, který se ve hře velmi silně projevuje. Můžete se tak rozhodnout, zda vaši hrdinové budou klasickými bojovníky, lučištníky nebo mágy různých škol. Jakmile postoupíte na novou úroveň, získáte bodík, který můžete investovat do černé, bílé a elementární magie, vylepšit konstituci nebo bojovníkům propůjčit nové schopnosti. K jejich aktivaci potřebujete soustředění, jak se zde nazývá mana. To se automaticky doplňuje, stejně jako životní energie. Schopnosti je třeba aktivovat samostatně, automatizace možná není. V soubojích ale samozřejmě pomáhá umělá inteligence. Ta obecně není špatná a jednotky většinou nemívají problém dorazit do cíle, občas se ale stane, že cestou rozdělí, což může být fatální.

Grafická stránka Spellforce 3 je povedená, přestože nedosahuje barevně pohádkového stylu svých předchůdců. Zejména různá prostředí však potěší vaše oči. Vynikající je pak orchestrální soundtrack. Bohužel hra ani po řadě oprav nefunguje vždy tak, jak má, což se týká zejména posloupnosti a návaznosti úkolů, která nefunguje bezvadně, což je základní předpoklad pro vydání hry.

Spellforce 3 (koupit hru) bohužel nedosahuje kvalit svých předchůdců, což je dáno především narušením jedinečného herního mixu ze strategie a RPG. Ve trojce jasně převažuje druhý jmenovaný aspekt. To neznamená, že by šlo o špatnou hru, naopak, hraje se příjemně, ale jen do chvíle než narazíte na nějaký bug, který vás donutí přemýšlet, zda jste udělali chybu vy nebo hra. Většinou je to ta druhá možnost a vy pak hledáte způsob, jakým chybu obejít, abyste mohli pokračovat. To by se stávat nemělo, a proto doporučujeme s koupí počkat aspoň do dalšího roku, kdy už by snad mohla být vyladěná.

Spellforce 3

0

• Poutavý příběh