World of Tanks 1.0 je po 7 letech takřka novou hrou s jednou velkou vadou – recenze

World of Tanks 1.0

Na světě je jen velmi málo her, které se mohou pochlubit takovým úspěchem jako World of Tanks. Hráči se v něm tankových bitev mohou účastnit už více než sedm let a titul za tu dobu z malého běloruského vývojářského studia Wargaming.net udělal miliardovou korporaci se stovkami zaměstnanců a pobočkami po celém světě, mimo jiné také v Praze. Jednoduchý základní princip spočívající v bitvách 15 hráčům proti jiným 15 hráčům připoutá před obrazovky počítačů a konzolí každý den stovky tisíc hráčů. Na miskách vah se převažují radost s naštváním, což zůstává hlavním motorem World of Tanks.

Jak už tomu u kompetitivních multiplayerových her bývá, neustále se vedou diskuze o vyvážení hratelnosti. A v případě verze World of Tanks 1.0, která ze hry oficiálně udělala hotovou, tomu není jinak. Wargaming celou hru vizuálně přepracoval do nového enginu, což se projevilo také v hratelnosti. A pak je tu nekončící debata o pay2win: nejsou snad zlaté tanky a zlatá munice pořizované za skutečné peníze jasnou výhodou pro hráče?

Týmový výkon a zkušenosti

World of Tanks ve verzi 1.0 zůstává po herní stránce na první pohled nezměněn. Ve čtyřech různých módech se proti sobě postaví týmy o 15, v případě obřích bitev 30, tancích. Své mašiny můžete vybírat z devíti států, mezi kterými vedle tradičních válečných mocností nechybí ani Česká republika nebo Švédsko, zřejmě coby státy, ve kterých se World of Tanks těší velké oblibě.

Druh tanku přitom rozhoduje o způsobu hry. Lehké tanky jsou zpravidla rychlé a agilní. Vyjedete s nimi na frontu a snažíte se zjistit polohu nepřátelských tanků. Ty si pak vezmou na paškál lovecké stroje z druhé linie. Ty se pro změnu pyšní skvělým maskováním a přesnými kanóny, které páchají značné škody. Těžké tanky jsou potom zamýšleny pro konfrontace v konfliktních bodech, kde je nesmírně důležité manévrování s cílem ochránit slabé stránky svého tanku a naopak se dostat k těm tanků nepřátelských. Mezi lehkými a těžkými mašinami se pohybují tanky střední kategorie, které se věnují odstřelování z větší dálky nebo se snaží protivníky obklíčit. Odvážní „skauti“ se pak mohou vypravit hledat dělostřelectvo, které kdesi z kraje mapy dohlíží na férovost a přesně mířenými projektily motivuje příliš ležérní kempery k aktivnějšímu hraní.

To, jak moc budete ve World of Tanks úspěšní, souvisí s úzce s kvalitou týmového výkonu, ale také s vlastními zkušenostmi. Jak dobře znáte silné a slabé stránky svého tanku? Kde je ta pancéřová krabice zvlášť dobře obrněná a co tedy můžete vystavovat na odiv nepřátelům a využívat toho? Jak dobře dokážete číst mapu a přizpůsobovat se aktuální bojové situaci? Jak spolehlivě umíte odhadnout slabé stránky soupeřů?

Lepší grafika a zvuky se starají o atmosféru

V současné době se ve World of Tanks pohybuje značné množství zkušených hráčů, a pokud se mezi ně chcete zařadit, budete muset projevit značnou ochotu učit se statistikám jednotlivých strojů a taktice, která ve hře zabírá. Rozhodně je ale stále možné propracovat se mezi nejlepší hráče. Podrobné mechanismy hry jako maskování, pohyblivost, pancéřování, úhly, frekvence palby, průraznost a další vysloveně čekají na to, až se jimi začnete zaobírat a propracovávat se v jejich vrstvách stále hlouběji. Zatímco průměrný hráč World of Tanks má úspěšnost v bitvách lehce po 50 %, dokáží ti pro sebe ti nejlepší borci rozhodnout celé dvě třetiny bitev. Je to právě tato hloubka hry, která mě na ní nesmírně baví. Ale i ostřílení veteráni se musí přizpůsobit změnám, které World of Tanks 1.0 přináší. Autorům se totiž podařil husarský kousek, kdy jde o v zásadě stále stejnou hru, ale přesto je třeba se jí naučit znovu. Neberte to úplně doslova, zkušení hráči si novinky pochopitelně osvojí rychleji než ostatní.

Nový Core engine dělá z tankových bitev konečně také vizuální hody, a to při překvapivě dobrém výkonu i na slabších sestavách. Tanky jsou mnohem plastičtější a efekty se starají o hutnou atmosféru. Začíná to při zahájení palby, pokračuje viditelně letícím projektilem a končí detailní explozí úspěšně zasaženého tanku. Zvuková kulisa nezůstává nic dlužna a dunění kanónů či svištění střel ještě podporuje skvělý zážitek z hraní. Momenty, kdy nerušeně projíždíte tankem po krajině a posloucháte bublání motoru v doprovodu zpěvu ptáků, jsou k nezaplacení.

Důvodem toho, proč si jedničkovou verzi World of Tanks musí osvojit i veteráni, ale nespočívá ve vylepšené grafice a zvuku, nýbrž v něčem důležitějším – mapách. Do očí vás napoprvé udeří jejich silně zvýšená detailnost. Všude je něco k vidění: tráva a stromy se pohybují ve větru, v pozadí se tyčí majestátné hory a budovy. Zdi, pole, letiště a celá města působí doslova živoucím dojmem. Zážitkem je i projetí říčky a rozvlnění vody.

Vizuální přepracování map má však i dopady na vyvážení samotné hry. Málokterá osvědčená pozice z minulosti zůstala beze změny. Většina map působí mnohem plošším dojmem, zejména pak Fjordy a Step. Zároveň však byly oblíbené ostřelovací pozice zneutralizovány novými kopečky. Na jiných místech se mohou těžké tanky lépe schovat, jinde bylo pro změnu krytí pro kempery odstraněno. Celkově jsem měl z hraní pocit, že je na staronových mapách mnohem dynamičtější. Trvalé zahrabání je obtížnější a obecně platí, že je s tanky nutné hrát výrazně aktivněji.

World of Tanks 1.0

Peníze nebo čas?

V některých případech ale autoři trochu přestřelili. Zatímco na mapě Fjordy měl v předchozích verzích výhodu východní tým, tentokrát je tím šťastnějším tým západní, což je dáno vyrovnáním mapy a lepším přehledem ze západu. Sehraný tým tomu sice dokáže čelit, ale jak často se vám v takovém v rámci náhodně sestavených mužstev podaří ocitnout? Někdo by si mohl také stěžovat, že je World of Tanks nyní jakoby neklidnější a působí nevyrovnaně. Po delším hraní ale mohu říct, že obecnou vyváženost se autorům docela daří držet. Jen si novou verzi zkrátka užijí více ti hráči, kteří už dříve rádi hráli dynamickým způsobem. Pro ně je World of Tanks 1.0 jednoznačně krokem vpřed. Ostatní si na napínavější a rychlejší bitvy budou zvykat hůře.

S tím souvisí i skutečnost, že rychleji získáte zkušenosti a kredity (herní měnu). V rozsáhlém vývojovém stromu si pak odemykáte nové tanky a moduly (kanóny, motory apod.). Rozvoj si žádá také vaše posádka. Každý její člen se pyšní vícero schopnostmi, které můžete vytrénovat a vylepšit tak určité aspekty tanků (například rychlost otáčení nebo dohled).

World of Tanks 1.0

Tanky jsou tradičně rozděleny do deseti úrovní, takzvaných tierů. Čím výše se dostanete, tím více zkušeností a kreditů potřebujete k odemykání nových tanků a jejich udržování (opravy, munice, spotřební materiál). Hra nechává hráče relativně dlouho bez nutností sáhnout do vlastní peněženky. Zhruba do Tieru 7 lze vše relativně pohodlně obstarat prostým hraním. Poté však začnete zjišťovat, že bez prémiového konta trvá vše strašně dlouho a do hry musíte investovat více, ať už času nebo peněz. Prémiový čas vám totiž přinese o 50 % více kreditů a zkušeností, což už je při nákladech, které vás čekají od T8, velmi citelné.

Od 10. Tieru se pak musíte smířit se ztrátovým hospodařením. Opravy a běžná spotřeba sežerou veškeré příjmy, a tak nezbývá než je vydávat peníze nebo je subvencovat z flotily menších tanků, což ale stojí ještě více času. Zde se bohužel World of Tanks mění v klasický pay2win titul, což Wargaming podporuje důrazem na grind v podobě neustále nových a nových možností, jak si ty nejlepší tanky vylepšit.

World of Tanks 1.0

World of Tanks je sám o sobě výbornou hrou, která za posledních sedm let urazila velký kus cesty, což vyvrcholilo přerodem do nového grafického enginu. Ten vypadá skvěle a spolu s vylepšenými zvukovými efekty se stará o tu správnou válečnou atmosféru. Přibližně do Tieru 7 se budete také královsky bavit a zjistíte, proč je World of Tanks jednou z nejúspěšnějších her posledních let. Bohužel pak se budete muset rozhodnout, zda do hry začnete cpát skutečné peníze nebo jí budete věnovat nadstandardní množství času. Ani jedno není pro ideální herní zážitek příliš pozitivní. Bohužel je to ale vlastnost hry, kterou autoři nechtějí odstranit, ale spíše prohlubovat, protože právě ona jim přináší ty gigantické příjmy.

World of Tanks

World of Tanks
7.5

• Bohaté taktické možnosti
  • Zábavná a dynamická hratelnost
  • Vizuálně i zvukově působivé

• Extrémní důraz na grind
  • Matchmaking na vyšších úrovních nutí k aktivaci prémiového konta

Související články

42 Komentáře zapnuto "World of Tanks 1.0 je po 7 letech takřka novou hrou s jednou velkou vadou – recenze"

mordak

ja jsem nastesti vynosny do tieru IX. takze premiovy ucet moc neresim…. gold munici taky nepouzivam. zkusenosti pokryju ze zaloh ziskanych ve hre… kdyz uz si chci zahrat s X. tierem, tak to pokryju prachama ziskanyma z tech ostatnich 9 tieru 🙂 ne vzdy se ale dari ze 🙂

Meli

Jsou to 2 roky co jsem přestal hrát a vůbec mě ta hra neschází co jsem měl nervů 😀 a těch peněz tvl 🙂 kdo hraje tak hrajte kucí pač v Bělorusku potřebují vaše penízky jen to tam zadotujte pač pro hrače se stejně nic nedělá vs X for kde si lidé stěžují že wargaming taha jen za svůj provaz a hráči jsou mu celkem u zadku když platí 🙂 muj názor na WOT pravý prostředníček vzhůru WG 🙂

Antonin

Je to tak.

Zdeněk

tak jsem se u článku zasmál.Politika WoT je jednoduchá,vydělávat.Takže MM je absolutně nevyvážený,bitvy končí po pár minutách třeba 0:10,s VIII hraju neustále s X tierem a tudíž jako průměrný hráč musím mít premiový učet,abych vůbec mohl existovat….a používat goldy,jinak s VIII medkem bušit do Mause nebo E100 je o ničem.A arty?Arty naopak nutí hráče kempovat,schovávat se a ničí aktivní hru.A nemluvím o mapách,jako je Prochorovka,Malinovka,Ohnivý výběžek,ty jsou při 2-3 artynách nehratelné

Romikuscz

Problem je propojenosti RNG s MM, lide s -RNG jsou mixovani do stejnych grup a proti nim lide s +RNG. Proto ty silene vysledky. Ono kdyz to 70 procentum hracu v rupe leta mimo tanky. co zasah to mrtva posadka a znicene moduly, na druhe strane cerveni hraci co vystreli a hra se postara ze trefi. WOT je skvela hra s masivne podvodnym RNG.

Antonin

No prave aby vydelavali prachy je to tak.Tady uz nejde o hru.Treb ajak maji reklamu tedka uz tam chybi slovicko hrajte zdarma to zdarma tam uz neni.Asi tak.

Zdeněk

RNG je druhá věc,jak na začátku bitvy ze Scorpionem dingnu z 50m spotera nebo mu sundám pásy,druhá rána mine a je mi jasné,že tahle bitva je prohraná.Jindy zase trefím z otočky skoro vše…

mordak

presne… jakmile mi odrazi spoter na zacatku hry, tak vim, ze je prohrano… a opravdu to tak vetsinou je + pres vikend nehraju nikdy (nejde to)

zdenek

Pred 4 lety sem si zahrál s radosti ale dnes už je to komerce hraje to každý
Hrajou to jako cod každý sam za sebe
Tymovej duch se vytratil neberou ohled na spoluhráče a to me točí !

MyNameIsTheo
Jde vidět, že někteří zapomněli na úplné začátky. A ti co hru objevili až před třemi lety bych rád řekl toto. Nynější MM je výborný. Dá se ještě doladit ale je v pohodě. Pokud někdo tvrdí že ne, rád bych zavzpomínal na několik věcí. WOT hraji od samého začátku. Takže: – Pamatuji bitvy kdy KV-1 a KV-2 byl jednotný tank(člověk namontováním věže, změnil tank KV-1 na KV-2) a pamatuji, že s KV-1 člověk mohl stát proti Type-59 (v době příchodu Type -59 to byl nezničitelný tank, který byl totálně nevyvážený a rozhodovalo, jak dobře ve vašem týmu T-59 jsou. Pak… Číst vice »
Rafan

Autor opoměl řadu bugů, které aktualizace 1.0 s sebou přinesla. Podle mě nejpalčivější je občasná absence zvuku zásahu vlastního tanku, optimalizace některých map (výrazné FPS dropy třeba i o 50%) a nedotažené textury budov,kamenů a skalek.

Jakub

Hraju hru už od začátku a vlastním několik X. tierů a plavu v milionech kreditů i bez premiových vozidel a účtů. Stačí nebýt úplná lama a plnit mise, za které je požehnaně peněz, tudíž nesmysl ve článku))

Katt

Potom co jsem tu četl budu asi za vola, ale co už. Chtěl bych jen říct, že ta hra je zadarmo, dále v ní nejsou žádné reklamy. Teď mi nědko povězte z čeho májí autoři být živy. Co se týká prémiového účtu tak to dělá cca 250,- za měsíc, sory ale to není zas tak moc (2,5 krabičky cigaret, jedna flaška, 20l mlíka když je v akci. Prémiák se nemusí kupovat pokaždé, zkrátka koupím jednou za čas na měsíc a jezdím vydělávat.

Skrblik

250/mesic neni moc LOL, jinou placenou On Line hru koupite za cca 1100,- a muzete ji hrat klidne i pet let.Takze takovyto zpusob vydelku co predvadi vetsina FTP titulu je prachsprosta zlodejina.

Antonin

Presne a WOT to dela na plny koule.

Trololol

Tak já mám několik X-tierů, necelých 17K bitev a nikdy jsem do toho neposlal ani vorla. Je to trochu zdlouhavé, ale jde to úplně normálně. A to si myslím, že jsem fakt přepychovej nooob. Matchmaking mě sice sere, ale je to asi tak, že někdy dostávám úplný kretény, po druhý to zase hraju jako kretén zase já. To kolikrát svýmu teamu nezávidím, že jede zrovna se mnou. Finální verze se mi líbí.

Antonin

Ale ten matchmaking je urcite spatne samozrejmne ze chtej prachy ja to hraju aj nehraju taky se mne libi ta hra ale jen jako hra jinak jak pises treba dam si 5 kol a vyhraju jen jednou je to na hlavu.

Petr

Největším problémem hry je komunita.. Bohužel tomu tak je ale tento problém je taky z velké části způsobem špatným MM díky kterému se můžete dostat do hry kdy už před začátkem hry víte jak to dopadne… Plus nesouhlasím že MM je špatný u vyšších úrovní tanků, je špatný už od čtvrtého „tieru“… Toť vše

Lojzík

Matchmaking je super, pokud výsledky nad 50% tak se hraje automaticky s dementama, ale o tom ta hra vlastně je. 😀

pepca

P2W je patrne vic a vic. Uz jen goldova munice, ano da se koupit za stribrnaky ale ty musite nekde vzit. A prave ta goldova munice prakticky odstreli tezke a hodne pancerovane tanky. Dost casto vidite ze 2/3 nepratel pouziva gold munici. Pak kde jaka lama muze tvrdit ze je to ostrileny hrac…je tomu ale tak kdyz s gold munici nemusi prakticky znat week spoty? Kdy mate treba 3x tier 10 a zbytek tier 9 a 8 a zjistite ze ty tri top tanky jednou jen na gold munici. Tem se rika ubozaci…

Jakub
Tak předně vyhnutí se grindu není P2W, to je učebnicové F2P, jak už dost lidí poznamenalo. Grind na nižších úrovních není jenom aby nutil platit, ale hlavně proto aby lidi ty nižší úrovně vůbec hráli. Kdyby se dalo vydělávat i s desítkou, tak by byl problém si s nižším tierem vůbec zahrát. Nechápu poznámku o matchmaking nutícího k prémiovému účtu. Tyhle konspirační řeči, že s prémiovým účtem má člověk lepší matchmaking tady jsou od začátku, ale je to blbost. Taky nechápu, proč by člověk měl stát před volbou jestli investovat hodně času nebo peněz. On je desatý tier nějaké povinnost?… Číst vice »
d@rkWolf
Tak můžeš si klidně myslet, že je to konspirační teorie. To ti nikdo nemůže zakázat, ano, budeš za blbce, ale tak to je tvůj problém. Kdyby se někomu podařilo hacknout servery WG a vytáhnout z tama kód MM, to by teprve lidi jako ty čuměli na drát, co za svinstva ta věc dělá. Nenápadně a vychcaně. Jako koneckonců každá F2P hra, pokud její majitelé chcou rejžovat ve velkým. S jejich sběrem dat ja možné variovat na milión způsobů. Pokud někdo přemýšlí, co autoři celý dlouhý roky dělají, kromě pár grafiků, co modelujou nový prodejný tanky, tak dělají to, že čtou… Číst vice »
Jakub

Já si narozdíl od těch, co mají plnou hubu řečí o podvodech a ojebávání hráčů dělal statistiku s a bez premiáku a rozdíl jsem nenašel.

PanX

LOL nasadit alobalovou čepici a polikat prášky jak ti pan doktor nakázal

Polib si

Ta hra je max pekna sracka….Kdo si nezaplati,nema sanci uspet.Same cheaty,BUGy a nereseni problemu.Jen nam nuti sva upravena pravidla aby ti Belorussti ubozaci byli z obliga.Proc nejde nesouhlasit s podminkami a hrat?Jen proto aby se vsemi mohli pekne vyjebavat.Za 6 let vim sve.Kdysi to byla hra,dnes neni problem potkat nick co ma 1990 bitev,osobko 10 570 a 87 ,,M,,ek.

Jakub

Tomu se říká druhý účet. Znám lidi, co si z různých důvodů po nasbírání zkušenosti na jednom účtu založili nový.

wtf1
„Druh tanku přitom rozhoduje o způsobu hry…“ od teto vety sem prestal brat zretel na nazory pana autora, to je jak z ofiko brozury… pokud to nekdy hral tak musi vedet, ze druh tanku ma absolutne nulovy vliv na zpusob hry, napr leopard1 je z papiru zatimco E50M je vpodstate heavy tank a o jumbo shermanovi(t6) ani nemluve, na svem tieru zepredu skoro neprustrelny 😀 vse se odviji od 3 veci: spoluhraci(plati vzdy a je nejdulezitejsi), gold ammo spam(t8+) a ta nejvic zam… vec na svete MM (t4-8), grafika nicemu a nikomu nepomohla, zmeny na mnoha mapach(ne vsech) jsou uplne… Číst vice »
Jiri Korinek

Po cca dvou letech sem vzdal jedinou vec,kterou jsem nemohl rozdychat a presel na konkurencni dle nejen meho nazoru lepsi hru a tou je War Thunder.Jedete po pousti a slozi vas tri tanky,ktery sou 200m pred vama a vy je proste nevidite.Tento system nepochopim.

Petr

To jsou zakázané mody,kdyby to trestali jak to avizují.Tak by to hrála polovina hráčů.Znáte něco co se dá získat poctivě? Já tedy ne.

Petr

,,Své mašiny můžete vybírat z devíti států, mezi kterými vedle tradičních válečných mocností nechybí ani Česká republika…´´ Vážně Česká republika? Někdo asi chyběl na hodinách dějepisu základní školy. Pokud vím je to Československo.

Bijef

Právě kvůli těm nákladům je lepší hrát mobilní verzi. Já tam mám 9000 bitev 3x tier 10 a jen s fv 215 183 sem si bez jakého kolo placení vydělal 12 milionů kreditu, a celkově sem do té hry nikdy nedal ani korunu a nikdy ani nedam

cay23

Nevidím problém zaplatit za něco co, když použiju, pobaví mě to („něco mi to dá“). A nemusí to být zrovna horentní suma.

Martin

world of tanks je nej

Antonin

Urcite ne.

12Stig12
Je vidět, že autor článku není dlouhodobý hráč WoTka, protože vyšší náklady na tiery VII – X je tu od začátku a není to otázka poslední doby. P2W ve WoTku je, ale v podobě prodeje OP tanků (Patriot či Defender). Jinak se dá hrát zdarma, i když je to pak náročnější. Já dlouho byl free to play hráč a moje první dvě prémiové VIII byly za maraton a CW kampaň a i když jsem si koupil 3 další VIII prémiové stroje a ty mi s bonusy z osobních záloh a klanových bonusů při SH mi zajišťuje dost kreditů i bez… Číst vice »
Anton

Tak autor je uplne mimo co se tyce nahledu na p2w. P2w je wot proto, ze si muzete za realne penize koupit neprustrelne tanky a ne proto, ze existuje goldova munice (ktera se da poridit za normalni herni menu, tzv stribrnaky) nebo proto, ze existuje grind. Vse se da nahradit castejsim hranim, je to jen o urychleni postupu pro nedockavce kteri radi zaplati.Jedine, co je na wot spatne, je prodavani OP tanku za tezke penize. To je sprostota a duvod, proc jsem hru prestal hrat.

Vysavač

Hele řeknu to takhle goldová munice se dá pořídit i za herní měnu „kredity“ a o prémyové tanky se pořádají souťeže a můžete je získat i v různých eventech a když jste dost dobří tak prostřelíte každý tank stačí umět mířit 😉

Kanár

Který prémiový tank je neprůstřelný? Hraju to už 7 let a ještě jsem takový nenašel.

Vláďa
Nemyslím, že to Anton myslel s tou neprůstřelností úplně doslovně. Pravda ale je, že dostat se na kobylku některým premimum tankům je často neřešitelný oříšek aka poskytují příliš nefér výhodu a hru spolu s gold ammo dost kurví. Neznám větší radost, když zaujmu dobře krytou pozici se silně pancéřovanou věží a týpek mě rozseká ne protože by byl dobrý a trefoval se do věže pozorovatele, ale prostě protože má na to si naládovat a spamovat gold a prostřelit mě armor ne armor. To pak můžu řešit úhly jak chci. Argument ohledně toho, že se premium ammo dá koupit a používat… Číst vice »
Anton
Nikdy jsem si gold ammo za goldy nekoupil a nikdy jsem neměl problém s jeho nedostatkem. Stačí grindit šestý tiery prémiáky který se dali vyhrát v soutěžích, měl jsem jich dost. Hrál jsem hru od r. 2012, v roce 2016 a 2017, kdy jsem přestal hrát, přišli do hry nesmysly typu Chrysler. Nejsem lama ani rajče. Ale nebavil mě přístup WG. Za hru jsem i zaplatil, taky jsem si pořídil T VIII prémiák, ale takový, který MĚ bavil. Tzn. střeďák. Nejsem ani žádný děcko, jsem fotr od rodiny co má peněz dost, ale je zbytečné zbytečně utrácet. Pokud jste sledovali… Číst vice »
Stfu

Typická lama se ozvala 😉 Autor má bohužel prakticky ve všem pravdu. To že ty si dostal náklep od pár prémiových tanků a ted tu pláčeš je problem jen v tom ze to evidentne neumis hrat ;¨)

Antonin