Activision Blizzard má hrozivý patent. Matchmaking má cíleně vést k nákupům ve hře

Tohle je příští úroveň herního marketingu, přátelé. A není to zrovna šťastná vyhlídka! Společnost Activision Blizzard drží nenápadný patent, který v důsledku znamená, že může cíleně přimět hráče k nákupům herních předmětů.

Patent si nárokuje technologii, která spočívá v podstatě v tom, že hra vám vytvoří takovou herní partii, která na vás bude mít speciální reklamní účinek. Patent byl zaregistrován už v roce 2015, ale teprve v říjnu 2017 ho patentový úřad USA uznal.

Případové studie se čtou jako horor

V podkladech pro patent jsou popsány “systémy a metody k povzbuzení k mikrotransakcím v multiplayerových hrách”:

Příkladovou implementací může být zabudování mikrotransakčního enginu, který herní partie naaranžuje tak, aby ovlivnily nákup herních předmětů. Tímto způsobem může být například spojen zkušený hráč s nováčkem, aby byl ten druhý motivován k nákupu předmětů, kterými disponuje profík. Slabší hráč se pravděpodobně pokus napodobit zkušenějšího hráče tím, že si koupí stejné zbraně nebo předměty.

Patent se vztahuje také na potřebná data, která bude třeba pro podobný mechanismus sbírat na pozadí. Hry jako Call of Duty, Battlefield nebo League of Legends už teď sbírají všechny možné statistiky, které si pak hráči mohou také otevřít.

V příkladovém případu se hráč může snažit o to, stát se expertem na odstřelování (což jsme vyčetli z jeho herního profilu). Mikrotransakční matchmaking takového hráče může ve hře spojit se zkušenějším hráčem stejného zaměření. Slabší hráč pak bude motivován ke koupi lepší pušky a dalších předmětů,” stojí dále v popisu patentu.

Stále vám to zní přijatelně? A co nápad Activisionu, který počítá s tím, že po uvedeném nákupu lepší zbraně vás hra vrhne do takové partie, ve které tato zbraň bude obzvlášť efektivní. Není to náhodou zcela bezprecedentní ovlivnění hratelnosti marketingovými praktikami?

Patent zatím nenašel využití

Přestože už je patent schválený, zatím podle Activision nebyl v žádné hře použit. To ale může souviset s tím, že jeho schvalování trvalo dlouhou dobu a teprve teď se může celá mašinerie dát do pohybu. Neobjeví se třeba už v Call of Duty: WW2? Šéf vývoje Michael Condrey uklidňuje hráče tím, že o podobném patentu nic neslyšel. Například vývojářské studie Blizzard ale k případu mlčí.

Jakkoliv tento patent vypadá pro herní zážitek jako takový hrozivě, je třeba uznat, že z obchodního hlediska by se pro Activision mohl stát zlatým dolem. Samozřejmě pokud by ho dokázal nasadit tak, aby jím své hry zcela nezničil. Vzhledem k tomu, že jde o společnost obchodovanou na burze, nezodpovídá se bohužel v první řadě hráčům svých her, ale akcionářům. A ti chtějí vidět maximalizaci zisku.

Pokud by tuto technologii chtěli využívat další firmy v herním průmyslu jako třeba Ubisoft nebo Electronic Arts, mohou se s Activisionem dohodnout a platit mu licenční poplatky. Nebo se pokusit o vlastní technologie, která by ale musela obejít základy tohoto patentu.

Jisté je to, že pokud by se podobná marketingová praktika osvědčila, budeme ji muset trpět nejen ve hrách od Activisionu, ale také od dalších velkých herních domů. Případně rezignovat na jejich hry a věnovat se pouze titulům od nezávislých studií a menších vydavatelů, kterým bude férově stačit za hru zaplatit jednou.

Související články

Šéfredaktor internetového magazínu pro dospělé hráče Gamebro.cz. Dříve působil jako autor v mnoha tištěných i internetových médiích.

Komentujte

1 Komentář zapnuto "Activision Blizzard má hrozivý patent. Matchmaking má cíleně vést k nákupům ve hře"

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
eM
Host

Jako že bude dělat Activision ještě horší hry než dosud? To jde?
Každopádně dokud budou pitomci ochotní platit za blbosti tak je vývojáři budou dělat.

TOPlist