Recenze Assassin’s Creed Shadows – Nový směr v ikonické sérii

Foto: Ubisoft
Assassin’s Creed Shadows je nejnovějším přírůstkem do legendární herní série, která tentokrát zaměřuje své světlo na Japonsko 16. století, období plné samurajů, ninjů a politických intrik. Hra se nejen drží základních herních prvků, které jsme u série zvyklí, ale zároveň přináší novinky, které mění dynamiku a způsob, jakým prožíváme svět Assassinů.
Ve spojení s hlubokým příběhem a pozorností věnovanou historickým detailům se Assassin’s Creed Shadows profiluje jako titul, který nejen ctí odkaz předchozích dílů, ale také přináší svěží nápady, které udržují fanoušky na hraně jejich sedadel. Nicméně, i když se hra snaží přinést novinky, v některých aspektech by mohla nabídnout více.
Osud Japonska v rukou dvou hrdinů
Příběh Assassin’s Creed Shadows se točí kolem dvou hlavních postav – Naoe a Yasuke. Naoe je mladá shinobi, která ztratila svůj klan a teď hledá pomstu. Její cesta ji vede do temných koutů Japonska, kde musí čelit nebezpečným samurajům, rivalům a tajemným vrahům, kteří mají vlastní zájmy. Yasuke, skutečná historická postava, která se stala známou jako první černý samuraj v Japonsku, čelí podobným výzvám.

Příběh není pouze o pomstě, ale i o nalezení vlastní cesty a zjištění, co znamená být věrný svému kodexu. Co je na příběhu fascinující, je možnost přepínání mezi těmito dvěma postavami, což do hry vnáší další vrstvy, jak do vyprávění, tak do herního procesu. Každá postava má jiné dovednosti a vlastnosti, což umožňuje hráčům prožít stejné události z různých perspektiv. Zatímco Naoe se soustředí na obratnost, stealth a využívání okolního prostředí, Yasuke preferuje přímé, silné souboje, kde dominuje jeho fyzická síla.
Tento prvek přepínání mezi postavami přináší svěží zážitek, ale zároveň odhaluje i určité nedostatky. Někdy se může zdát, že příběh se zaměřuje více na akční části s Yasuke, zatímco u Naoe by bylo zajímavější vidět hlubší charakterovou evoluci a větší komplexnost jejího příběhu. Tento disbalanc v zaměření na postavy může pro některé hráče znamenat nevyvážený zážitek, kdy jedna postava nabízí více prostoru pro emocionální prožitky, zatímco druhá se zdá být pouze prostředkem k akci.

Stará dobrá klasika se změnami
Hratelnost v Assassin’s Creed Shadows je v jádru podobná tomu, na co jsme zvyklí – stealth, akce a parkour. Hra nabízí nový přístup díky přepínání mezi postavami, což umožňuje hráčům volit mezi různými styly hraní. Naoe preferuje tichý přístup, rychlost a skrývání se ve stínech, zatímco Yasuke dominuje v přímých soubojích, které jsou intenzivní a fyzické.

I když tato rozmanitost nabízí zajímavé možnosti, některé herní mechaniky se mohou časem stát repetitivními. Například souboje s Yasuke jsou zpočátku vzrušující, ale jak hra postupuje, mohou se začít cítit jako opakující se vzory, které postrádají větší výzvu. Tento problém ještě více vynikne, když porovnáte souboje Yasuke s těmi, které nabízí Naoe – zatímco Naoe má k dispozici více stealth možností, Yasuke je mnohdy omezen na nekompromisní přímé útoky, což může působit monotónně.
Hráči si mohou pochvalovat větší interaktivitu s prostředím, jako je využívání stínů, přetváření objektů na pasti nebo používání okolí k odvedení pozornosti nepřátel. Nicméně, i v tomto ohledu se občas objevují nevyužité možnosti – některé interakce s prostředím jsou povrchní a ve finále nepřinášejí nic nového. To je škoda, protože svět nabízí tolik potenciálu pro více dynamických interakcí.

Feudální Japonsko v detailu
Vývojáři z Ubisoft Quebec se při tvorbě prostředí nechali inspirovat skutečnými historickými místy Japonska, což se projevuje v každém detailu. Krajinou se proplétají zalesněné hory, tradiční japonské vesnice, chrámové komplexy a majestátní hrady. Města jsou živá a plná lidí, trhů a dynamického chování NPC postav, což zvyšuje pocit ponoření do hry.

Dynamické počasí a cyklus dne a noci přidávají k atmosféře. V noci se hráči mohou skrývat ve stínech a s pomocí měsíčního světla eliminovat nepřátele, zatímco za denního světla jsou postavy vystaveny většímu nebezpečí. Tento prvek je skvěle proveden, a přestože přispívá k autentičnosti, také odhaluje drobné technické problémy – občasné zpomalení při přechodu mezi denními a nočními fázemi nebo drobné grafické glitche, které trochu kazí jinak působivý vizuální zážitek.
Grafika je rozhodně jedním z největších kladů hry. Detaily krajiny, realistické textury a animace postav jsou na vysoké úrovni. I na konzolích nové generace, jako jsou PlayStation 5 nebo Xbox Series X, hra běží plynule, ale občasné problémy s frameratem při přechodu mezi některými oblastmi nebo většími bitvami mohou narušit jinak plynulý zážitek.
Prozkoumejte Japonsko
Jedním z největších překvapení, které Assassin’s Creed Shadows přináší, jsou vedlejší aktivity, které v této hře nejsou pouze doplňkem k hlavnímu příběhu, ale skutečně rozšiřují herní svět a umožňují hráčům více se ponořit do japonské kultury. Kromě klasických sběratelských předmětů, které odemykají příběhové detaily, mohou hráči navštívit tradiční čajové ceremonie, účastnit se festivalů nebo dokonce trénovat tradiční umění malby. Tyto aktivity nejen zvyšují autentický dojem, ale také přidávají hře rozmanitost.

Hráči mohou vylepšovat svou postavu nejen plněním hlavních misí, ale i tím, že se zapojují do místních aktivit, které odměňují zkušenostmi, vylepšeními zbraní a dalšími bonusy. Tato široká škála vedlejších činností přidává hře hloubku a značně prodlužuje její herní dobu, což je rozhodně vítaný prvek pro hráče, kteří si rádi užívají detailní prozkoumávání herního světa.
Nicméně, i zde se objevují určité výhrady. Některé vedlejší úkoly se mohou stát rutinními a repetitivními, což snižuje jejich dlouhodobou atraktivitu. Velmi zajímavým prvkem je rozhodně budování a rozšiřování vlastní základny, kdy se jedná o takovou menší hru v obří hře. Vylepšování a budování je vcelku komplexní, a pro někoho to možná bude až příliš, ale osobně jsem v tomto prvku trávil čas rád.
Verdikt
Assassin’s Creed Shadows je vítanou změnou v sérii, která přináší novou dynamiku do známého konceptu. Historické prostředí Japonska, rozmanité herní styly a nové mechaniky činí tuto hru atraktivní pro fanoušky série i pro nové hráče. Přepínání mezi postavami a důraz na japonskou kulturu přináší nový zážitek, který je osvěžující, ale zároveň odhaluje určité nedostatky.
Některé mechaniky se mohou časem stát repetitivní a příběh se občas soustředí více na akci než na hlubší charakterové rozvinutí, což může některé hráče zklamat. I přesto však Assassin’s Creed Shadows zůstává silným titulem, který nabízí bohatý herní svět a spoustu nových nápadů, které mohou být pro fanoušky série velmi příjemným osvěžením. Rozhodně se to Ubisoft opět povedlo a vydali opravdu dobrou hru. Tento díl bych se nebál zařadit mezi ty lepší v celé sérii.
Komentujte