Recenze Bee Simulator – Karel Gott by měl radost

Her, ve kterých můžeme okusit hrát za někoho jiného, než odnož humanoida je vážně poskrovnu, o hmyzu ani nemluvě, a proto jsem celkem rád, že se někdo odvážil jít touto nikým pořádně neprošlapanou trnitou cestou a naservíroval nám hned celý “simulátor”, který se zabývá těžkým údělem včel. Vedle Empire Of The Undergrowth nám tak přibyla v poslední době do sbírky další celkem zdařilá hra z říše hmyzu a klobouk dolů před odvahou borců z polského studia Varsav Game.

Jak že se to s tím Bee Simulatorem vlastně má? Upřímně řečeno byl jsem překvapen, protože tahle hra je vším, co prostě odmítám a běžně mě to nebaví. Pacifistické hry jsou prostě určeny buď hipísákům, nebo dětem a zde rozhodně je cílová skupina věk mezi 9 a 13 lety, přesto je to fakt zábavné, alespoň na pár prvních hodin a spadal-li bych do mnou zmíněné věkové kategorie, určitě bych u toho vydržel delší dobu, protože zpracované je to skutečně velmi zdařile a má to edukativní rozměr. Výhodou je také přítomnost české lokalizace, kterou získáte instalací day one patche.

Realističtější včelka Mája

Jakmile se pustíte do hry, začínáte hru jako úplně nová včelka, kterou ostatní včely zasvěcují do chodu celého úlu. Ano, včely jsou antropomorfizované, tedy mluví lidskými hlasy, přemýšlí, mají své obavy a cíle. Prostě taková včelka Mája s větším důrazem na realismus. Hned po vašem narození vás čeká trénink a jste zařazeni do pracovního procesu bez nároku na mzdu (brrrrr) a během chvilky pak opouštíte úl za účelem sběru pilu a průzkumu okolí. Budete se nejspíš divit, ale mapa je fakt krásná a průzkum je vůbec jedna z nejzábavnějších záležitostí, můžete dokonce pobodávat i děcka, když ničí květiny, sledovat lidi v parku, hledat a objevovat další fakta o včelstvu a užívat si velmi dobře zpracované okolí, včetně parádního radostně a pozitivně laděného soundtracku.

Tuhle část Bee Simulatoru jsem si to náramně užil a byla to opravdu zajímavá antropologická sonda, podívat se na nás samé očima hmyzu a vtipně je i zpracovaná lidská řeč, která je zde nahrazena “nesmyslným brbláním”, ostatně jak asi včely můžou naší řeč vnímat?

Za velký dobrý klad považuji i to, že se podařilo zachovat měřítko velikosti včely, ono se to totiž vůbec nezdá, protože vzhledem k tomu, že kamera je postavená hned za včelou, působí to, že je vskutku velká, ale jakmile se začnete přibližovat k nějakému objektu, najednou si začnete uvědomovat svou titěrnost.

Hraní školou

Jana Ámose Komenského by Bee Simulator nadchl. Jeho slavnou “školu hrou” dokonce posouvá do stádia “hraní školou” – jsou zde implementovány moderní pedagogické postupy, ve hře můžete získávat achievmenty a body za sběr pilu, za ně si pak rozšiřujete faktické vědomosti o včelách, takže místo trapných odznáčků jako v jiných hrách jste zde motivováni k tomu získávat co nejvíce informací, stáváte se tou chytrou včelou, která postupně odkrývá vše o svém druhu, rostlinách, zvířatech a hmyzu, se kterými přijde do styku. Odemknout všechny tyto vědomosti není úplně lehké a hodně bude záležet na tom, jak skvělým průzkumníkem ve výsledku budete. Protože hra je postavená hlavně na průzkumu prostředí. Vedle pátrání a získávání poznatků o včelách pak je samozřejmě i zábavnější část, a to je odemykání skinů včel a dalších módních doplňků jako jsou kloboučky.

Příběh

Vedle edukativní části hry se Bee Simulator pyšní také příběhovou částí. Nečekejte ale nějaké terno plné konspirací a temných kultů, tohle je prosím simulátor včelstva, a tak se budete potýkat jen s jejich každodenními hrozbami a úkoly jako je sběr pilu, starání se o larvy, odrážení vetřelců, hledání vhodných rostlin a podobně. Vše je velmi hezky zpracováno a významné události jsou pak doprovázeny sekvencemi částečně animovaných obrázků. Po dokončení hlavního příběhu pak nastává již volný mód, ve kterém můžete prozkoumávat zbytek lokace a získávat další trofeje a vědomosti. Celý příběh bez vedlejších questů je tak na 4 hodiny, což je na poměry života včel docela optimální délka. Během příběhu také narazíte na řadu miniher, které jsou většinou postaveny na vašich reflexech a mačkání tlačítek myší ve správném pořadí (souboje), rozhodně za zmínku pak stojí minihry s tanečky včel, které jsou inspirovány v reálné komunikaci včel.

Závěrem

Bee Simulator je určen pro věkovou kategorii mezi 8 a 13 lety, přesto může být zajímavou zkušeností i pro ostřílenější veterány, která může zabavit na pár hodin. Grafika je zdařilá, hudba super, lokace jsou hezky zpracované a celkově to člověka dopuje optimismem a pozitivní energií. Hra je rozhodně příjemným překvapením a důkazem toho, že i pacifistické a edukativní hry lze zpracovat zábavnou formou, která se vymyká žánrovým klišé.

Bee Simulator

6

6.0/10