Recenze: Blades of Fire – kovárna, krev a zatraceně drsná výprava

Foto: 505 Games
Studio MercurySteam se po úspěchu Metroid Dread a Castlevania: Lords of Shadow vrací s temným fantasy eposem Blades of Fire a i když má tenhle výlet do světa oceli a ohně pořádně ostré hrany (a to nemyslíme jen ty meče), má v sobě také něco, co vás nepustí. Hru jsme si dali hned po oznámení do hledáčků a s nadšením jsme očekávali její vydání. Musím na začátku říct, že jsem velmi rád, že nás hra vůbec nezklamala a očekávání zde bylo na místě.
Ocel, magie a šílené začátky
Blades of Fire vás hodí do světa bez milosti. Hlavní hrdina Aran – něco mezi kovářem, válečníkem a nástrojem pomsty bohů – se vydává napříč světem, kde ocel podléhá kletbě a padlí bohové diktují pravidla. Zní to možná jako klasika, ale způsob, jakým hra servíruje svou vizi, je hodně specifický.

Bez výrazného tutoriálu vás čeká nepřívětivý svět plný bolestivých smrtí, matoucích lokací a systému, který zpočátku vzdoruje pochopení. A přesto – nebo právě proto – vás hra začne bavit, jakmile se jí dostanete pod kůži.
Soulslike, ale po svém
Nečekejte čistokrevné soulslike. Ano, po smrti přijdete o aktuálně drženou zbraň, která zůstane na místě vašeho skonu. Ano, nepřátelé se po odpočinku obnovují. Ale mechanicky jde spíš o vlastní interpretaci žánru, která se opírá o taktické souboje, čtení nepřátel a správný výběr zbraní.

Souboje jsou těžké, ale poctivé. Každý nepřítel má slabiny rozdělené do čtyř zón, které korespondují s tlačítky na ovladači. Trefit se správně a neztratit výdrž je klíčem k přežití. Šermířina má váhu a těžkopádnost, kterou hardcore hráči ocení. Menší zbraně ale umožňují svižnější, až akrobatické přístupy – škoda jen, že ovládání často svádí k chybám a přepínání mezi zbraněmi není vždy intuitivní.
Kovadlina, která rozděluje
Zásadní mechanikou hry je kování zbraní. Nenašli jste nový meč? Není divu. V Blades of Fire si každý kus železa musíte vykout sami. Vyberete typ ocele, tvar čepele, velikost rukojeti a následně bušíte kladivem do rozpáleného kusu kovu podle šablony.

Zní to dobře? Možná. Realita je ale taková, že se kovářská minihra velmi rychle omrzí. Každý úder mění ukazatele přesnosti a kvalita výkovu určuje nejen vlastnosti zbraně, ale i její životnost. Ano, zbraně se opotřebovávají a nutnost neustálých návštěv kovadliny působí víc jako nutné zlo než vítané zpestření.
Design světa? Krásný, ale krutý
Blades of Fire má skvělý vizuální styl, temné ruiny, mlhou zahalené hory a podivné dimenze evokují vzpomínky na nejlepší fantasy světy. Jenže navigace tímto světem? Hotová noční můra.

Mapa je zmatená, ukazatelé často zbytečné, a architektura některých lokací jako by dávala hráči facku za snahu najít správnou cestu. Chybí možnost skákat nebo lézt mimo předem dané body, a i když to zapadá do logiky hry, často to vede ke zbytečné frustraci.
Když to přijde, tak to přijde
Přesto je na tomhle světě něco, co vás vtáhne. Po několika hodinách si začnete všímat, jak se systém prolíná a umožňuje skutečně kreativní přístupy k boji. Naučíte se parírovat, střídat zbraně podle typu nepřátel, využívat prostředí. A hlavně ten pocit, když přechytračíte skupinu silných nepřátel, je k nezaplacení. Celkově souboje jsou hlavní dominantou hry, už kvůli kterým stojí za to se do téhle hry pustit.
Technická stránka a přístupnost
Blades of Fire nabízí široké možnosti přizpůsobení. Od změny velikosti textů a barev titulků až po úpravu citlivosti kamery, vibrací či zapnutí automatického zaměřování. Přístupnost je zde solidní, což u podobně hardcore titulů není samozřejmostí.
Verdikt: Oheň, který pálí… ale i hřeje
Blades of Fire není hra pro každého. Začátek je těžkopádný, svět matoucí, kovárna otravná. Ale kdo vydrží, tomu se odmění výpravou, která má kouzlo, duši a hlavně osobitost. MercurySteam vytvořili titul, který vás nebude vodit za ruku, ale když mu dáte šanci, odmění vás pocitem skutečného dobrodružství.
Blades of Fire
Klady
- Atmosférický svět plný temné fantasy a působivých scenérií
- Taktické a uspokojivé souboje, které odměňují trpělivost a strategii
- Zajímavý lore a stylizace připomínající klasické fantasy eposy
- Rozmanité zbraně a styl boje, který umožňuje experimentování
Zápory
- Zmatečný design světa a slabá navigace
- Frustrující systém kování zbraní, který hru zbytečně zpomaluje
Komentujte