Recenze Legacy of Kain Soul Reaver 1&2 Remastered – návrat legendy

Foto: Aspyr
Legacy of Kain: Soul Reaver předběhl svou dobu, když byl v roce 1999 uveden na trh pro původní PlayStation. Vývojářské studio Crystal Dynamics vytvořilo téměř mistrovské dílo, od vyprávění příběhu a budování světa až po technickou zdatnost propojeného světa a inovativního Realm shiftingu, s nápady a koncepty, které rezonují dodnes.
Nyní, o 25 let později a 21 let od vydání poslední hry v sérii se Legacy of Kain vrací ve hře Legacy of Kain: Soul Reaver 1&2 Remastered, která spojuje dvě nejlepší akční adventury. Tento balíček, vyvinutý ve spolupráci společností Crystal Dynamics a Aspyr, z nichž druhá nedávno uvedla na trh podobně zabalený Tomb Raider I-III Remastered, znovu představuje světu upířího hrdinu Raziela a jeho cestu za pomstou proti stejnojmennému Kainovi. S vylepšeným vizuálem a moderním ovládáním. Jde o solidní remaster, který především ukazuje, proč jsou tyto hry tak ceněné.
Příběhem to začíná
Děj prvního dílu Soul Reavera se odehrává v rozpadající se zemi Nosgoth, kde jsou upíři vrcholovými predátory a lidé se krčí v opevněných městech, a Raziel se dopouští hříchu, když překonává svého mistra Kaina ve vývoji. Jako samozvaný král Nosgothu Kain zplodil a vychoval Raziela jako svého nejstaršího poručíka a syna a pověřil ho a jeho čtyři bratry obléháním země a decimováním lidstva, aby zajistil svou despotickou vládu. Když však Razielovi narostou křídla, je považován za člověka, který ohrožuje Kainovu nadvládu, a je uvržen do Jezera mrtvých, aby trpěl po celou věčnost. Po staletích hnití je Raziel vzkříšen spícím bohem a vydává se na cestu pomsty, aby vyhledal své bratry a zabil je, než udělá totéž Kainovi.

To vytváří poměrně přímočarý děj, který je obohacen a rozšířen vynikajícím psaním v průběhu celého příběhu. Hra Soul Reaver, kterou napsala a režírovala Amy Hennigová, jež později napsala první tři hry Uncharted, vykazuje filmový talent, který byl v době jejího vydání neobvyklý.
V době svého vydání byla také technickým zázrakem, protože využívala streamování úrovní k vytvoření plynulého, propojeného 3D světa bez načítacích obrazovek. Dnes už považujeme hru bez častých načítacích obrazovek za samozřejmost, ale Soul Reaver byl jedním z prvních průkopníků této technologie.
Co je však ještě působivější a přetrvává dodnes, je ambiciózní posunování herního světa. Raziel se může přesouvat mezi dvěma překrývajícími se říšemi: hmotnou a přízračnou. V té druhé se fyzická Sféra pokřiví a pokřiví geometrii okolního světa. Tím se promění celý herní svět a lokace nabídnou nové cesty.

Hra také vynikala svými hádankami, ale jejich frekvence je až příliš vysoká a způsob jejich plnění se na dnešní dobu moc opakuje, což může do jisté míry nudit. Systém ukládání je také trošku kostrbatý.
Druhým dílem jízda pokračuje
Ve druhém dílu již byl systém ukládání převeden do tradičnějšího systému checkpointů, což výrazně zpříjemní herní zážitek. Také druhý díl přinesl značné vylepšení v soubojích, kdy nově bylo možné nepřátelské útoky blokovat, ale zase nabídka bossů nebyla tak pestrá a nápaditá. Jinak hra použila všechny své přednosti z prvního dílu a přinesla drobné vylepšení skoro ve všech směrech.

Co se týče změn v remasteru, jedním z nejvýznamnějších vylepšení je, že obě hry nyní plně ovládají kameru a můžete ji nastavovat pravou páčkou. Nemožnost tohoto ovládání je hlavní překážkou při pokusech o opakované hraní původních her. Ovládání zůstalo trošku toporné na dnešní dobu, ale to není tak velkou překážkou jako byla původní kamera.
Remaster, také přidává kompas, mapu a trochu více textu pro lepší navigaci, ale stále si zachovává kouzlo starých her, které tolik nenaváděli hráče k cíli. Nejviditelnější změnou je vizuální vylepšení s detailnějšími modely a texturami postav, moderními světelnými efekty a dynamickými stíny.

Někteří se před vydáním obávali, protože obě hry vypadaly na prvních screenshotech příliš světle a ztrácely svou původní temnou a gotickou estetiku, ale ve finální verzi tomu tak není. Můžete okamžitě přepínat mezi novou a starou grafikou a v obou si zachovává stejně drsnou náladu.
Kromě toho remaster obsahuje také spoustu bonusového materiálu, včetně výkladů o historii série, spousty obrázků a renderů, starých demo videí, výstupů z nahrávání, hudebního přehrávače a řady ztracených úrovní, které si nyní můžete poprvé zahrát. Tyto staré relikvie se dají přirovnat k interaktivnímu muzeu a umožní vám prozkoumat nedokončené oblasti, které byly z původní hry vyškrtnuty kvůli časovým omezením, problémům s rozpočtem nebo tvůrčím rozhodnutím. Je to fascinující pohled na vývoj hry a na to, co mohlo být, kdyby se věci vyvíjely jinak.

Verdikt
Pokud jste původní hru měli v oblibě, tak remaster nabízí dostatečné vylepšení, abyste se do hry pustili znovu, a pokud vám tento herní klenot utekl, tak tohle je ideální příležitost toto napravit. Musíte tedy počítat, že je to stále stará hra jen trochu vylepšena a převedena do vzhlednějšího vizuálu.
Komentujte