Recenze Monster Hunter Wilds – nejlepší lovení monster

Foto: Capcom
Série Monster Hunter se těší oblibě už přes 20 let. Z titulu, který se převážně zaměřoval na asijský trh, se stává RPG pro celý svět. U nás značka nepatří k tak populárním jako na domácí půdě nebo ve Spojených státech, ale i tak si získala už slušnou základnu fanoušků.
O tom, že se tato série pyšní velkou popularitou, není potřeba debatovat. Starší díly stále hraje neuvěřitelné množství hráčů, což závidí i nově vydané tituly. A při prvním vydání byl počet hráčů na Steamu enormní – i přes ne úplně dobré hodnocení hra dokázala mít přes milion současně hrajících hráčů, což je číslo, které i takový Kingdom Come: Deliverance 2 dosáhne pouze při čtvrtinovém maximu.
Vstupní brána pro všechny hráče
Nový díl s podtitulem Wilds by měl v tomto směru udělat krok vpřed a otevřít tak své brány ještě širšímu publiku. Mezi signifikantní prvky, které by to měly dokázat, je pomalejší náběh všech mechanik, aby je dokázal pochopit nováček v sérii. Ale ještě větší krok je větší otevřený svět propojující se do více biomů.

To má mít za následek větší konzistentnost světa a umožnění určité svobody. V neposlední řadě tomu napomáhá i větší důraz na příběh. Ten má za úkol lépe navnadit hráče pro další hraní, vše trochu ucelit a nabídnout zase něco navíc.
Osobně se nepovažuji za nijak velkého fanouška série. Moje první zkušenost se sérií byla až s příchodem konzole Nintendo 3DS, kdy jsem na ní hrál díl Monster Hunter Generations. Což pro mě byla trošku rozporuplná zkušenost, jelikož se jednalo o díl spíše pro fanoušky série než pro úplné nováčky.

Další díl jsem hrál až populární Monster Hunter: World, kde jsem lépe pochopil všechny mechanizmy a bavil se o poznání více. Dále jsem také hrál a recenzoval Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin pro Nintendo Switch, což byl trošku jiný Monster Hunter.
Pojďme lovit monstra
Jak jsem již zmínil, úvod hry se nese v trošku pomalejším tempu díky většímu zapojení příběhu. To se však velmi rychle změní a po první hodině až dvou se tempo hry rychle rozvine. Po úvodní cut-scéně začne velmi rozmanitá tvorba postavy. Osobně nerad příliš času trávím u tvorby postavy, ale mít možnost si upravit hrdinu podle své představy je vždy fajn. Kromě svého hrdiny je potřeba si také upravit svou věrnou společnici v podobě kočky, kde je možností také vcelku dost.

Po další krátké ukázce už na hráče čeká pořádná akce, při které se představí možnost jízdy na zvířeti nebo využití vystřelovacího háku. Další kroky směřují na první souboj s pořádným monstrem a samozřejmě na výběr zbraně.
Jako v předchozích dílech jde hlavně o souboje a samotný lov monster. Nejprve je potřeba se na dané monstrum připravit, upravit svou výbavu, následně monstrum vystopovat a zabít.
Souboje trvají nějaký čas a nepřítel nemá žádný ukazatel zdraví, takže své poškození je možné jen odhadovat na základě viditelných zranění. To je novinka, kdy po několika úderech do stejné části těla dojde ke zranění dané části a na tu je možné se zaměřit silnějším útokem. Také na základě toho, na jakou část hráč útočí, může získat daný materiál.

Pro výrobu brnění nebo vylepšení zbraně je někdy potřeba ulovit stejné monstrum vícekrát a zaměřit se na určitou část těla, což zdobilo i předchozí díly.
Pořádná výbava je základ
Mezi hlavní prvky hry patří péče o zbraně a crafting. Za získané materiály, sebrané ve světě nebo z ulovených monster, je možné vylepšovat zbraně, vyrábět nové sety brnění a jejich lepší verze, nebo třeba vařit pro získání dalších boostů.
Toto je vlastně hlavní premisa hry: lovit monstra, získávat materiál a vylepšovat si své vybavení, aby bylo možné lovit další, těžší monstra. Velký vliv na styl hry má právě zvolené vybavení, a to jak brnění, které může zpomalit našeho lovce, ale poskytnout lepší ochranu, nebo naopak tolik nezatěžovat, ale ve hře je i odolnost na určité elementy.
Možná ještě důležitější je výběr zbraně, jelikož od toho se odvíjí celý styl hraní. Ať chcete být mocným válečníkem s velikým kladivem, mečem, nebo dáte přednost rychlým útokům s dvojicí mečů či luku. Výběr je opravdu velkorysý a každá zbraň má své speciální útoky a animace.

Dokonce každá zbraň má svůj strom vylepšení, a proto není moc dobré neustále měnit svůj výběr. Mimo velké tábory je možné mít jednu zbraň u sebe a druhou u svého jezdeckého společníka, jinak není možnost měnit zbraň přímo v boji.
Živý svět s fungujícím ekosystémem
Mezi další přednosti hry rozhodně patří prostředí. Stále vychází hráč z hlavního tábora, kde může přijímat vedlejší úkoly, nakupovat a prodávat materiály či vybavení, nebo vařit. Což je vcelku zábavná aktivita, a hlavně jídlo vypadá neuvěřitelně realisticky.
V každé části světa je vždy jeden hlavní tábor, ale je možné na určitých místech vybudovat menší tábory pro základní interakce. Ale pozor, monstra se pohybují volně po světě a mohou váš tábor omylem zničit.

První lokace je pouštní svět, který sice nevypadá tak pestře jako třeba lesní druhý svět, ale i tak působí živým dojmem. Menší i větší monstra volně žijí, soupeří mezi sebou a mění své chování na základě dne a noci.
Také se v průběhu postupu příběhem trošku mění vizualizace světa. V úvodu je pouštní svět lehce zahalen v písečné bouři, ale po nějakých událostech pouštní bouře zmizí a celý region trošku prosvětlí.
Není všechno zlato, co se třpytí
Monster Hunter Wilds zatím působí jako skvělá hra, a tak tomu i je, ale i přesto trpí několika neduhy. Po grafické stránce hra udělala od předchozích dílů znatelný pokrok, ale stále nepatří k těm nejhezčím, i když prostředí působí velmi pěkně. I na silné PS5 Pro se hra občas zadrhne v balance režimu a celkově si hráči i na PC stěžují na špatnou optimalizaci.

Také zatím ve hře není tolik endgame obsahu, ale to neberu jako chybu, jelikož tak tomu bylo i v minulých dílech, a vývojáři dost rychle a ve velkém množství spoustu obsahu přidali. Dalším problémem je špatná přehlednost a správa inventáře, která působí více chaoticky než prakticky.
Verdikt
Monster Hunter Wilds rozhodně naplní očekávání fanoušků, a věřím, že díky příběhu a pěknému světu dokáže přilákat nové hráče. Souboje s monstry a budování vybavení jsou stále zábavnou a stěžejní složkou, a novinek oproti předchozím dílům je dostatek. Největší problémy jsou s optimalizací hry a trochu menší výzvou v tuto chvíli.
Komentujte