Recenze Star Wars Jedi: Fallen Order – odkaz jedné generace

Hvězdné války jsou legenda. Můžete je milovat, můžete je nenávidět, ale je nad Hvězdu smrti jasné, že se z jednoho šíleného projektu stala ohromná věc. A s tím pracují i vývojáří Respawn Enterteiment, pod záštitou Electrinic Arts, kteří se zatím coby exkluzivní majitel licence na hry z tohoto světa příliš nevyznamenalo. Do rukou jim byl vložen odkaz, který protíná generace fanoušků neuvěřitelných čtyřicet let. Příběh z jedné předaleké galaxie od té doby pořádně nakynul. Po filmech nastoupily knihy, pak komiksy a pozadu nesměly zůstat ani hry. Nové Star Wars Jedi: Fallen Order je výjimečné. Po dlouhých letech totiž konečně vychází plnohodnotná příběhová hra. Což v překladu znamená, že pracuje s uznávaným universem, jejich postavami i odkazy. Jak moc tento ohromný tučný kolos plovoucí vesmírem Respawn využil?

Order 66

Republika je pod tlakem. Vládnoucí strany bojují nejen na politických ale i na bitevních polích. Někde hluboko v galaxiích shánějí rebelové první plány Hvězdy smrti a v umaštěné lékařské lodi oživují zmrzačeného Anakina, aby povstal hlavní záporák.

Jediové jsou nemilosrdně stíháni a je vydán Clone Protocol 66, který změní dosavadní řád ve vesmíru. Všichni, kdo umí používat Sílu a nepatří k Impériu jsou loveni a zabíjeni. Musí se tak ukrývat na odlehlých místech galaxie, v tichosti a tlumit své přirozené spojení s pradávnou vesmírnou energií. Jedním z nich je mladý Cal Kestis, ukrývající se na odlehlé planetě která slouží jako ohromné šrotiště. I když svoje schopnosti drží na uzdě, brzy ho nekompromisní ruce imperiální Inkvizice objeví a je nucen sáhnout po světelném meči aby si zachránil svůj holý život. Pocit z naprosté genocidy jde cítit až hmatatelně a mladý Padavan tak bere spravedlnost do vlastních rukou.

Emoce už od začátku bublají celým příběhem, do cesty vám osud strká jednu sympatickou postavu za druhou a vy se rychle spřátelíte s posádkou odpadlíků, kteří rozhodně nehodlají Příkazu 66 jen tak podlehnout.

I když jsou Jediové rozprášeni a Síla ochromená, po světě stále existují její odkazy. Ať už to jsou lidé stojící pevně proti Impériu, tak stavby a pradávné chrámy. Ty ukrývají ve svých nitrech tajemství a slouží jako záchytná vodítka Padavanům podobným Calovi. Odhodlanost a touha bojovat tak znamenají možnou cestu k záchraně.

Je libo Souls Tomb Raider?

SWJ: Fallen Order hrajeme z pohledu třetí osoby v překrásném grafickém kabátku. Jde na něm poznat láska a odkazy SW. Od zvuků, hudby až po malé detaily vložené do hry s šibalským úsměvem na tváři vývojářů. Jednou to může být robůtek, kterého si Cal ochočí, jindy zase prostředí nebo modely lodí.

Světem procházíte v uzavřenějších lokacích, kde si postupně utváříte zkratky, prohledáváte odbočky a sbíráte něco málo vylepšení. Vypomáhá vám už zmíněného BD-1. Universálního mechanický parťák, který vám umožní vybírat bedny s materiálem, skenovat okolí nebo zipovat po natažených lanech. Pohyb samotného Cala působí dynamicky a intuitivně. Můžete se zachytávat na římsách, šplhat po rostlinách nebo pletivu a dokonce i přebíhat po stěnách jako v TitanFall. K tomu všemu dokážete využívat svou surovou Sílu tak jak jste k tomu kdysi byli učeni. Zvládnete zpomalit některé předměty jako jsou vrtule obřích větráků a dostat se tak do tajných míst.

Pohyb a průchod lokacemi hodně připomíná novou sérii Tomb Raider nebo Uncharted. Co do otevřenosti jsou spíše dobře navržené a uzavřené v koridoru, který rychle překonáváte skoky, někdy se zhoupnete na laně nebo sklouznete po stráni. Prozkoumáváte překrásné okolí plné fauny i flory, kocháte se krajinou a objevujete, za což získáváte zkušenostní body, stejně jako za zabití protivníka.

Jako záchytné body a zároveň savepointy vám tu poslouží Místa k meditaci. Můžete si zde obnovit zdraví (tím obnovíte i nepřátele) nebo nakoupit nové schopnosti. Řekl tu snad někdo Bonefire z Dark Souls? Přesně tak. A díky resetování nepřátel tak nabízí podobnou mechaniku. Když vás nakonec nepřátelé udolají, něco z vašich nabitých zkušeností zůstane na místě potyčky a vy si je následně můžete zase vyzvednout.

Vše doplňuje dobře známý hudební podkres, který celou atmosféru nádherně umocňuje a nic vás tak nezastaví cítit se jako skutečný Jedi.

Malá výtka tu patři mapě, která na první pohled nepůsobí příliš intuitivně a než se v ní zorientujete, chvíli to potrvá.

Mám světelný meč a nebojím se ho použít

Padavan by se rozhodně neobešel bez svého ikonického Lightsaberu. A ten má k dispozici i Cal, i když trochu pošramocený. Tady trčí dráty, na pár místech je zrezivělý…nic se neděje. Svůj účel splní a časem si ho můžete pěkně opravit. Zvládnete jím klasické kousky, jako odrážet střely nepřátel, rozřezávat vše kolem na kousky, ale poslouží dobře i jako louč v temných jeskyních prostorách.

Tady se dostáváme k mechanikám soubojů, které jsou páteří hry. V boji se kombinují odkazy na Souls sérii, tak trochu blokovací systém ze Sekira a klasický akční styl ze Shadow of War. Všechny zmíněné bychom klidně mohli postupně identifikovat a extrahovat, přitom v dobrém poměru a kombinaci vytváří kvalitní mix zábavy a adrenalinu. Velkým potvorám musíte uhýbat, některým útokům bossů taktéž, přičemž správně načasovaným blokem aktivujete dobře mířený protiútok. Vše působí plynule a akčně a na celou scénu se dobře kouká.

Jak bylo zmíněno výše, při meditaci máte možnost utratit něco ze svých bodů zkušeností. Nejčastěji do schopností, které umožní nové pohyby v boji nebo vám navýší vaše životy. Jak postupně sílíte, získáváte dvojskoky, rychlé úhyby, efektivnější údery lightsaberem a hra tak dostává obrátky. S nějakým velkým rozhodováním, kde body utratit si příliš hlavu. Postupně získáte víceméně to nejdůležitější a stavění nějakého buildu nebo nedejbože originální kombinace skillů se nekoná.

V příběhových pasážích pak hra kombinuje prvky populárních quick time eventů, kde záleží na vašich reakcích a celá scéna pak působí příjemně akčně. Má tak hodně blízko k filmovým předlohám.

Všechno dobré v jednom

Není třeba opakovat, že nové Star Wars Jedi: Fallen Order bez skrupulí využilo dobře známé prvky a namíchalo je do sebe. Není tu nic, co bychom už jinde neviděli, přičemž se nedá říct, že by cokoliv dělali špatně. Naopak. Electrinic Arts vsadili na osvědčené postupy, zbytečně neexperimentovali a fanoušci tak po letech dostali moderní hru z úžasného univerza Hvězdných válek.

Co ovšem dělá hra po svém je příběh a jeho vyprávění. Pokud se necháte strhnout vlnou Jedné předaleké galaxie, naservírují vám intenzivní akční podívanou, která v některých pasážích hravě strčí do kapsy i poslední filmy ze stříbrného plátna. Postavy vám přirostou k srdci, budete jim držet palce a strachovat se o ně.

Tak proč si zase jednou nezavzpomínat? Z šatníku vytáhnout zaprášený župan Bena Kenobiho, nastartovat Falcona a s nadějí se pustit do boje dobra proti zlu v jedné epické sáze. Pak Star Wars Jedi: Fallen Order klidně odpustíte i jeho do očí bijící herní neoriginalitu.

Star Wars Jedi: Fallen Order – 10 minut záběrů z hraní

Star Wars Jedi: Fallen Order

8

8.0/10

• Odkaz na SW universum
  • Grafika a hudební doprovod
  • Akční pasáže
  • Úprava vzhledu

• Vše jsme už jednou viděli
  • Zmatená mapa
[Celkem hlasu: 17 Prumer: 3.9]

- Je mu přes třicet - Čte, píše, kreslí a pokouší se sportovně lézt (climbing) - Má rád popkulturu a je ukecaný až běda - Zajímají ho horory, především C'thulhu Mythos - Pamatuje si na videokazety a doby bez internetu - Miluje Shaun Tana - Hrával Dračí doupě, deskovky a karetní hry - Od 2017 aktivně a pravidelně streamuje jako Mr_Chapadlák

1