Zpoplatnění Falloutu 76 je neomluvitelné – komentář

Všichni máme ještě v dobré paměti, jak se obrovská očekávání vkládaná do Falloutu 76 v listopadu 2018 – tedy téměř přesně před rokem – proměnila v prach. Oblíbené vývojářské studio Bethesda, které do té doby sérii Fallout spravovalo velmi odpovědně, bylo náhle pro smích. Fanoušci nedokázali pochopit, jak se tvůrcům povedlo učinit tolik chybných rozhodnutí. Mluvilo se o tom, že firma hru raději zcela odepíše a zpřístupní ji k bezplatnému hraní. To se nakonec nestalo a Bethesda se rozhodla Fallout 76 postupnými kroky vylepšovat, což se víceméně dařilo, byť tu a tam udělala i nějaký ten krok zpět a nevyhnula se dalším problémům. Přeci jen se ale zdálo, že je na dobré cestě. Hru čekal velký update Wastelanders, který by do ní přinesl ducha v podobě NPC postav, a také privátní servery. Tedy dvě věci, které si hráči přáli od začátku a jejichž implementace by je mohla alespoň částečně usmířit a přimět je trávit ve světě online Falloutu nějaký ten čas.

Jenže co se nestalo. Update Wastelanders byl před pár dny odložen. A soukromé servery sice přišly, ale spolu s nimi také Fallout 1st, což není nic jiného než označení pro předplatné. Právě to je jedinou cestou k využívání privátních serverů, které jsou pro změnu jediným opravdovým důvodem, proč si předplatné platit. Ostatní výhody jsou spíše doplňkového charakteru. Že servery nebudou úplně zdarma, naznačovala Bethesda už v předstihu. Přesto však cena předplatného, která činí 15 EUR měsíčně, hráčům doslova vyrazila dech. Komunita pak logicky zareagovala velmi negativně.

Fórum Falloutu na Redditu je plné kritických reakcí nespokojených fanoušků. Můžete si tu přečíst příspěvky jako: “Bethesdo, doufám, že si aktuální reakce přečtete a zjistíte, jakou chybu jste udělali. Věřil jsem tomu, že se vše v dobré obrátí, ale bylo to ještě horší, a teď se cítím jako hlupák.” Ani na Twitteru není Fallout 76 ušetřen kritických tweetů a naprostého nepochopení tohoto kroku. Popravdě, žádné z těchto reakcí se nemohu divit, protože toto oznámení je absolutní demonstrací špatné komunikace vydavatele s jeho zákazníky.

Cena Fallout 1st je nesmyslná

Asi byste marně hledali ohlas, který by zavedení privátních serverů do Falloutu 76 v této podobě chválil. Není divu. Vždyť jen ta cena je do očí bijící. Celých 15 EUR měsíčně, případně 120 EUR ročně, to je za jednu hru v dnešní době spousta peněz. Natožpak na nepovedený Fallout 76. Není těžké propadnou pocitu, že vydavatel vzal první pozitivum, které měl na celém projektu k dispozici, a rozhodl se ho zcela nehorázně zpeněžit. Pro srovnání: World of Warcraft stojí 13 EUR měsíčně. Za to však nabízí pořádnou porci obsahu a díky své tradici jde o jednu z mála her na trhu, za níž jsou hráči podobný měsíční poplatek hradit. Z jiného soudku: předplatné služby Netflix stojí měsíčně 199 Kč, tedy přibližně polovinu toho, co chce Bethesda za hraní Falloutu 76 na soukromém serveru.

Ne, za předplatným skutečně není v podstatě nic více. Jde jen o privátní servery, tedy funkcionalitu, kterou tvůrci pro Fallout 76 slibovali ještě před jeho vydáním. A tehdy nějak zapomněli zmínit, že za ni budou chtít platit. Kdo si tedy ve své době hru koupil v očekávání toho, že bez dalších nákladů dostane možnost serverů využívat, musí být nyní hluboce zklamán.

Bethesda mohla negativní reakce fanoušků jistě alespoň částečně omezit. Proč například neumožnila hráčům, kteří jsou Falloutu 76 věrní od začátku, využívat privátních serverů zdarma? Jsou to právě tito hráči, kteří zůstali hře věrní i v těžkých časech, kdo se velkou měrou zasloužil o to, že je z ní dnes něco lepšího. Bez nich by možná další vývoj ani neměl smysl. Proč jim autoři nedali najevo, že si jich váží?

Bethesda zapomněla mluvit

Hráče naopak doslova ohromila arogance, s jakou Bethesda celý model Falloutu 1st spustila. Nikdo s komunitou dopředu nekomunikoval, nesnažil se zjistit, co a jak by si přála. Nikdo ji na podobný krok nepřipravoval. Zpráva o předplatném přišla doslova z čistého nebe, a to dokonce bez jakéhokoliv vysvětlení ze strany vydavatele. Jistě, můžeme se domnívat, že provoz serverů stojí peníze. Ale proč hned tak drastický zásah za tak nehorázné peníze?

Falloutu 76 by ostatně od počátku prospěla jiná prodejní strategie. Pokud by Bethesda v listopadu 2018 uvedla titul do prodeje v předběžném přístupu za cenu v rozmezí 20 a 30 EUR (500 až 750 Kč), namísto plné částky obvyklé pro hotové hry, neprovázela by vydání taková dramata. O rok později by se zdražení po vlně updatů dalo pochopit. Rozumnou formou by pak bylo možné zpoplatnit i soukromé servery.

Proč to Bethesda Falloutu 76 dělá?

To je velmi dobrá otázka, na kterou se obtížně odpovídá. Firma se k situaci navzdory dotazům médií dosud nevyjádřila. Skoro to až vypadá, že je natolik odtržená od reality, že takovou reakci komunity nečekala.

Mohu tak jen spekulovat o tom, že tento bezohledný finanční model představuje pro firmu ekonomickou nutnost. Její problémy začaly právě vydáním Falloutu 76, který navzdory nákladnému vývoji nenaplnil prodejní očekávání. Letos pak mizérie pokračovala, když Bethesda vydala nemastnou neslanou Rage 2 a rovněž vlažně přijatý Wolfenstein: Youngblood. Aby toho nebylo málo, na příští rok musela odložit své největší želízko v ohni a sice Doom Eternal. Lze tak předpokládat, že si firma potřebovala vylepšit svou bilanci, jakkoliv je to stále jen v rovině spekulací.

Komunita Falloutu 76 je zcela jistě naštvaná, ale stále se mohou najít tací hráči, kteří požadovanou částku za hraní na soukromých serverech využijí. V konečném součtu tak Bethesda nějaké peníze navíc vydělat může, ale škody na jejím veřejném obrazu budou pravděpodobně ještě větší.

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 8 Prumer: 4.5]

Šéfredaktor internetového magazínu pro dospělé hráče Gamebro.cz. Dříve působil jako autor v mnoha tištěných i internetových médiích.

2
Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kaktusvkvetinaci
Host
Kaktusvkvetinaci

Já byl hodně trpělivý.. toleroval jsem bugy, nepovedenou sběratelku, s pokorou příjmám odložení Wastelanders (lepší na tom zapracovat než aby se mi NPCčka propadala do textur), hájil jsem Bethesdu v nejedné diskuzi. Ale tento krok považuji za výsměch i po tom všem velké Fallouťácké komunitě. Ne, nelámu hůl nad společností, naivně budu nadále čekat na další díl, pokud nějaký vyjde. Ale mají u mě velký černý puntík, abych to podal slušně, protože na to co si o tom myslim neexistují uspokojivé adekvátní vulgarity.

BreJk
Host
BreJk

Všechno špatné mělo svůj záměr.. Vše začlo odcházet v půlce roku 2017..Bethesda může jet doufat, že si konečně najde schopného Studio directora.