Recenze MXGP 2019 – staré problémy zůstaly, novinky nepotěšily

Jméno studia Milestone je jistě každému příznivci závodních her velmi dobře známé. Tento italský tým funguje již od roku 1996 a na poli herní tvorby se tak rozhodně nejedná o žádnou skvadru amatérů, která své tituly kutí doma na koleni při sledování taliánské variace Televizních novin. O to více zarážející je směr, jímž se hry, pod nimiž je studio podepsáno, v poslední dekádě rozhodly vydat.

Není žádným tajemstvím, že hlavním vývozním artiklem studia Milestone jsou již nějaký ten pátek hry, které využívají licenci nejrůznějších světoznámých závodních sérií. Pozornosti tvůrců neuniklo MotoGP ani mistrovství světa superbiků SBK. Jejich kvalita však byla vždy velmi kolísavá. Do podvědomí většiny z nás se studio poté zapsalo prvními čtyřmi díly série podle šampionátu WRC. Ty sice nebyly vyloženě špatné, ale ani žádným způsobem převratné a čtyři roky po sobě stále stejné. A zde se dostáváme k meritu věci. Skutečnost, že se tvůrci z Milestone nesnaží nějakým způsobem reagovat na reakce fanoušků a jsou plně spokojeni s tím, že jejich hra sklidí v recenzích průměrná až podprůměrná hodnocení, přímo čiší z každého titulu, po jehož zapnutí vás uvítá logo této firmy. Recenzované MXGP 2019 není výjimkou.

Tohle už tu bylo

Když se podíváte na loňské MXGP PRO a aktuální MXGP 2019, na první pohled si žádného posunu vpřed pravděpodobně nevšimnete. K tomu existuje poměrně prozaický důvod: žádný totiž v podstatě neexistuje. Tvůrci vzali loňskou hru, v Excelu aktualizovali jména jezdců dle aktuální sezony, přidali dynamické počasí (vážně, trvalo vám pět let tuto featuru vyvinout?) a aby se neřeklo, přihodili navrch editor vlastních tratí, který ve výsledku působí spíše jako výsměch a jinak neudělali lautr nic.

Editor tratí přitom mohl být poměrně dobrým způsobem, jak hráčům umožnit životnost této jinak veskrze slabé hry alespoň lehce prodloužit. Bohužel tato před vydáním tolik propagovaná novinka je značně omezena tím, že tvůrci pro vývoj titulu použili Unreal Engine čtvrté generace a nedokázali se dokopat k vývoji své vlastní technologie. Při tvorbě vlastních tratí si tak musíte vystačit pouze se sérií zatáček, skoků a dalších prvků, jež jsou ve hře použity v rámci „továrních“ tratí. Z důvodu tohoto omezení je tedy zábava s editorem velmi omezená a dáváme tomu půl hodiny, maximálně hodinu, než vás definitivně omrzí.

Ke cti autorů je potřeba přiznat, že s vytvořením všech sedmnácti základních tratí, které hra nabízí, si dali opravdu práci. Všechny jsou vytvořeny dle reálných okruhů, na nichž se v šampionátu MXGP opravdu jezdí, což pro skalní příznivce tohoto sportu může představovat výrazný důvod ke koupi titulu. Je škoda, že veškerou precizní práci, jež si autoři dali se zpracováním tratí, sráží k zemi podoba jejich okolí, které vypadá až na čestné výjimky poměrně mrtvě a výsledný dojem z něj nijak nezlepšují ani v blízkosti trati postávající postavičky diváků, které mají naprogramované v podstatě pouze nějaké tři až čtyři animace, takže jejich větší hloučky připomínají ze všeho nejvíce nácvik na Spartakiádu.

Stále stejná písnička

Milestone svými hrami nikdy necílil na fanoušky hardcore závodních simulátorů a MXGP 2019 v tomto trendu pokračuje. Jízdní model se od minulého dílu žádných drastických změn nedočkal a titul tak opět nabízí čistě arkádové poježdění. To by ani nevadilo, kdyby tento fakt nezabíjel dvě části, které mohly být hlavními trumfy titulu. Máme na mysli již zmíněné přidání dynamického počasí a také postupné změny povrchu trati, který se s přibývajícími odjetými koly různě deformuje dle dění v závodě. Ani jedna z těchto věcí bohužel nemá na chování motorek vliv a ve výsledku se tak jedná čistě o kosmetické novinky.

Ke zlepšení nedošlo ani v případě zpracování kolizního modelu, který opět téměř neexistuje. Je jedno jakou rychlostí vrazíte do soupeře, nebo on do vás. Výsledek je pokaždé identický a motorky se zachovají jako dětská šlapací vozítka.

Neradi srážíme práci jiných, ale studio Milestone by se již konečně mohlo poučit ze stále stejných výtek, které hráči vůči jeho hrám mají, vyhodit do koše od základu špatně naprogramovaný jízdní model a po dlouhé době vydat hru, před níž nebudeme muset naše čtenáře varovat.

MXGP 2019

4

4.0/10