Recenze The Surge 2 – povedená rubačka s obtížností Dark Souls

Pokud patříte mezi hráče, co se rádi sebepoškozují přepálenou obtížností hry, přičemž si ještě vtírají sůl do otevřených ran, mám pro vás dobrou zprávu: The Surge 2 si zamilujete a můžete se přidat k jásotu výrobců myší, klávesnic a dalšího hardwaru. Pokud patříte mezi cholerické hráče, doporučuji vám si předem dát nějaké peníze bokem, minimálně na tu novou klávesnici a myš a jestli jste typem hráče, co těžce nese frustraci z opakovaného neúspěchu, v The Surge 2 si užijete pár (skutečně jen pár) hezkých hodin, po nichž bude následovat rychlá odinstalace hry.

Řezničina, která baví

Za největší přednost The Surge 2 považuji jednoznačně soubojový systém, který je velmi dobře zpracovaný, komplexní, ale přesto do značné míry intuitivní. Po pár hodinách se vám vžije pod kůži a stane se z vás ta správná zabijácká mašina. Souboje jsou ve hře alfou a omegou a jde vidět, že si na celkových mechanikách soubojového systému dali tvůrci záležet. Můžete tak objevovat a skládat zajímavá bojová zdrcující komba, nebo své útoky zaměřit jen na určitou část těla nepřítele a při vysokém poškození jej pak dokončit fatalitou, která je patřičně okořeněna gore efekty. Pokud máte rádi bojovky, souboje lidí v exoskeletonech si prostě nad míru užijete, stejně tak pestrou nabídku zbraní na blízko a to od ocelových gigantických mečů až po kotoučové a motorové pily.

Level desing je slabý

Nejblíže má tato hra k sérii Dark Souls, ve které se inspirovala v pekelné obtížnosti, ale minimálně po stránce level designu a celkově jejich architektuře mi přijde, že dost zaostává. Jednotlivé lokace jsou příliš malé a lineární. Zkrátka málokdy mě něčím nadchly. Hlavně když si uvědomíte, že každý boss se nachází vždy za rohem vašeho check pointu za zamčenými dveřmi a jen se musíte tou kterou mapou prořezat a odemknout si k němu zkratku. Po architektonické stránce jsou mapy zajímavé, téměř každá jde projít ve dvou nebo třech rovinách, ale opět to není nic jiného, než nastavená omáčka naprosto lineárních koridorů, ve kterých je zpestřením jen sem tam nějaká ta křižovatka a širší plácek.

Příběh je nutná omáčka

Příběhovou stránku hry lze pak chápat jako nutné zlo, aby hra nebyla jen čistou bojovou řezničinou, nebo se tak netvářila, pravdou ale je, že příběh nijak nenadchne, úkoly také ne. Prostě je to jen nutné pojítko mezi jednotlivými lokacemi, aby vás to motivovalo k tomu, postupovat dál a tvářit se, že skutečně nejde o nic jiného, než o souboje, které jsou ale vážně zábavné. Brzy stejně zapomenete co vám bylo řečeno a příběh budete vnímat fragmentovaně, protože než se někam prosekáte, mnohé se vám z hlavy vypaří.

Přepálená obtížnost

Tuhle hru si určitě vychutnají fanoušci série Dark Souls, ale z mého pohledu udělat hru s přepálenou obtížností není žádným kumštem. Obecně lze říci, že to ale funguje, souboje jsou vždy výzvou a ten samý nepřítel, kterého jste zabili nesčetně krát, vás může nemile překvapit. Co ještě zvedá obtížnost hry, to je systém bez možnosti ukládání pozic, jinými slovy pokud někde zemřete, pozice se neloaduje, ale objevíte se na nejbližším checkpointu a s tím se respawnují i pozice zabitých nepřátel, takže pokud jste se před soubojem s bossem vrátili do centra a nakoupili třeba nějakou tu munici, nezbývá vám nic jiného, než si celé kolečko zopakovat. A tohle mě sakra nebavilo.

Vývoj postavy

The Surge 2 obsahuje RPG prvky, které nejsou založeny na sbírání zkušeností za zabití nepřátel, jako u klasických RPG, ale na sbírání lootu z nepřátel. Z každého zabitého nepřítele vypadne krom jiných věcí hromádka šrotu. Za který si buď můžete nakupovat výbavu v obchodech, vyrábět další zajímavé modifikace, vylepšovat brnění, ale také vylepšovat “exo jádro”. S každým jeho vylepšením levelu exo jádra dostanete několik bodů, které si můžete rozdělit do statistik a zvýšit si tak životy, výdrž, nebo účinnost baterie a s každým vylepšením exo jádra se zvyšuje i vaše “úložiště energie”, díky němuž můžete používat lepší vybavení a nainstalovat na svůj exoskeleton lepší implantáty, které jsou buď pasivními bonusy, nebo aktivními dovednostmi. Vzhledem k obtížnosti  hry, vyšší level prostě v soubojích rozhodně nepocítíte a upřímně, nebýt toho, že bez vyššího levelu exo jádra na sebe nenavlečete lepší zbroj, přišly by mi ty RPG prvky naprosto zbytečné.

Exoskeleton váš nejlepší přítel

Váš Exoskeleton je něco jako “Power Armor” z Fallouta 4 a také se skládá z šestí částí: nohy, ruce, hruď, hlava. Váš Exoskeleton je pro vás nezbytnou nutností a jediný přítel, který zajistí to, abyste vůbec přežili a nejen to, můžete kombinovat různé části mezi sebou a balancovat tak jednotlivé výhody a nedostatky jednotlivých zbrojí, nebo dát dohromady celý set a aktivovat tak pasivní bonus za celou kompletní “exo zbroj”. Už jen to na svého hrdinu skládat různé tyhle části a kombinovat je zábava, ale za nejzábavnější část hry pak lze určitě považovat to, jak se k lepší výbavě pro váš Exoskelet dostáváte. Funguje to tak, že si nejdříve nepřítele dobře prohlédnete a pak si vyberete, jaký kousek jeho zbroje by se vám líbil, zaměříte si tu specifickou část jeho zbroje, dáte mu pořádnou nakládačku a dorazíte jej fatalitou, díky čemuž  si ji z nepřítele odříznete i s tou částí těla, kterou do té doby chránil. Tím se vám odemkne návod a můžete rozšířit svou sbírku exozbrojí o další krásný kousek! Prostě paráda!

Technické nedostatky

Musím přiznat, že hra běží poměrně svižně, ale co zrovna ale dvakrát nepotěší jsou občasné silné fps dropy během soubojů Když už lítá mnoho toho kovu a jiskřiček kolem, hra má tendenci dost brutálně zalagovat, kdy vám fpska dropnou na jednu/dvě vteřiny na smrtelných 5-10 fps, což během souboje zrovna dvakrát nepotěší. Nestává se to zpravidla vždy, ale občas se mi tenhle nešvar přihodil a výsledkem přirozeně byla většinou má smrt a smršť nadávek směrem k vývojářům. Na optimalizaci by to prostě ještě chtělo zapracovat, a to podotýkám vzhledem k faktu, že splňuji doporučené hardwarové požadavky. Co vám ještě zrovna nezvedne náladu je fakt, že sem tam schytáte ránu i přes pevnou překážku, což samozřejmě narušuje ducha fair play.

Závěrem

Alfou a omegou The Surge 2 jsou souboje a vše ostatní se tak tomu přímo podřizuje, nečekejte kvalitní příběh, ani extra zajímavé lokace levelů, zde vás čeká jen ta pravá řezničina s vysokou obtížností a s bossy tak tuhými, že i průmyslová ocel je proti nim máslo, přesto to ale baví. Bojový systém hry je prostě úžasný, se skvělou hratelností a lehce se může stát návykovou záležitostí. Hra rozhodně nadchne fanoušky Dark Souls, místy přepálená obtížnost pak nemusí nutně sednout každému, stejně tak level lokací, kdy chodíte v koridoru.

The Surge 2

7.7

7.7/10