Blair Witch vrací na scénu slavný horor – recenze

Na začátku byl školní projekt třech studentů.

V roce 1999 vyšel film, který se stal předlohou nové generaci hand cam hororů. Pro jejich „režiséry“ to byl megaúspěch i noční můra v jednom.

Projekt stál 25 tisíc dolarů. Vydělal přes 240 milionů dolarů…

Na letošní konferenci E3 na nás oznámení nové hororové hry vyskočilo nečekaně jako přízrak samotné čarodějnice a nedlouho poté máme možnost si vyzkoušet, jaké to je ocitnout se uprostřed hrůzy z Blair.

Burkitsville v Marylendu je obklopeno lány divokých lesů, z nichž jednu část místní nazývají Blackwood. Tam prý sídlí zlo z pradávných časů, kdy se Burkitsville jmenoval Blair. A právě ono zlo stojí za záhadným zmizením místních dětí.

Roku 1996 přijíždí do Burkitsville Ellis, vysloužilý policista s problémovou minulostí, vztahem a pěkně nevyrovnanou myslí, aby pomohl při hledání ztraceného místního chlapce. Jediný opravdový přítel na kterého se může Ellis spolehnout, je věrný pes Bullet. Sám se však zaplétá do stromoví zrádného Blackwoodu a velmi brzy zjistí, jak nestálé mohou jeho stezky být.

Kamera a pes

Vývojáři studia Bloober stojí za známou dvoudílnou sérií Layers of Fear, která nám ukázala vrstvy strachu v pokroucených realitách interiérů. Oproti tomu má být Blair Witch otevřenější a disponovat několika zajímavými mechanikami.

Jednou z nich je samotný Bullet. Tedy pes, který by při vás měl stát v jakékoliv situaci. Pro jeho ovládání máte k dispozici celkem pět povelů. Můžete například Bulleta vyslat na průzkum, přivolat si ho k noze nebo se s ním pomazlit. Smutné je, že v praxi použijete pouze dva z těchto příkazů. Přitom vás Bullet v některých situacích neposlouchá úplně na slovo a může se dokonce stát, že zůstane zaseknutý na nerovnosti textury. Avšak při hledání cesty lesem nebo při boji s přízraky funguje skvěle a nechat se musí, že tvůrci přidali pár momentů, kdy bez Bulleta neuděláte krok. Jeho přítomnost sice malinko zmírňuje stupňující děsivou atmosféru, protože na celou věc nejste nikdy sami, ale v některých situacích je naopak znepokojivým činitelem, kdy štěká do tmy a vrčí na neviditelného nepřítele.

S čím se počítalo od začátku, byla kamera. Tu zde máme a je nutno podotknout, že rozhodně neposlouží jenom k nočnímu vidění, tak jak to známe například z Outlastu. Kamera hraje klíčovou roli při řešení mnoha logických hádanek, a to elegantním způsobem.

Místy můžete nalézt záhadné kazety modré nebo červené barvy. Těmi modrými si doplňujete příběh. Červené však mohou měnit samotnou podstatu reality. Jejich přetáčením a spouštěním na kameře v různých směrech nebo zapauzováním obrazu na přesných místech ovlivníte okolní svět. Například zvednete spadený strop, kámen nebo si přivoláte předmět, což působí velmi atmosféricky. Když se totiž přímo před vámi po vzoru nahrávky seskládá kus pokoje a vy pak můžete projít dál, jde z toho všeho mráz po zádech.

V boji proti zrádným přízrakům vám pak zbývá pouze světlo z baterky. Tou stačí ve správný čas do temnoty posvítit a nepřítel se v záplavě jisker rozplyne. Podobnou mechaniku máme možnost vyzkoušet ve hře Alan Wake, zde však působí příliš jednoduše a suše.

Jako bonus vám v kapse kabátu nemůže chybět starý mobilní telefon, kterým můžete volat nebo přijímat záhadné sms správy a na závěr policejní vysílačka.

Vizuál a technické zpracování

Velká část příběhu se odehrává v prostředí zmíněného Blackwoodu, který působí velice krásně. Vše sledujete z první osoby, máte možnost „mžourat“ a přibližovat vzdálenější místa a užívat si hru světla a stínů. Nálada lesa se navíc několikrát během příběhu změní a je nutno říct, že z toho všeho dýchá iluze opravdovosti. Problém při pohybu lesem ovšem nastává, když sejdete z vytyčených stezek a pokusíte se pohybovat volněji. Hra totiž lokace tak trochu uzamyká ve vlastním kruhu a volnější pohyb tu prakticky není možný, což ubírá atmosféře skutečnosti.

Navíc, při pohybu mimo cestu hrozí zaseknutí o nerovnosti a mnohdy dokonce natolik fatální, že je nutné načíst hru o pár okamžiků zpátky. Pár zajímavých situací nastalo i s Bulletem, který se někde zapomene nebo náhle ztratí. Nepomáhá povel k přivolání a zádrhel vyřeší buď znovunačtení hry nebo přechod na nějaké klíčové místo, jako jsou budovy nebo korby aut, kam za vámi poslušně vyskočí.

Optimalizace místy balancuje nad pomyslným průšvihem. Výjimkou nejsou pády FPS, záškuby při pohybu nebo grafické chybky. Rozhodně ale nejsou nijak časté a naruší vám hraní jen minimálně. Nesmíme opomenout zmínit i úžasný audiopodkres. Atmosférický hudební doprovod, zvuky lesa a nadpřirozených sil.

Závěrečné hodnocení

Vývojáři měli ideu, že Blair Witch není určitá bytost. Spíš jí vidí jako zlověstnou sílu, sídlící uvnitř lesa, se kterou se nedá fyzicky utkat a která vám šálí mysl. A právě to z celé atmosféry překypuje. Ostatně právě hrátky z myslí hlavních protagonistů má studio Bloober v malíčku. Využívá všech atributů blairské mytologie k tomu, aby Ellise dostali na kolena a vy pak v závěrečném šílenství jen sledujete postupný rozpad jeho osobnosti.

Na psího společníka se dobře zvyká, v některých případech je skvěle využitý. Na druhou stranu bych si dokázal určitě představit více situací a volnosti nejen u Bulleta, ale samozřejmě v hledání a pohybu po lese. Hlavní náplň a očekávání tak hra bohužel nesplňuje a je tak zklamání, že si prozkoumávání okolí příliš neužijete. Situace jsou přichystané a vedou vás za ručičku stejně jako v podobných hororových hrách.

Puzzle s kamerou jsou oproti tomu nápadité, sedí do nálady hry a rozhodně fungují lépe, než kdyby kamera sloužila jen jako noční vidění. Změny reality působí impozantně a jak příběh graduje, násobí se.

Celou hru pak dohrajete pod osm hodin, přičemž doporučuji zážitek příliš neředit a ponořit se do temných lesů s hlubokým nádechem hezky najednou a pořádně.

Fanoušci Blair Witch zde naleznou spoustu sympatických odkazů. Ti ostatní zřejmě projdou hrou jako máslem a postupem času na ní úspěšně zapomenou. Škoda. Nový Blair Witch má rozhodně potenciál.

Blair Witch

6.5

6.5/10

• Překrásná gafika a audio
  • Atmosféra Blair Witch
  • Nápadité hádanky
  • Psí společník

• Technická stránka hry
  • Malá nebo žádná volnost pohybu
  • Příliš jednoduché souboje
  • Mělký příběh
[Celkem hlasu: 3 Prumer: 4.7]

- Je mu přes třicet - Čte, píše, kreslí a pokouší se sportovně lézt (climbing) - Má rád popkulturu a je ukecaný až běda - Zajímají ho horory, především C'thulhu Mythos - Pamatuje si na videokazety a doby bez internetu - Miluje Shaun Tana - Hrával Dračí doupě, deskovky a karetní hry - Od 2017 aktivně a pravidelně streamuje jako Mr_Chapadlák

1