Proč Fallout 76 a Anthem jen tak nezemřou – komentář
Společnosti Bethesda a Bioware (Electronic Arts) si zcela jistě od svých online her Fallout 76, respektive Anthem, slibovaly o poznání více, než co jim oba tituly nakonec doručily. Takzvané “live-service” hry, které hráče váží na dlouhou dobu a neustále vydělávají na mikrotransakcích, jsou svatým grálem všech vydavatelů, obzvlášť těch veřejně obchodovaných, kde akcionáři tvrdě tlačí na ziskovost. Řadě z nich se takový zlatý důl skutečně podařilo otevřít, ale na druhé straně je také množství neúspěšných a zároveň velmi drahých pokusů.
Anthem a Fallout 76 uvízly někde na půli cesty. Obě hry se snaží setřást špatnou image, jíž získaly po vydání. Autoři se snaží přidávat vylepšení, aby hráče přeci jen přesvědčili, že jejich tituly stojí za to. V případě Anthem to došlo tak daleko, že Bioware pracuje na kompletním překopání hratelnosti a Fallout 76 se už brzy dočká masivního updatu Wastelanders, který hru také velmi promění, mimo jiné přidáním plnohodnotných NPC postav.
Nabízí se otázka, proč Bethesda a Bioware tak tvrdě bojují o to, aby z těchto her ještě vykřesaly úspěch. Vždyť tituly jako Battleborn nebo Evolve po určité době jednoduše skončily, protože je nikdo nechtěl hrát. Autoři uznali chybu, a než aby se pokažené hry pokoušeli opravit, raději se pustili do zcela nových projektů.
Peníze a pověst
Herní trh se ale změnil. Samotný vývoj AAA titulů dnes stojí extrémní prostředky. Chyby se jmenovkami Anthem a Fallout 76 se tak vydavatelům jen těžko zařazují do bilancí, a než aby je rovnou odepsaly, raději je nechávají žít. Nejde ale jen o ztráty v řádech desítek milionů dolarů. Tyto firmy chybami ztrácejí něco – v dlouhodobém horizontu – ještě cennějšího. A to je pověst. Bioware a Bethesda prosluly kvalitními příběhovými RPG. Jenže to, co předvedly s Falloutem 76 a Anthem, zanechalo na jejich obrazu povážlivé trhliny. Také proto se snaží publikum přesvědčit, že to umí lépe.
Zkrachovalý koncept?
A pak je tu ještě onen aspekt spojený s hrami ve formě služby. Tento model je sám o sobě velmi kontroverzní. Pokud by teď velké hry využívající tohoto konceptu, jako právě Anthem a Fallout 76, skončily jako neúspěšné, co jiného by to bylo než potvrzení, že tato cesta přeci jen nevede ke svatému grálu. Pro giganty typu EA by to byl problém nejen před hráči, ale právě i před akcionáři.
Hra ve formě služby se nevypíná snadno
Najdou se ale i další důvody. Navzdory obecnému neúspěchu už Fallout 76 a Anthem hrály miliony lidé, kteří do nich prostřednictvím mikrotransakcí nacpali spoustu peněz. Pokud by teď Bethesda a EA odpojily servery, byly by tyto investice fuč, což by se jistě neobešlo bez divoké reakce hráčské komunity. Oproti singleplayerovým titulům jde o další velkou nevýhodou “live service” her. Prostě se jich tak snadno nezbavíte.
Dostanou ještě šanci?
Jsou tu ale i pozitivní důvody, pro které mohou firmy doufat, že jejich tituly ještě dostanou šanci. Herní průmysl se za poslední léta změnil. Hodně k tomu přispěl crowdfuding a předběžný přístup, v rámci nichž hráči ukazují, že věří v myšlenky autorů a jsou ochotní vydávat peníze za tituly, které ještě neexistují nebo jsou k dispozici pouze v nehotovém stavu. To samozřejmě vidí také EA a Bethesda, které doufají, že Fallout 76 a Anthem dostanou po zpackaném uvedení na trh ještě druhou šanci.
Je videt, ze autor clanku Fallout 76 v posledni dobe nehral a pise bludy. Cituji: “ Fallout 76 už se dočkal masivního updatu Wastelanders, který hru také velmi proměnil…” Pane Sillmen, je krasne, ze vite, ze update Wastelanders hru promenil, ale nevim jak jste na to prisel, protoze v dobe zverejneni tohoto clanku jeste ani nevysel. Vlastne ani ted, kdyz pisi tento komentar jeste neni tento update venku a vyjde az za nekolik tydnu. Ale diky, ze jste nas poucil. To mi tak pripomina jak jste psal otom, ze ze hry Cyberpunk 2077 byla odstranena moznost zvolit si pohlavi postavy… Číst vice »