Recenze GhostWire: Tokyo – tajemné Tokio plné mytologie

Japonské metropole zasáhne tajemná mlha, po které většina obyvatelstva zmizí a prázdným neonovým městem se jen linou všelijaká monstra a zbloudilé duše obyvatel. Jen jediný člověk zůstal ve své formě díky vnuknutí tajemné bytosti s nadpřirozenými schopnostmi, jen kvůli tomuto spojení je možné zachránit duše obyvatel Tokia a zamezení strašlivých plánů hlavního záporáka.

Takto bych ve zkratce shrnul úvod do nového díla od tvůrce kultovních her jako je Resident Evil a Evil Within. Musím uznat, že GhostWire: Tokyo mě až do svého vydání nikterak nezaujalo, a proto mi i uniklo, že se jedná o hru od tvůrčího celku Tango Gameworks. Kde jsou právě veteráni, kteří se podíleli na výše zmíněných hrách, a hlavně Shindži Mikami.

I přes to, že by se nabízelo vytvořit další horrorovou hru, což jde tomuto tvůrčímu celku na výbornou, tak se tentokrát pustili do akční hry v otevřeném světě. Ale fanoušci tajemných her a duchařiny si své rozhodně najdou. Na druhé straně pro hráče běžných her v otevřených světech, kteří očekávají desítky až stovky hodin hraní nejspíše trošku zklamu.

Zde takovou porci hodin rozhodně nečekejte, a i otevřený svět nenabízí tak obří hřiště na hraní, jak jsme zvyklý ze světů od Ubisoftu, Rockstaru, CD Projekt RED, Sony, nebo Techlendu. Zde je herní svět o něco menší, aby si zachoval temnější atmosféru a nepůsobil prázdně. Popravdě si nedokážu představit obsáhlejší mapu a herní dobu, jelikož vedlejších činností není zas tolik a opakující se činnosti by se ve větším měřítku přejedly výrazně rychleji.

Tajemná mlha nad Tokiem

Jak jsem nastínil, tak na obyvatele města padne hustá mlha, jenž vypaří lidské schránky a na zemi po nich zůstanou jen jejich věci, tedy oblečení, tašky a telefony. Ve vzduchu také zůstanou poletovat jejich duše v hloučkách a různé prapodivné osoby bez obličejů a další monstra uzavírají a unášejí duše pomocí magických kostek.

Tajemná entita s přezdívkou KK se těsně před touto katastrofou vtělí do mladíka s jménem Akita jehož život vyhasíná po autonehodě a tím ho přivede mezi živé a ochrání před vypařením. KK měl ale v plánu si převzít tělesnou schránku, což se úplně nepodařilo. Akita si udržel kontrolu nad tělem, a tudíž musí mezi sebou spolupracovat, aby zastavili tvůrce tohoto šílenství.

Akita má ale svoje priority, a to zachránit svoji sestru. Tudíž nepustí KK ke kontrole a začne využívat nadpřirozené schopnosti entity. Po prvních společný hádkách a boje o tělo začnou tyto dva spolupracovat a vytvářet mezi sebou důvěru.

Souboje beze zbraně

Kromě hutné atmosféry GhostWire: Tokyo zaujme svým soubojovým systémem, tedy alespoň na oko. Kromě luku zde není žádná střelná zbraň ani zbraň na blízko. Hlavní postava střílí z ruky různé střely spadající do živlu a zajímavými posunky dělá z obyčejných střel zajímavou podívanou.

Základem jsou jakési zelené střely a zraněným nepřátelům lze vyrvat jejich jádra pomocí kouzelných provazů. Časem se hlavní postava naučí střílet ohnivé koule, které mají malý zásobník střel, ale za to jsou velmi účinné. Nebi vodní živel zastupují plošné střely, které mají nízký dostřel, ale podobně jak brokovnice dokáží zasáhnout více nepřátel najednou. Místo granátů jsou zde omračující papírky.

Ve hře je i slušný RPG systém, takže všechny tyto schopnosti lze vylepšovat. Vše pak vypadá velmi efektně, nicméně to výrazně shazuje krkolomné ovládání. Hůře se to popisuje, ale celkové ovládání je dosti traumatizující a někdy zpomalené, což je rozhodně škoda. Jelikož jsou souboje ze začátku hry velmi zábavné. Časem i kvůli ovládání svoji atraktivitu ztrácí.

Otevřený svět s běžnými neduhy

Hra se hraje z pohledu první osoby v prostředí plného neonových světel, což na první pohled vypadá velmi pěkně. Ale když si vezmeme, že se jedná o čistou next-gen hru, jelikož nevychází na starší generaci, tak bychom očekávali malinko více. Hlavně grafických nastavení je asi šest a výrazné rozdíly jsme nespatřoval.

Hlavní příběh dokážete dohrát s částečným plnění vedlejších misí a aktivit pod deset hodin, což pro milovníky stohodinových her může být děsivé, ale herní doba je tak akorát. Aby nezačala stále opakující se hratelnost, čáry, máchání rukou a neustále opakující činnosti se zajídat. I když neprozkoumáváme žádné otazníčky, tak zase neustále chytáme zbloudilé duše, které je potřeba narvat do telefonní budky, kdy je Akita pošle ke spojenci, jenž dokáže duše navrátit do lidských schránek.

Nebo krmíme zbloudilé psy, aby nám vyhrabali trochu zlaťáků, plníme jednoduché úkoly zbloudilých duchů a zaháníme tajemnou mlhu u svatyň, což je potřeba k dalším postupům mapou. Pokud hráč vstoupí do mlhy tak v krátkém čase zemře. Do toho můžeme hledat i náboženské sošky, nebo různé sběratelské předměty.

Ze začátku vše připadá velmi zajímavě a neotřele, ale po čase člověk zjistí, že se jedná o stejné aktivity, jako v jiných open-world hrách jen trošku v jiném vzhledu a jiného rázu. Pokud budete chtít osvobodit všechny duše Tokia, tak určitá dávka stereotypu rozhodně přijde.

Co opravdu musím hodně vychválit je zpracovaná haptická odezva ovladače Dualsense. Musím uznat, že v tomto ohledu vývojáři překonali snad všechny a lepší už ji měl snad jen Astro, který na to byl dělaný. Ovladač neustále a s velkou vervou kope a vibruje v ruce, zvukový mikrofon je skvěle využit při rozhovorech s KK, který je vlastně uvnitř hráče, takže to působí dosti uvěřitelně. Celkový zážitek ze hry to posunuje o stupínek výše.

GhostWire: Tokyo je typ hry, u který si někteří budou říkat, že je to skvělá hra, která by si zasloužila devítkové hodnocení a někteří zase nadávat, že si sotva zaslouží šestku. Dokud jsem se věnoval hlavnímu příběhu, tak jsem se velmi slušně bavil, ale pokud jsem příliš zabředl do prozkoumávání světa a plnění vedlejších aktivit, tak nad zábavností převládala nuda. Možná i díky menšímu očekávání jsem se ale ve finále celkem bavil. Z této hry si nebudu pamatovat jen mávání rukama a vcelku zajímavou atmosféru, ale především dobře zpracovanou podporu ovladače pro PS5.

GhostWire: Tokyo

7.5

7.5/10