Recenze Redfall – krvavé zklamání

Hra Redfall měla být jedna z velkých exkluzivit pro team Xbox v tomto roce. I když nebyla hra tak očekávaná, jako je třeba Starfield, přesto za ní stojí renomované studio Arkane Studios. To můžeme znát díky hrám jako je Dishonored, Dark Messiah of Might and Magic, Prey, nebo Deathloop. Což nám dávalo velikou naději, že to nemusí být vůbec špatná hra.

Podobně jako všechny poslední veliké hry v době vydání hru trápil špatný technický stav, proto jsme s recenzí i trošičku posečkali, aby vyšla první záplata a mohli jsme hru lépe posoudit a nenechat se ovlivnit jen jejím technickým stavem, který se v průběhů dní, týdnů a měsíců zcela opraví.

Začátek vypadal slibně

Musím se přiznat, že i přes první videa, trailery a jejich kritiku, jsem jak samotnému studu Arkane, tak samotné hře dost věřil. A i přes první ohlasy jsem si stále říkal, že to v jádru nemůže být tak špatné, až jsem hru obdržel na vlastní testování. Upřímně jsem jí dlouho nemohl ani spustit, dokud nevyšel patch jak pro hru, tak i ovladače a pak díky reinstalaci se to podařilo.

Když jsem se konečně dostal do hry, tak úvodu si je potřeba vybrat jednoho ze čtyř hrdinů, přičemž každý je v něčem unikátní, a nemyslím jen svým vzhledem, ale hlavně trojicí speciálních schopností. Mezi postavami nelze přepínat, takže s každou postavou je potřeba začít svůj pokrok znovu. Což by z části mohlo nabízet jakousi znovuhratelnost, jen kdyby hra byla alespoň o něco lepší.

Jacob se dokáže na nějaký čas zneviditelnit, nebo na průzkum vyslat svého havrana. Jako ultimátní schopnost dokáže vyvolat odstřelovací pušku, která dokáže nadělat slušné poškození. Výstřední Layla se dokáže dostat do výšek díky svému kouzelnému výtahu či využívat magický deštník jako dočasnou ochranu před kulkami. Když je hodně v úzkých na pomoc si zavolá svého expřítele vampýra.

Devinder pro pohyb dokáže využívat teleportační zařízení, které může využívat celý tým. Pro boj využívá bleskové oštěpy, nebo zařízení na likvidační světlo. To dokáže zkamenět nepřátele v jeho dosahu. Čtveřici uzavírá Remi, která se hodí hlavně pro kooperační hraní, jelikož svojí ultimátkou dokáže léčit všechny členky v dosahu. Ale ostatní schopnosti se dají využít i v sólo hře a tím je C4, nebo robotický pomocník.

Vítejte v městečku Redfall

Příběhový úvod také nepůsobí vůbec špatně. V menším městečku se něco šeredně pokazí a než si lidé uvědomí co se děje, tak pro ně není úniku a ani záchrany. Nicméně čtveřice hrdinů společně se skupinkou přeživších se nechtějí vzdát, a i když zprvu chtěli z města utéct, tak teď se ho budou snažit zachránit.

Bohužel filmečky jsou jen rozpohybované kresby, což je na vysoko rozpočtovou hru trošku zvláštní, i když jistý nádech atmosféry mají. Pak se probouzíme právě na lodi, která uvízla v úchvatné zdi z vody. V době, když se vymotáme z lodi a podíváme se na zaseknuté vysoké vlny tyčící se jak Velká Čínská Zeď, tak v tuhle chvíli hra působí impozantně.

Ona ani stylizované grafické zpracování s vysokou dávkou krve nepůsobí vůbec špatně. I když hra nenabízí žádné grafické orgie, tak i přes to nepůsobí vůbec špatně. Co mě osobně vadí nejvíce je zvláštní gunplay a ovládání, které je trošku toporné a divné, ale k tomu se ještě dostanu.

V úvodní sekci je hra čistě lineární a jedná se o takový tutoriál, než se dostaneme na požární stanici, kde je poslední bašta přeživších.  Ze které si vybíráte mise, na které se sami, nebo s přáteli vrhnete. Také si zde lze doplnit zásoby a prodat či nakoupit nové vybavení. Mapa Redfallu je rozdělena na dvě větší části a ty jsou pak rozkrájené do čtvrtí.

I zde je prvek jakéhosi čištění čtvrtí a nucené plnění stále se opakujících vedlejších aktivit, abyste vůbec mohli postoupit hlavním příběhem. Jelikož k zpřístupněnými jednoho z hlavních bossů je vždy potřeba sejmout určitý počet mini bosů. S přáteli se můžete vydat i do hnízd vampírů a získat tak lepší loot. Nicméně o moc lepší vybavení tam nalézt nelze, a ještě k tomu to ani není potřeba. Hra je i na tu nejvyšší úroveň dosti jednoduchá, takže stačí tak nějak přirozeně si vylepšovat vybavení a dovednosti postupem hrou bez nějakého většího snažení.

Něco opravit lze něco zase ne

Hra trpí i jakýmsi divným gunplayem, který sráží i nějaké kooperační hrátky, které by mohli pozvednou, alespoň tento aspekt. Prostě to není ono a jakákoliv jiná střílečka je na tom lépe. O technických problémech a šílených propadů snímkové frekvence netřeba ani mluvit, ale to se snad časem opraví.

Umělá inteligence je na tom také tristně a nepřátelé někdy létají jak slepice bez hlavy, což opět nahrává nevyvážené obtížnosti. I když je příběhová premise zajímavá, tak ji vývojáři nedokázali vytěžit a všudypřítomné textové soubory člověk přestane během chvíle vnímat.

Přes to všechno má hra svoje určité kouzlo, a to je celkové prostředí a zasazení, které působí jako skvělý mix ve stylu Stranger Things, upírů a určité tajemnosti her od Arkane. Osobně si myslím, že tohle byl a je skvělý stavební základ, ale jako by vývojáři i přes skoro roční odklad si nedokázali poradit s tím ostatním a nějak to dopatlali dohromady. Možná měl přijít další odklad o další rok a pak by hra mohla mít stejně skvělá, jako předchozí hry od tohoto studia.

Redfall rozhodně bude velikým zklamáním pro všechny a rozhodně hráči na PS5 či PS4 nemusí smutnit, že se k této hře nedostanou. Když se vývojářům podaří opravit všechny nepříjemné technické problémy, tak by se mohlo jednat o průměrnou až lehce nadprůměrnou hru v závislosti, jak moc se jim to podaří dopilovat. Příběh je přijatelný, herní prostředí a atmosféra zachraňují všechno ostatní.

Redfall

5.5

5.5/10