Zuckerbergova Meta odkrývá karty. Ve svém metaverse si z každého prodeje virtuálních aktiv a NFT ukousne 47,5 %

Foto: Meta

Společnost Meta, dříve známá jako Facebook, testuje prodej virtuálních aktiv na své platformě pro virtuální realitu Horizon Worlds, která v únoru, po necelém půl roce od spuštění, oslavila 300 000 aktivních uživatelů. Tvůrcům, kterým zde bude umožněno prodávat zboží jako například budovy, oblečení či vzácné předměty, plánuje účtovat poplatky ve výši až 47,5 %.

 

Oznámení se setkalo s kritickými ohlasy, protože provize by byla výrazně vyšší než tzv. servisní poplatky za stejnou službu poskytovanou předními NFT tržišti OpenSea (2,5 %) nebo LooksRare (2 %). Na nich mohou uživatelé vyměňovat věci z pro Metu konkurenčních virtuální světů (tzv. metaversů) Sandbox či Decentraland. Jako prostředek směny a platidlo zde slouží kryptoměna Ethereum, na jejímž blockchainu jsou virtuální světy postaveny.

Co se týče položek k prodeji, patří Sandboxu a Decentralandu na OpenSea přední příčky, hned po poskytovali doménových jmen ENS. Zdroj: OpenSea

Změna názoru

Zpráva o nemravně vysoké provizi navíc přichází po kauze z léta minulého roku, v níž se pod palbou kritiků ocitly společnosti Apple a Google, a to za poplatky 30 %, které strhávaly tvůrcům aplikací prodávaných prostřednictvím App Store, respektive Google Play. Spor započal vývojář Epic Games stojící za herním hitem Fornite, který se ve své hře pokusil provize obejít. To se Applu ani Googlu nelíbílo a Fornite ze svých obchodů stáhly, čemuž se Epic Games rozhodla bránit soudní cestou.

Na stranu odpůrců vysokých poplatků se přidal i Elon Musk, když provizi Applu označil za celosvětovou daň z internetu, a paradoxně také Mark Zuckerberg. „Když vytváříme pro metaverse, zaměřujeme se na odemykání příležitostí pro tvůrce, jak si svou prací mohou vydělat peníze. 30% poplatky, které si Apple bere, toto ztěžují,“ tvrdil tehdy.

Google i Apple své podmínky pod tlakem veřejnosti nakonec upravily a většinu poplatků pro menší vývojáře, jejichž tržby nepřesáhnou 1 milion dolarů za rok snížily na 15 %. Pro velká vývojářská studia, mezi které se bezpochyby řadí i Epic Games, se však nic nezměnilo.

2 poplatky v 1

Výši provize Meta hájí tím, že finálních 47,5 % je součtem dvou nezbytných poplatků, o které se dříve či později bude dělit s dalšími poskytovateli služeb. První činí 30 % a platí se za poskytnutí platformy a prostoru pro obchodování, kterou je v současné době Meta Quest Store, systém virtuální reality dříve známý jako Oculus. Právě tuto část by v budoucnu v libovolné výši vybírali i jiní poskytovatelé. Meta si ponechá jen v pořadí druhý poplatek, který činí 25 % ze zbylé částky.

„Pokud tvůrce prodá položku za 1 dolar, pak poplatek obchodu Meta Quest Store bude 0,30 dolaru a poplatek platformě Horizon 0,17 dolaru (25 % ze zbytku), takže tvůrci zbyde 0,53 dolaru bez příslušných daní,“ uvedl mluvčí. “Postupem času plánujeme uvést Horizon Worlds na více platformách, takže tento poplatek nebude vždy placen Metě. Jakmile k tomu dojde, očekáváme, že si tyto platformy budou účtovat vlastní poplatek. Poplatek Horizonu, který činí 25 % ze zbytku, bude uplatněn až po zaplacení příslušného poplatku konkrétní platformě.“

Meta zažívá divoké období

Meta je vedle Netflixu a PayPalu jedním z technologických gigantů, jejichž akcie nezačaly rok 2022 vůbec dobře. Od 1. ledna se akcie FB propadly přibližně o 50 %. Důvodem je hlavně finanční zpráva pro investory za poslední čtvrtletí roku 2021. V ní společnost přiznala výrazné zpomalení růstu uživatelů jejích platforem. Počet aktivních lidí na samotném Facebooku dokonce poklesl. Důvodem může být úspěch konkurenčního TikToku, který ve stejném čtvrtletí oslavil dosažení milníku 1 miliardy aktivních uživatelů měsíčně.

Cenový vývoj akcií Meta Platforms ($FB) od začátku roku
Zdroj: Finex.cz

Mark Zuckerberg a jeho tým sází na metaverse opravdu hodně – přesněji 3,3 miliardy dolarů za zmíněné čtvrtletí. A právě závratnou investici do až příliš vzdálené budoucnosti a změnu směřování společnosti mohou někteří akcionáři nést s nelibostí. Meta tak ve virtuální realitě potřebuje nutně uspět a úspěch znamená vydělat peníze. K uklidnění investorů připomeňme, že k tomu má skvělé předpoklady – výrobce VR headsetů Oculus, absolutní jednička ve svém segmentu, je již několik let součástí Meta Platforms.

S příliš vysokými poplatky však může být obtížné přesvědčit nezávislé vývojáře, aby pro Horizon tvořili obsah. Nyní je testovací režim dostupný jen pro „hrstku“ z nich (přesný počet Meta nezveřejnila) a ještě pouze v Kanadě a USA. Do globálního spuštění je tak daleko, a proto můžeme doufat, že než k němu dojde, mohla by se společnost rozhodnout poplatky snížit.

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 2 Prumer: 5]

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na