Absolver je online bojovka, jakou jste ještě nehráli – recenze

Je to přítel nebo nepřítel? To je otázka, kterou si musíte položit vždy, když potkáte jiného hráče. Napjatě kolem sebe tancujete, bez možnosti přímé komunikace. Namísto toho si všímáte řeči těla. Nechystá se náhodou zaútočit? Je to jenom emoce na pozdrav? Nebo třeba dokonce nabídka ke spolupráci?

Někdy to končí vzájemným úctyhodným úkolem, jindy bojem na život a na smrt. Nebo vás zezadu napadne válečník řízený umělou inteligencí. Potom je vše najednou straně jednoduché: svět je vaším společným nepřítelem, je potřeba držet pohromadě. Alespoň do pokoření aktuální hrozby.

Absolventský příběh

Absolver je hrou s otevřeným světem a důrazem na online hraní (můžete však hrát také bez připojení k internetu), která sází vše na jednu kartu – boj na blízko. Hráč je uchazečem o místo ve škole bojových umění a chce obstát ve zkoušce k takzvanému “Absolverovi”. K tomu ale musíte předvést své schopnosti, a to tím, že pokoříte takzvané “Označené” a obstojíte v bojích proti dalším čekatelům. Ty probíhají prostřednictvím setkání v otevřeném světě a duelů muže proti muži v PvP zápasech.

Základní myšlenka nechala vzniknout fascinující kombinaci PvE a PvP hry, kdy se oba prvky plynule prolínají. Slibný koncept ovšem stojí a padá na dvou podmínkách: jak dobře funguje technika a zda hra dokáže motivovat k dlouhodobému hraní.

Svou cestu k absolvenství započnete tvorbou charakteru. Ta je velmi jednoduchá, protože si můžete navolit jen účes a barvu pleti. Všichni čekatelé totiž ve hře nosí masky bez tváře. Proč tomu tak, to už se v příběhu nedozvíte. Ten však stejně zůstává na okraji zájmu a hra se k němu žádným způsobem neupíná. Prostřednictvím textových oken a tu a tam nějaké neherní sekvence se dozvíte, že svět postihla katastrofa, že v něm neúspěšní čekatelé musí žít a jsou nepřátelští a že zkrátka jedinou cestou ke štěstí je stát se Absolverem. Těch několik NPC, které potkáte, působí dojmem vytrženosti z kontextu. Zkrátka a dobře, s příběhem si tu nikdo velkou práci nedal a tvůrci by udělali lépe, aby ho vědomě odveleli na vedlejší kolej a soustředili se na samotný svět, protože takhle ho nepovedenými dějovými prvky pouze sráží.

Komiksově laděný svět vypadá se svými efekty světla a stínu opravdu hezky a jednotlivá prostředí působí různorodým dojmem. Člověk tak snadno dostane chuť svět poznávat, což mu však Absolver příliš neumožňuje. Kromě hromádek kamení, ve kterých se skrývají části zbroje, ve hře není co objevovat.

Svět je rozdělen do dvou velkých regionů, které jsou spojené mostem, jenž slouží jako HUB. Zde najdete tabuli se svítícími body, které představují bossy. Skutečně orientovat se podle ní je ale obtížné. Marně byste hledali také funkci rychlého cestování. A tak nezbývá než se vypravit dobrodružství vstříc naslepo a postupně potkávat další hráče a nepřátele.

S bojem stojí a padá

V tento okamžik naštěstí přichází ke slovu silná stránka Absolvera a tou je bojový systém. Promyšlená kombinace řetězených útoků, uhýbání, blokování a speciálních schopností je přesně tím, co si snadno a rychle osvojíte, ale velmi obtížně dokonale ovládnete. Pomůže vám obsáhlý tutoriál a také tréninkový mód, který můžete v bezpečných situacích spustit přes funkci meditace v menu. Zkušenosti získáváte výhradně z vyhraných soubojů a můžete jimi vylepšovat vlastnosti jako je síla nebo zdraví. Od protivníků se naučíte nové údery, které pak můžete zakomponovat do svých útočných setů. Ještě větší různorodost bojům dodávají volitelné zbraně jako jsou meče nebo dýky. Ve výsledku je to velmi kompaktní a funkční balíček, který vás bude bavit používat.

Zatímco proti počítačem řízeným nepřátelům většinou postačí, když se na ně vrhnete se vším, co máte k dispozici, proti ostatním hráčům už budete muset zapojit maximum taktických dovedností. Jen škoda, že se PvP souboje zatím omezují na náhodné střety. S kamarády se budete moct utkat až později. Stejně tak by do hry měly přibýt bitky tří proti třem. Přesto je i teď pohyb po otevřeném světě zajímavý. Chybějící chat a nutnost dorozumět se jiným způsobem hře propůjčuje jistou fascinaci, podobnou jako jiným způsobem zažijete třeba v Dark Souls nebo Journey.

Momentálně bojuje Absolver také s technickými problémy. Zpočátku bylo velmi problematické se vůbec připojit k některému ze serverů, dnes už je to lepší, stále však ne stoprocentní. Hra také čas od času padá, případně zamrzá.

Na jedné straně je Absolver nesmírně zajímavou hrou, která však zatím působí tak trochu jako demo velkého online titulu. Řadu hodin vás pohyb po otevřeném světě bude nesmírně bavit, po čase ale zjistíte, že jste všechno viděli a vyzkoušeli. Samozřejmě se můžete neustále zlepšovat v boji, nejsem si ale jistý, zda na to titul hráče dlouhodobě utáhne. Spíše si dovedu představit konstantní rozšiřování herního zážitku, s nímž ostatně tvůrci počítají. Vzhledem k tomu, že zájem hráčů o Absolvera není vůbec malý, mohla by podpora nějakou dobu vydržet. Podaří-li se vyladit také technické problémy, což je velmi pravděpodobné, bude to hodně zajímavý a originální kousek.

Vychází na: PC, Xbox One, Playstation 4

Absolver – trailer

Absolver