Life is Strange: Before the Storm – recenze

Co si budeme povídat, už předem se o prequelu Before the Storm pro Life is Strange mluvilo s určitým podezřením. Zda je vůbec možné, aby udržel krok se skvělým originálem. Zcela nový vývojář, absence cestování v čase a rozsah pouhých tří epizod. To jsou zásadní změny, které v hráčích nevzbuzovaly příliš důvěry. Ale jak se ukázalo, autoři z Deck Nine skutečně dokázali udržet ducha Life is Strange navzdory všem turbulencím. Tři hodiny, které jsem strávil s první epizodou, byly jako vystřižené z domácího Arcadia Bay.

Dívčí přátelství

Life is Strange: Before the Storm vás přesune tři roky před již známé události, a to konkrétně do života Chloe Price. Šestnáctiletá dívka rebeluje proti všemu a všem. Před dvěma lety jí zemřel otec, její nejlepší kamarádka Max už několik měsíců nežije ve městě a ani nereaguje na Chloeiny zoufalé pokusy o navázání kontaktu. Aby toho nebylo málo, začne její matka Joyce vztah s nezaměstnaným válečným veteránem Davidem, který z jejich domu postupně vytlačuje vše, co Chloe připomíná jejího otce. Dívka se s těmito drastickými změnami nedokáže vyrovnat, začne chodit za školu a po nocích navštěvovat ilegální koncerty.

V tomto těžkém období Chloe potká Rachel Amber, která je jejím naprostým protikladem. Vzorná studentka Blackwell Academy je všemi oblíbená. Ať už to je osud nebo štěstí, najdou si tyhle dvě k sobě cestu a vznikne mezi nimi krásný vztah. Z toho vyplývá, že v první epizodě jde především o to, jak se Chloe a Rachel sbližují.

Přitom dělá hra zejména při zrcadlení Rachelina charakteru zatraceně dobrou práci. Její otevřená nátura je odpovědí na to, proč je mezi lidmi tak oblíbená. A těžko se bude hledat hráč, který by si ji také neoblíbil. Je téměř až bolestivé poznávat takto ryzí charakter s vědomím jejího nevyhnutelného tragického osudu. Vzhledem k tomu, že Rachel samotná v Life is Strange nebyla nikdy k vidění, obklopovalo jí vždy něco mystického. Before the Storm se daří tuto auru udržovat i poté, co ji konečně poznáte. Budete mít pocit, jako byste stále nepoznali všechny aspekty její osobnosti.

Pozor na dialogy

Přestože prequel sestává z pouhých tří epizod, nemusíte se obávat, že by se tím hra stala hektičtější. Tempo Before the Storm je pozvolné a hra si bere svůj čas. Stejně jako v předchůdci budete mít na různých místech spoustu věcí k objevování. Čas od času lze takto spustit také eventy, které vedou k zajímavým sekvencím a dialogům. Podrobné objevování se tedy vyplatí. Na různých místech se může Chloe prostě jen posadit a rozjímat o svém životě. Hádanky typické pro klasické adventury zde ale nehledejte, mnohem více využijete talent řeči.

Na rozdíl od Maxe se Chloe do rozhovorů vrhá bez záchranné sítě a dvojitého dna. Když spustí svou a přivede jí to do úzkých, nemůže jednoduše přetočit čas zpět, ale musí se vypořádat s následky. Přestože hrátky s časem byly jednou ze speciálních funkcí Life is Strange, také z hráčů poněkud snímaly tlak z vlastních rozhodnutí. Teď si musíte každé rozhodnutí dobře rozmyslet. Určitou pomocí v ošemetných situacích je speciální dialogový systém zvaný Backtalk. Při jeho aktivování může Chloe použít výrok svého partnera v rozhovoru proti němu. Přitom je třeba dávat pozor na to, co říká a v následném, časově omezeném výběru zvolit takovou odpověď, která se opírá o určitá, již vyřčená slova. Když se například Chlope pustí do hádky s hlídačem, který teenagerku označí za “Girly”, můžete mu oplatit tím, že upozorníte na jeho motorku s kytičkou. Pokud správně použijete více těchto kousavých odpovědí, získáte v dialogu navrch. Není to ale samozřejmé – abyste mohli jako argument použít zmíněnou motorku, musíte si ji před samotným dialogem všimnout.

Po stylové stránce zůstává Before the Storm univerzu Life is Strange věrné do posledního detailu. Rozmazaná akvarelová grafika zůstala zachována. Autoři vylepšili modely postav, které teď ukazují mnohem více emocí. Jejich pohyby jsou však částečně stále tuhé. Jedinečnou atmosféru vizuálu podtrhuje opět vynikající soundtrack. Kombinace instrumentálních zvuků, pro hru speciálně napsaných písní britské indie kapely Daughter a několika licencovaných kousků parádně pomáhá celkovému dojmu ze hry.

Life is Strange byla bezpochyby skvělou hrou, která se ale zdaleka nelíbila všem. Mnozí od hraní zkrátka čekají něco jiného. Pokud jste ale patřili ke skupině, která si hru užila a které donutila k přemýšlení, nemáte co řešit. Before the Storm jede na stejné vlně, a přesto je odlišná. Doufejme, že zbylé dvě epizody nastavenou laťku přeskočí, případně ji ještě zvýší.

Dostupné na: PC, Xbox One, Playstation 4

Life is Strange: Before the Storm – trailer

Life is Strange: Before the Storm