Mario + Rabbids: Kingdom Battle – recenze

V dnešním světě crossoverů se vlastně není čemu divit, ale Mario + Rabbids: Kingdom Battle přeci jen představuje zvláštní kombinaci. Ubisoft si v podobě Mario univerza vzal nejsilnější dostupnou značku, aby jejím prostřednictvím oživil ne zase tak úspěšné Rabbids. Mohla z toho vzniknout pěkná hloupost, výsledek je ale přesným opakem. Kdo by čekal další jump & run, je rovněž na omylu. Tohle je taktické RPG s tahovými bitvami ve stylu XCOMu, spoustou humoru a překvapivě kreativní příběhovou kampaní.

Dobře, zase od děje Mario + Rabbids: Kingdom Battle nečekejte žádné zázraky, ale příběh je rozhodně napínavější než v jiných hrách s Mariem v hlavní roli. Technický problém způsobí, že se králíčci katapultují do království a působí hotovou kalamitu. Je jasné, že Mario musí vyrazit do boje.

Humorné koření

Není ale jediným, kdo se problému postaví. Postupem času se k němu připojí sedm dalších charakterů, mezi nimi známé postavičky Nintenda jako je Luigi a Yoshi, stejně jako čtyři rabbitové. Od nich se dočkáte tradičního nesmyslného humoru včetně parádních grimas, z nichž celá hra hodně těží.

Králíci stojí sice v popředí, ale naštěstí to s nimi autoři nepřehání, protože vědí, že ne každý hráč je musí mít v až takové oblibě. Jejich vložky jsou tak do hry zakomponovány poměrně jemně a smysluplně. Například Peach Rabbid si neodpustí pořídit selfie v těch nejnemožnějších situacích, zatímco Rabbid Yoshi vytahuje při nejmenších problémech kanón.

Situační humor a drmolivé zvuky jsou na denním pořádku a nutno říct, že jsou z velké části kouzelné. Vtipem je přitom prošpikován celý svět Mario + Rabbids: Kingdom Battle. Třeba takový Bowser Jr chce jako pořádný padouch budit patřičný dojem, ale moc se mu to nedaří, když je neustále na mobilu peskován svým tatínkem. Máte-li rádi tento druh gagů, budete se po celou dobu hraní přinejmenším usmívat.

Tahová strategie jako víno

Mario + Rabbids: Kingdom Battle se neopírá pouze o humor, ale také o své tahové souboje, které jsou velmi napínavé. Zčásti se odehrávají na kompaktnějších, zčásti na velkých mapách. S třemi vybranými hrdiny je vaším úkolem většinou zlikvidovat vybrané nebo všechny nepřátelské rabbidy, dostat se na určené místo nebo eskortovat bezbranného Toada.

Stejně jako v sérii Fire Emblem nebo XCOMu má každý charakter omezený rádius pohybu, který však lze zvýšit pomocí týmových skoků. V takovém případě přeskočí jeden hrdina druhého, aby se dostal na vzdálenější bod. Využít můžete také různých zkratek. To znamená, že kdo má oči otevřené a své bojovníky dobře rozmístí, může postupovat vcelku rychle a vpadnout nepříteli do zad. Je to zábavné, takticky vyzývavé a často rozhoduje o úspěchu či neúspěchu.

Sledovat se vyplatí také krycí možnosti. Nižší překážky snižují šanci, že budete zasaženi, o 50 %. Za vyššími překážkami jsou postavy v naprostém bezpečí, tedy za předpokladu, že se překážka pod tíhou palby nerozsype. Čím déle boj trvá, tím více se vlivem zničených překážek mění bojové pole. Nehraje přitom roli, zda nejdříve zaútočíte, aktivujete schopnosti nebo se pohnete – pořadí je libovolné. Jakmile uděláte vše, co potřebujete, přichází na řadu soupeř. Na konci podle svého výkonu získáte určitý počet zlatých mincí na nové zbraně a zkušenostní bodíky, které investujete do schopností.

Krásy čtyř světů

Přiznám se, že podobně jako řada dalších hráčů jsem měl obavy, zda Mario + Rabbids: Kingdom Battle nebude příliš jednoduché. Bylo to ale zbytečné. Navzdory tomu, že začátek je skutečně velmi jemný, stoupá obtížnost nejpozději od druhého ze čtyř světů dosti vysoko. Nudu nezažijete ale také proto, že hra na scénu neustále uvádí nové postavy, nebezpečí a nepřátele, jejichž silné a slabé stránky je třeba nastudovat. Na druhé straně se nemusí bát ani začátečníci, kteří si mohou nastavit nejjednodušší obtížnost.

Ostatním však nezbude než – nejpozději od středu se skvěle inscenovanými bossy – používat veškeré možnosti, které jim hra poskytuje. Je třeba využívat prostředí a šikovně kombinovat schopnosti postav. Například Mario zvyšuje sílu zbraní všech spojenců v okolí, Rabbid Peach je spíše léčitelem a Luigi svým obřím dosahem a dvojitým týmovým skokem představuje perfektního odstřelovače. Každá z postav disponuje dvěma schopnostmi a dvěma zbraněmi, z nichž lze ale každý tah aktivovat pouze jednu. Zapomeňte přitom na to, že byste po celou hru vystačili s jednou strategií. Mario + Rabbids: Kingdom Battle dokáže opravdu dobře motivovat k používání neustále nových postupů. Poněkud frustrujícím prvkem je pouze ve čtyřech úrovních natočitelná kamera, stejně jako skutečnost, že není možné zacílit přímo na bojišti ležící pasti, ale pouze na nepřátele v blízkosti.

Pestré bitvy ale tvoří jen přibližně dvě třetiny hry. Zbytek strávíte objevováním čtyř světů. Mezi boji můžete hledat poklady, mezi nimiž se skrývají herně irelevantní bonusy jako artworky, soundtracky a modely postav, ale také zkušenostní body, zlato nebo skvělé nové zbraně. Kromě toho čas od času narazíte na jednoduché prostorové hádanky.

Objevování není zajímavé jen proto, že si jím můžete opatřit řadu výhod, které se pak hodí v bojích. Ono je totiž opravdu krásné a atmosférické. Autoři si s jednotlivými světy opravdu vyhráli, takže se od sebe významně liší. Střídají se zde sytě zelené pralesy, s pouští a hřbitovy. Na své cestě se nejednou zastavíte, abyste se pokochali krásnými scenériemi. Do toho vám bude hrát fantastický soundtrack Granta Kirkhopa (Banjo Kazooie, Donkey Kong 64 atd.).

Z tohoto hlediska je škoda, že Mario + Rabbids: Kingdom Battle (koupit hru) obsahuje pouhé čtyři světy, stejně jako samostatnou kooperaci s 20 mapami. Bohužel si zde tvůrci zjevně připravovali půdu pro již oznámený Season Pass s novými úrovněmi a příběhovým obsahem. Zamrzí rovněž tu a tam se objevující trhání, kdy se hra dokonce na pár vteřin zastaví.

To jsou ale v zásadě jen drobnosti, protože i tak, jak dnes Mario + Rabbids: Kingdom Battle stojí, má rozhodně co nabídnout. Kdo předpokládal, že půjde o přeslazenou hříčku, byl na omylu (stejně jako autor recenze). Jde o plnohodnotný, výborně navržený a vyvážený titul s krásnou audiovizuální stránkou, který se řadí k tomu nejlepšímu, co je na konzoli Nintendo Switch k mání.

Dostupné na: Nintendo Switch

Mario + Rabbids: Kingdom Battle – video

Mario + Rabbids: Kingdom Battle