XCOM 2: War of the Chosen – recenze

Velmi odvážné, tohle rozhodnutí! Chtít za přídavek pro XCOM 2: War of the Chosen 40 EUR, u nás potom 1199 Kč, to už chce mít něco v rukávu. Třeba, že jde o samostatné pokračování, které s druhým dílem sdílí pouze název? Ale kdepak, za cenu nové samostatné hry si výhradně na Steamu můžete stáhnout nesamostatné DLC, které se zakomponuje do stávající kampaně XCOM 2. Pokud si říkáte, že máte Season Pass a jste tak za vodou, opět vás nepotěšíme – předplatné se na War of the Chosen nevztahuje.

Firaxis celou věc zdůvodňují trochu zvláštně. Podle nich datadisk obsahuje takové množství zásadních změn, že chvíli uvažovali, že by ho vydali jako XCOM 3. Inu, možná to měli učinit, protože pak by hra stála jen o pár stovek víc a byl by to regulérní, samostatně hratelný třetí díl.

Pro znalce trochu jednoduché

Na začátku si zvolíte, zda chcete hrát původní XCOM 2 nebo pozměněný XCOM 2: War of the Chosen – na přání s integrací předchozích DLC jako je Alien Hunter. K tomu si méně trpěliví hráči mohou nastavit příznivější výchozí podmínky jako je zdvojnásobení časového limitu pro tahy nebo omezení plošných škod způsobených granáty. Příběh zůstává stejný: mimozemský režim Advent převzal zemi a hráč coby hlavní stratég speciální jednotky XCOM vede odboj.

Novinkou jsou tři vyvolení, takzvaní Chosen, kteří to dopracovali až do názvu hry a kteří po vás jdou. Odstřelovač, asasín a psi čaroděj mají pevnou osobnost a mohou se náhodně objevit v hlavních i vedlejších misích. Tam se pokouší zlikvidovat nebo unést vaše vojáky, případně vysát informace z mozku. Tím posilují své vlastní schopnosti. Zpočátku náhodně vygenerované silné stránky vyvolených se tímto způsobem neustále zlepšují. Mohou začít takové sabotážní akce, které vám skutečně ztíží život, například omezí měsíční příjmy XCOMu. Kdo rychle neodhalí domovskou základnu vyvolených (ve všech třech případech stejně vypadající), bude mít zanedlouho návštěvu. Vybraný Chosen se pak pokouší sestřelit létající základnu XCOM, kterou v nové obranné misi musíte následně bránit.

Zní to docela zajímavě a nebezpečně, ale kdo XCOM 2 zná (to se v tomto případě jaksi předpokládá), těžko to kdy nechá zajít tak daleko. Na první tři stupně obtížnosti jsou vyvolení vcelku slabou překážkou. Kampaň jsem dohrál přibližně za 25 hodin a po polovině už byli všichni vyvolení v pánu. Proto doporučuji všem, aby kampaň rozehráli přinejmenším na třetím obtížnostním stupni, ale spíš výše. Bez Chosen je totiž endgame oproti původní dvojce beze změny. War of the Chosen sice má malé doplnění k závěrečnému videu, ale noví nepřátelé se v konečné fázi kampaně neobjevují. Ty Firaxis vypotřeboval už na začátku.

Nový obsah

Noví protivníci ale zajímaví jsou, ne že ne. Rádoby zombící The Lost, kněží Adventu nebo plamenometčíky, které autoři představili už před vydáním, doplňuje po několika hodinách Phantom. Ten dokáže zneškodnit vaše jednotky a nechá jejich stíny bojovat proti někdejším spojencům. Kromě toho je Phantom prakticky imunní vůči Overwatch útokům. To si žádá zcela nové taktiky a počáteční fáze se díky tomu hraje docela jinak.

XCOM 2: War of the Chosen boduje také pestrostí. Nové typy misí jako obměna zneškodňování bomb z předchůdce nebo hektické kradení zásobovacích beden zaujmou i zkušené hráče. V některých případech můžete nasadit jen tři vojáky, v jiných se budete potýkat výhradně s robotickými nepřáteli. Kromě toho Firaxis navrhl vícero nových prostředí, ze kterých generátor staví náhodné mapy. Skvělé!

Po herní stránce zaujme přehlídka cílů při stisknuté klávese Alt. Díky tomu můžete přesně poznat, jaké nepřátelé váš voják uvidí po změně pozice. Vojáky po návratu z akce nově trápí únava a potřebují pauzu, protože vystresované jednotky si v akci vyvinou negativní vlastnosti jako strach před určitým typem mimozemšťana. Tato traumata je pak zapotřebí léčit v nové nemocnici.

Mezi tahovými výsadky se můžete vyřádit i na základně Avenger. Potěšil mě pozměněný vývoj, ve kterém vědce uzavřené projekty inspirují k dalším nápadům. Mnoho malých vylepšení zbraní a výzbroje zvyšuje možnosti výzkumu a dlouhodobě zlepšuje průběh hry. Nejvýraznější novinkou jsou ale samozřejmě tři frakce rebelů, které se k XCOMu připojí: Reaperové, Skirmisherové a Templáři. Každá z nich přináší novou třídu vojáka, z nichž všechny jsou velmi promyšlené a disponují individuálními přednostmi a mocnými upgrady.

Je skvělé s Reaperem v plíživém módu likvidovat nepřátelé, aniž byste byli objeveni, ale je také nutno dodat, že vyvážení v poslední fázi hry docela trpí. Vlivem těchto silných schopností a zbraní získaných od zabitých vyvolených se řada taktik stává příliš efektivními a hra je pak dost jednoduchá. Pro začátečníky a všechny, kterým boje dosud připadaly složité, jsou to samozřejmě dobré zprávy. Ale ti, kdo už kampaň původního XCOMu 2 dohráli víckrát, a že je takových mezi fanoušky snad většina, se po slibném začátku budou ke konci poněkud nudit.

Verdikt

Ačkoliv mohu nové třídy vojáků a spoustu malých vylepšení v podstatě jen chválit, chybí XCOM 2: War of the Chosen (koupit hru) nějaké ozvláštnění pro druhou polovinu hry, kde už to celé poněkud ztrácí jiskru. Přesto – pokud si War of the Chosen vyzkoušíte, už bez něj pravděpodobně nebudete chtít příště hrát.

Trochu zvláštní je však vydavatelská politika. War of the Chosen by se skvěle vyjímal jako stand-alone titul včetně původní hry nebo v rámci nějaké Game of the Year edice. Dávalo by to smysl, když je část obsahu koncipována pro začátečníky. Majitelé původní hry by pak DLC mohli dostat za méně než současných 40 EUR. Patříte-li však mezi fanoušky, stejně vám nezbude než si rozšíření koupit. Může se ale vyplatit počkat na slevu, která jistě za pár měsíců přijde.

XCOM 2: War of the Chosen

0

Klady

  • Spousta skvělých vylepšení
  • Rebelové
  • Vyvolení

Zápory

  • Druhá polovina kampaně je poněkud jednoduchá
  • Cenová politika
Hodnotit text
[Celkem hlasu: 1 Prumer: 5]

Na Gamebro.cz má na starosti rubriky HW požadavků a Her zdarma.

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na