Česká hra Someday You’ll Return komerčně propadla. Celých 98 % kopií je pirátských

Foto: CBE Software

Pokud se snad někdo domníval, že pirátství je na PC překonaný fenomén a že dnes jsou hráči za hry zvyklí platit a nekrást je na počkání, příběh vývojářů Someday You’ll Return vás vyvede z omylu. Tento atraktivní kousek studia CBE Software patřil k tomu nejzajímavějšímu, co se za poslední dobu z českých luhů a hájů urodilo. Vzhledem k tradičně úspěšným českým vývojářům (2K Czech, Warhorse, Amanita, Bohemia Interactive atd.) měli mnozí automaticky za to, že po veskrze pochvalných recenzích se autoři dočkají také zaslouženého komerčního úspěchu.

Teď se ale ukazuje, že Someday You’ll Return je poněkud hořkou pilulkou. Jeden ze tří tvůrců projektu, Jan Kavan, totiž v rozhovoru pro pořad Vortex pohovořil o tom, jak se jejich hře dařilo, nebo spíše nedařilo. A povídání je to vskutku ponuré. Přestože autoři alespoň s částečným komerčním úspěchem tak nějak počítali, nakonec se nedostavil. Jako jeden z hlavních důvodů vidí fakt, že se pirátská kopie hry objevila několik hodin před vydáním. Na vině je jeden z recenzentů, který dostal klíč předem a hru vypustil na warez. Kromě toho, že pirátská verze byla nehotová a hra tak získala hned negativní publicitu, tu byl také náhle faktor okamžité dostupnosti titulu bezplatně.

Vývoj se zatím nezaplatil

Výsledek takového výchozího stavu je zdrcující. Podle Jana Kavana má 98 % hráčů Someday You’ll Return pirátskou verzi. Prodeje zatím nejsou ani takové, aby zaplatily vývoj. Přitom tuzemští hráči vývojáře nezklamali a hru si kupovali jak na Steamu, tak ve speciální krabicové edici, která se rychle vyprodala. Jenže zahraniční publikum už se nepřipojilo.

CBE Software přitom měli oprávněně pozitivní vyhlídky na úspěch. Jejich prvotiny J.U.L.I.A.: Among the Stars z roku 2014 se prodalo přes 60 000 kusů, což jsou přesně ta čísla, která podobná nezávislá studia potěší a umožní jim další fungování. Ačkoliv byl ale Someday You’ll Return mnohem ambicióznějším a propracovanějším titulem, prodeje zaostaly za očekáváním. Pravděpodobně se pohybují v nižších desítkách tisíc kusů.

Neúspěch Someday You’ll Return v podstatě zabrzdil veškeré chystané aktivity CBE Software do budoucna. Studio aktuálně čeká, až se vývoj alespoň zaplatí, a pokud se prodeje náhodou rozjedou, což díky nějakému příhodnému impulsu není ještě vyloučené, podívají se, co by mohli tvořit dále.

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 1 Prumer: 5]

Šéfredaktor internetového magazínu pro dospělé hráče Gamebro.cz. Dříve působil jako autor v mnoha tištěných i internetových médiích.

2
Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jodo
Host
jodo

Když o hře vůbec nikdo nevěděl, tak se logicky nemohla ani prodávat. Co se týká pirátství, nemyslím si, že to je důvod neúspěchu. Viz KCD, které taky nemělo žádnou ochranu, taky je většina kopií pirátských, ale lidi o ní prostě věděli, protože Vávra umí dělat promo a hru prodat. Já osobně jsem se v Someday zaseknul asi v půlce, při procházení druhým strašidelným táborem a nepokračuju dál. Základní pravidlo game designu je, nikdy nedávat 2 stejné mise 2x. Mimochodem, napsat název hry je pro mě problém, mělo to mít jednoslovný název bez apostrofů.

antijouda
Host
antijouda

Trailer vypadá dobře a na steamu to má pozitivní recenze, takže budou muset počkat, až opadne hysterie z lepších her, které nedávno vyšly.