DiRT Rally 2.0 je výborný závodní simulátor s drobnými problémy – recenze

Série DiRT, která vznikla v roce 2007, aby pomohla lidem z Codemasters oživit skomírající sérii Colin McRae Rally, to nikdy mezi hráči neměla příliš jednoduché. Ačkoli prodejní čísla každého jejího nového pokračování byla nesmírně vysoká, pravověrní fanoušci, kteří od ní očekávali podání co možná nejrealističtějšího zážitku z jízdy, pokud možno podobného tomu, který jim byl schopný zprostředkovat dnes již klasický titul Richard Burns Rally, mohli pouze prskat a všude možně opakovaně prohlašovat, že tenhle arkádový nástupce klasické série rozhodně není tím, co by si přáli.

Čekání se nicméně vyplatilo. V roce 2015 se na trhu objevila nová hra, pojmenovaná jednoduše DiRT Rally. Změny tehdy byly veliké. Žádné arkádové disciplíny, které jakoby si jenom omylem odskočily z her typu FlatOut, ale pouze důraz na věrný jízdní model, náročné tratě a pomalou hratelnost, jež byla opravdu návratem ke kořenům značky. Z „malého“ spin-offu se takřka přes noc stal hit a většina recenzentů se ve svých textech jednohlasně shodla na tom, že se Codemasters návrat do míst, kde jsou si v rámci své tvorby nejjistější, podařil na výbornou.

Člověk by očekával, že po velkém úspěchu a vlně pozitivních ohlasů na první DiRT Rally se tvůrci nebudou příliš dlouho rozmýšlet a ihned se vrhnou na tvorbu pokračování, které již nabídne vyšší množství obsahu a jež nebude po bližší analýze působit pouze jako experiment, mající za cíl vyhodnotit, zda hry obdobného ražení mají dnes ještě vůbec na trhu své místo. Nestalo se tak a v roce 2017 jsme se dočkali opět o něco odlehčenějšího DiRTu 4. Ten sice nebyl vyloženě špatnou hrou, ale hráče, zejména ty, kteří se řadí mezi příznivce hardcore závodních simulátorů, spíše znechutil.  Reputaci série tak právě v těchto dnech přijíždí napravit DiRT Rally 2.0. O něm toho bylo již napsáno mnoho, ale jak hra ve své výsledné podobě vypadá a především – jak se hraje? To je to, oč tu běží!

Tip: Jak šel čas s Colin McRae Rally. Vzpomínáme na předchůdce očekávaného DiRT Rally 2.0

Pomalý rozjezd

Na novém DiRT Rally je od prvních momentů vidět, že tvůrci se při jeho tvorbě nezdráhali otevřít diskuze u prvního dílu a veškeré kritizované aspekty podrobili tu větší tu menší revizi. Všimnete si toho hned v hlavním menu. Pryč jsou nepřehledné seznamy dostupných možností. Nově se v hlavním menu hry nacházejí v podstatě pouze tři záložky, jejichž prostřednictvím se vždy bezproblémově a rychle dostanete tam, kam potřebujete. Drtivou většinu času vás bude pravděpodobně zajímat hned ta první, nadepsaná jako „Můj Tým“, odkud můžete spravovat chod vaší virtuální posádky. Celý systém vedení vlastní stáje byl přítomný již v předchozím DiRTu 4, zde se nicméně dočkal výrazného osekání. Pryč je podepisování kontraktů se sponzory a snaha o udržení jejich přízně, stejně tak již nemáte možnost si vaši stáj pojmenovat či určit si týmové barvy. Z celé simulace vedení chodu týmu se do DiRT Rally 2.0 probojovalo pouze najímání nových členů a postupné vylepšování jejich vlastností. Vyšší úrovně techniků i spolujezdců mají vliv například na rychlost oprav či výši časových penalizací v případě vyjetí mimo trať.

Kdybychom měli zvolit jednu věc, která nás na prvním DiRT Rally skutečně štvala, bylo by to nastavení umělé inteligence, která téměř nedělala chyby a v pozdějších fázích byla prakticky neporazitelná. V novém pokračování se Codemasters rozhodli do hry implementovat možnost jejího nastavení, jež je identická s tím, co nabízí novější díly jejich série F1. V žádném případě to však neznamená, že by obtížnost hry nějakým způsobem oproti předchůdci výrazněji poklesla. I na nejnižší stupně obtížnosti zajíždějí umělou inteligencí řízení soupeři skutečně rychlé časy a pokud se během rychlostní zkoušky dopustíte chyby, nebo nedej bože dvou, najdete ve výsledkové listině vaše jméno na jejím samém konci. Na druhou stranu vás to nutí si jednotlivé tratě trénovat a projíždět je opakovaně, hledat vhodná nastavení jednotlivých vozů a sledovat zprávy o vývoji stavu tratě a počasí. Záleží na tom, kdy přesně budete na trať vpuštěni. Nejednou se vám stane, že jezdci, kteří si svojí jízdu odbydou před vámi, pojedou na suché trati ale v hodině, kdy přijdete na řadu vy, se spustí prudký déšť. To na sebe váže další problémy jako například vyježděné koleje v blátě a kaluže vody…s tím vším musíte počítat a zvolit vhodné nastavení vozu a správné pneumatiky, pokud budete chtít zabojovat o přední příčky.

Volba pneumatik je v DiRT Rally 2.0 novinkou a nutno podoktnout, že překvapivě funkční. Na výběr máte povětšinou ze tří směsí, přičemž každá z nich má trochu jiné vlastnosti. Na trať si s sebou pro případ nečekaného defektu můžete vzít i několik rezervních pneumatik, samozřejmě za cenu zvýšení hmotnosti vašeho vozu.

Rozmanité tratě

Po nevydařeném experimentu s funkcí MyStage v DiRT 4 se tvůrci v případě nejnovějšího pokračování série rozhodli vrátit se zpět k jasně definovaným tratím. Někoho může absence možnosti nechat si vygenerovat vlastní tratě přesně dle osobních požadavků mrzet, musíme však uznat, že zde nám tento komornější přístup přijde jako rozumné řešení. Jednak máte konečně opět možnost se jednotlivé úseky dostatečně naučit a pracovat na tom, abyste je mohli projíždět co možná nejrychleji, čehož je důkazem skutečnost, že již nyní se YouTube zaplňuje záznamy od lidí, snažícími se překonat veškeré časové rekordy a navíc každá z tratí je svým způsobem unikátní. Máme tu úzké silniční erzety plné klesání i stoupání ze Španělska, nebezpečné horské tratě v Argentině a nádherné písečné tratě Nového Zélandu. Je vidět, že s každou tratí si vývojáři dali opravdu záležet a málokdy narazíte na opakující se aspekty, což byl největší problém zmíněného DiRT 4. O to více zamrzí, že v aktuální verzi hry se nenachází žádné zasněžené tratě.

Kariéra a jízdní model

Fyzika vozů není v této hře v žádném případě tak nekompromisní a pro nové hráče těžko průchodná, jako tomu bylo u prvního DiRT Rally. Hra se, co se zpracování jízdních vlastností aut týče, nachází na pomyslné přímce někde mezi arkádověji pojatými závodními tituly a hardcore simulacemi typu Assetto Corsa, Project Cars či Richard Burns Rally. Znamená to tedy, že hráči, kteří do DiRT Rally 2.0 přejdou z čistokrevných arkád, nebudou mít po pár jízdách větší problémy s pochopením toho, jak vlastně celý jízdní model funguje, ale neznamená to v žádném případě, že by se v ten moment stali opravdovými mistry virtuálního volantu. Ne, DiRT Rally 2.0 je stále závodním simulátorem, kde je potřeba vhodně a bleskurychle vyhodnocovat situace, uvažovat, zda je vhodné v daný moment sešlápnout plyn k podlaze či přemýšlet, jaké zatáčky je lepší projíždět pomocí ruční brzdy.

Každé z padesáti vozidel, co se ve hře nacházejí, je unikátní nejen vzhledem ale také tím, jak se chová na různých tratích. Každý další pár koní, co se nachází pod jeho kapotou, pocítíte a věřte, že moment, kdy přesedláte z úvodních a nejslabších vozů s náhonem na přední kola do závodních čtyřkolek, pro vás bude šokem. Právě v tento moment nejlépe oceníte genialitu jízdního modelu, který je sice oproti prvnímu DiRT Rally značně zjednodušený, ale umožní vám lépe pochopit rozdíly mezi jednotlivými třídami.

Samotná kariéra, která tvoří nejzásadnější část titulu, je pojata známým způsobem, kdy začínáte s těmi nejslabšími vozy a postupně osedláváte stále výkonnější a pochopitelně také hůře ovladatelné modely. Hra vám v této části nenásilným způsobem představí nejzásadnější modely, které se v průběhu let objevily v rally šampionátech a po jejím kompletním dohrání pochopíte, jak moc věcí se v tomto sportu změnilo, proč byly zakázány slavné speciály ze skupiny B a jak těžké je s aktuálními vozy nacházet rovnováhu mezi rychlostí a riskováním, které může velmi snadno skončit fatální nehodou.

Kromě samotného rally hra obsahuje i licenci šampionátu FIA World Rallycross, což bylo před vydáním hry hojně propagováno. Je trochu škoda, že se autorům nepodařilo z této části hry vymáčknout o něco více, protože v singleplayeru nás konkrétně tento mód omrzel poměrně rychle. Mezi fanoušky reálného šampionátu si však jistě své skalní příznivce najde. Mnohem větší zábavu tento režim nabízí v multiplayeru.

Tip: DiRT Rally 2.0 už má své HW požadavky. Co si vyžádá realistická grafika?

Multiplayer a problémy s online

Poctivým dojížděním všech dostupných šampionátů se zpočátku zdá nemožné vydělat na lepší vozy, které jsou pekelně drahé. Nejedná se však o jedinou možnost, jak si můžete stav vašeho virtuálního účtu vylepšit. Stejně jako v prvním DiRT Rally i DiRT 4 si pro nás autoři připravili sérii denních a týdenních výzev, v nichž změříte vaše schopnosti s ostatními hráči. Nemusíte je vyhrávat, stačí se jich zúčastnit a i když skončíte na samém chvostu výsledkové listiny, vaše konto i tak naroste o nezanedbatelnou finanční částku. Nejedná se o jediný online režim, co hra nabízí – samozřejmostí je možnost zakládat vlastní privátní či veřejné šampionáty, které tak trochu suplují absenci splitscreenu. Ten by mimochodem DiRT Rally 2.0 obzvlášť slušel. Bohužel se jej nejspíš nikdy nedočkáme.

S online aspekty hry úzce souvisí služba RaceNet a bohužel ta je aktuálně v době vydání hry její největší slabinou. Do této služby se ukládá i váš postup ze singleplayerové kampaně a v některých případech se naneštěstí zapíše špatně…stalo se nám, že nás hra po vytvoření nové uložené pozice poslala o několik závodů nazpět a nechyběl ani případ, kdy se nám zcela vymazala a my jsme museli vše začít od začátku…naštěstí toto postihuje pouze postup v jednotlivých šampionátech a ne vyježděné peníze. Otázkou je, jak se Codemasters k optimalizace služby postaví a zda jí dokáží v nadcházejících týdnech posunout do provozuschopné podoby, jejíž chyby nebudou nesmyslně ovlivňovat hráče, které online režimy nezajímají a hru si chtějí užít pouze v singleplayeru.

DiRT Rally 2.0 je aktuálně tím nejlepším závodním simulátorem na trhu. Pokud nicméně stále smažíte jeho předchůdce, nebo jste zamrzli u Richard Burns Rally, nemá pro vás cenu do něj investovat. Nejedná se o jejich plnohodnotného nástupce, určeného jen pro hardcore publikum. Hra je koncipována tak, aby jí mohl hrát každý. I když se jedná o simulátor s propracovaným jízdním modelem, ústupky, které tvůrci udělali, aby mohli oslovit co možná nejširší spektrum hráčů, nemusí sednout každému.

DiRT Rally 2.0

8

8.0/10