FIFA 18 – recenze

V loňském roce přišla FIFA 17 s řadou změn. V první řadě byl použit nový Frostbite engine a za druhé se objevil nový příběhový mód The Journey. Ovšem po herní stránce o žádnou revoluci nešlo. Letos na to jde EA Sports s FIFA 18 přesně opačně.

Hráči se sice nemohou těšit na žádné nové módy nebo výrazná technická vylepšení, ale na trávníku samotném se toho událo docela dost. Konečně došlo k výraznému snížení tempa hry, čímž fotbalová simulace od EA dělá zásadní krok ve věčném duelu s Pro Evolution Soccer 2018 od Konami.

Pomalejší není horší

Už první zápas, který jsem ve FIFA 18 (koupit hru) odehrál, mě zarazil v tom, jak pomalým dojmem oproti předchůdci působí. A přestože slovo pomalé je většinou synonymem pro něco špatného, v tomto případě je tomu právě naopak. Všichni hráči se pohybují o něco těžkopádněji a realističtěji, takže cítíte, že nad svou jedenáctkou máte opravdovou kontrolu.

Změny směru už nejsou tak svižné, přihrávky na záda už adresáti nepřijímají s takovou samozřejmostí a po nepovedeném skluzu obránci nevstávají tak rychle jako dříve. V tomto ohledu pak hlavní hvězdy typu Cristiana Ronalda nebo Lionela Messiho se svými silnými stránkami ve sprintu a vedení míře v soubojích skutečně vynikají.

Zejména v obraně vás FIFA 18 postaví před zcela nové výzvy, zároveň však nabídne také více možností, protože jednotliví hráči disponují jasnějšími silnými a slabými stránkami. Siloví a urostlí obránci typu Matse Hummelse rychlonohé soupeře nemají příliš šanci dohnat, na druhou stranu se ale prosadí v soubojích díky své tělesné stavbě.

Také umělá inteligence hraje lépe než dříve. Spoluhráči se nabízejí v inteligentnějších pozicích a sami o sobě hru roztahují do šířky. Protihráči hrají naopak očividně klidněji a přemýšlivěji směrem dopředu. To ale neznamená, že by se FIFA 18 zbavila všech neduhů umělé inteligence. Čas od času narazíte na katastrofální výpadky, zejména pak u brankářů.

Letos jsou opět až příliš silnou zbraní standardní situace. Se správným střelcem se balóny nechají napálit do šibenice i z pětadvaceti metrů, aniž by gólman nebo obránci vůbec mohli zasáhnout. Přesto je třeba říct, že z hlediska herní simulace udělala FIFA 18 důležitý krok vpřed. Dlouholetí hráči série se budou muset trochu přeučit na nový herní styl, věřím ale, že většina tento posun směrem k větší realističnosti ocení. Stále platí, že PES je realističtější fotbalovou simulací, propast mezi oběma tábory už ale není zdaleka tak hluboká.

Vylepšená grafika

Rovněž co se týče grafiky, doznala FIFA 18 oproti loňskému ročníku řady vylepšení. Nové fanouškovské choreografie, různé světelné filtry pro 80 stadionů, pestré oslavné animace a další drobnosti se starají o skvělou zápasovou atmosféru. Modely hráčů také působí o něco přirozeněji než ve FIFA 17 a někteří hráči, jako třeba Cristiano Ronaldo zdobící obal hry, dostaly coby fan-service individuální pohyby. Takzvaný „Motion-Technology-Systém“ se osvědčuje prostřednictvím plynulejších animací, které sice nezkušené oko téměř nerozezná, ale při bližším pohledu opravdu usoudíte, že sekaných pohybů je minimum.

Mimo trávník nabízí FIFA 18 tradičně obrovské množství možností. Hráči se opět mohou těšit na naditý licenční balíček, kterému Pro Evolution Soccer 2018 zkrátka nemůže konkurovat. K dispozici je více než 700 týmů z více než 30 lig. Do hry se vrací AC Sparta Praha a premiéru slaví například islandský národní tým. Kromě toho si budete vybírat z řady módů, které sice znáte z minulých dílů, ale které byly také posunuty o něco dále.

Drobné novinky

Příběhový mód The Journey jde do druhé sezóny a opět vás staví do role mladého Angličana Alexe Huntera, který se tentokrát nechce stát hvězdou jen v Premier League, ale rovnou na celém světě. V neherních sekvencích budete znovu rozhodovat, zda chcete vystupovat raději jako cool týpek nebo agresivněji, ale vaše rozhodnutí stejně jako v první sezóně nebudou mít na průběh příběhu vliv. Pomineme-li volitelný multiplayer, herně se v tomto módu mnoho neudálo. Potěší alespoň detaily, kdy je možné navolit účes, ošacení a tetování Alexe Huntera a při pouti světem si zahrát FIFA Street.

V kariérním módu se chopíte role šéftrenéra a povedete svůj oblíbený tým k úspěchu. Nově přitom trochu jinak fungují přestupy. V krátkých sekvencích vstoupíte do živých vyjednávání s manažery a hráči o odstupném a platech. Umělá inteligence řídící vyjednávání však stále frustruje nerealistickými požadavky při transferech a sekvence se brzy začnou opakovat, takže je budete proklikávat.

Největším a nejdůležitějším herním módem série zůstává FIFA Ultimate Team (FUT). Pomocí sběratelských kartiček si složíte tým a v online zápasech nastoupíte proti dalším hráčům. Konečně i na PC a PS4 jsou hratelné takzvané FUT ikony, což jsou speciální karty legendárních hráčů jako je Diego Maradona nebo Pelé. Ve FIFA 17 byly známé ještě jako FUT legendy a byly dostupné jen na Xboxu.

Největším mankem Ultimate Teamu, které je však zároveň zlatým dolem pro Electronic Arts, a proto lze těžko očekávat, že by se to někdy změnilo, je skutečnost, že pomocí nákupů za skutečné peníze si lze opatřit značné výhody bez jakékoliv práce. Zatímco jedna skupina hráčů tráví hrou dlouhé hodiny, aby se dostala k novým balíčkům sběratelských kartiček, další skupina jednoduše sáhne do peněženky a koupí si to nejlepší, co je ve FUT k dispozici.

Pro Evolution Soccer nebo FIFA – kdo letos vyhraje tradiční souboj? Pro mě osobně to bude FIFA 18, přestože je PES 2018 lepší sportovní simulací. Jenže EA Sports nabízí díky licencím a různým módům lepší celkový balíček jako videohra. FIFA 18 (koupit hru) je navíc konečně pomalejší, po čemž hráči volali několik let, a hraje se víc jako skutečný fotbal. A přestože jiné změny jsou skutečně spíše kosmetického rázu, je právě celkový dojem ze hry důvodem, proč bych si letošní ročník nenechal ujít (na rozdíl třeba od loňského). Jistě, na příběhovém módu se dalo zapracovat mnohem víc a v kariéře vás opět bude rozčilovat vyjednávání. Ale i tak byste měli být spokojení.

FIFA 18

8

8.0/10