Psikyo Shooting Stars Alpha – Recenze ultimátního retro tripu

Jméno japonského studia Psikyo v našich končinách pravděpodobně spoustě lidí vůbec nic neřekne. Není to dáno ani tak tím, že bychom zde všichni byli sto let za opicemi, ale spíše smutnou skutečností, že v České republice nikdy nedošlo k opravdovému boomu arkádových heren. Právě pro arkádové automaty studio Psikyo vytvořilo v druhé polovině devadesátých let své pravděpodobně nejznámější herní tituly, přičemž všechny spadají do žánru 2D stříleček shoot ’em up, kterýžto je dnes již spíše okrajovou záležitostí, ale čas od času se i dnes urodí velmi kvalitní hra, která pod něj spadá. Nemusíme chodit daleko – čeští Rake in Grass aktuálně připravují Jets ´n´ Guns 2, přičemž první díl před nedávnem vydali pro platformu Switch. A to samé se aktuálně děje i v případě žánrově identických her od studia Psikyo. Psikyo Shooting Stars Alpha je kompilace celkem šesti titulů, vyvinutých touto firmou, přičemž všechny mají kromě hlavní náplně společné ještě další věci. Především potom jednoduchou a chytlavou hratelnost.

Strikers 1945

Trilogie Strikers je pravděpodobně nejznámější sérií studia Psikyo a rozhodně vám doporučujeme, abyste po zapnutí Shooting Start Alpha po ní sáhli jako první, protože vám umožní velmi rychle pochopit, díky čemu byly 2D střílečky s letadly vždy tolik populární. Jistě, jejich obtížnost se může optikou dnešní doby jevit možná až přehnaně vysoká, to nicméně patří k věci.

První díl Strikers (prvně vydaný v roce 1995) nabízí celkem šest rozdílných letadel. Je příjemné, že ačkoli se nejedná o žádný letecký simulátor, tak je možné pocítit drobné rozdíly v jejich chování. Každé z letadel má ve vínku trochu jinou paletu zbraní, které je možné postupně vylepšovat. Zkoušení různých typů letounů a hledání toho, jenž vám nejvíce vyhovuje, patří k tomu vůbec nejzábavnějšímu na celé hře.

Strikers 1945 II

Pokud vás první Strikers budou bavit, zahráním jeho přímého pokračování rozhodně neuděláte chybu. Hra nabízí stejně chytlavou hratelnost jako její předchůdce a ani grafika zde neprošla žádným výraznějším faceliftem.

Co se týče nabídky letadel, titul opět nabízí šest rozdílných kousků, nové jsou pouze čtyři z nich, zbývající dva byly převzaté z prvního dílu. Oproti prvnímu dílu je v případě dvojky možné zaznamenat lehké snížení obtížnosti, což je dost možná způsobeno skutečností, že tento díl vyšel na rozdíl od původní hry kromě arkádových automatů o tři roky později také ve verzích pro první Playstation a Segu Saturn. Pokud by pro vás původní Strikers kvůli obtížnosti byly neproniknutelnou záležitostí, ale jejich hratelnost vás i přes to bavila, druhý díl vás pravděpodobně potěší více.

Je trochu škoda, že jak Strikers 1945, tak jeho první pokračování se na Nintendu Switch již objevily v roce 2017. Jejich přítomnost v kompilaci je tak sice sympatická, ale pro lidi, kteří je již vlastní, nemá jejich zařazení větší přídavnou hodnotu.

Strikers 1945 III

Poslední plnohodnotný díl série Strikers je jednoznačně vrcholem celé trilogie. Navíc se jedná o jediný díl, který dosud nebyl na Switchi dostupný.

Třetí Strikers opuští téma druhé světové války a hráčům dávají možnost proletět se v modernějších strojích. I díky tomu je hratelnost tohoto dílu rychlejší, akčnější a ještě o nějaké to procento zábavnější. Poměrně tvrdá a chyby nepromíjející hratelnost však zůstala zachována, což je jedině dobře.

Dragon Blaze

Ačkoli se Dragon Blaze hratelností nijak zásadně neliší od ostatních her studia Psikyo, jednoho podstatného rozdílu oproti jiným hrám, které Shooting Stars Alpha obsahuje, si všimnete hned po jejím zapnutí.

Zatímco v ostatních hrách se vždy posadíte do kokpitu letadla či vesmírné kocábky, zde osedláte (jak ostatně již název titulu napovídá) draka. A to tvůrcům umožnilo přidat nové a poměrně zajímavé prvky do hratelnosti. Především se již nemusíte spoléhat pouze na odstřelování nepřátel z bezpečné vzdálenosti. Nově se k nim můžete přiblížit nebezpečně blízko a nechat vašeho draka, aby se o ně postaral svými ostrými tesáky. Tato schopnost je silná, ale její použití je riskantní. I taková na první pohled prkotina však stačí k tomu, aby vás Dragon Blaze dokázal chytit poté, co vás například Strikers omrzí, protože umožňuje vytváření zcela nových taktik a strategií, které byste v nich použít zkrátka nemohli.

Zero Gunner 2

V rámci kompilace je Zero Gunner 2 unikátní záležitostí. Jistě, stále se jedná o akční arkádu viděnou z ptačí perspektivy, od ostatních titulů se však i tak trochu liší.

Ve hře ovládáte helikoptéru a od výše popsaných titulů se liší především tím, že se můžete volně otáčet o 360 stupňů při snaze zlikvidovat nepřátelské jednotky. Stejně jako v případě Dragon Blaze je i zde tento zanedbatelně působící detail příjemnou změnou, která dokáže hraní samotné příjemně oživit a před hráče postavit novou sérii výzev. V některých okamžicích se Zero Gunner 2 podobá jiné legendě z arkádových automatů – Asteroids od Atari.

Sol Divide

Tato hra z roku 1996 se na Nintendu Switch již objevila v roce 2018 a příliš velkých ovací se nedočkala. Pokud bychom měli celou produkci studia Psikyo zhodnotit jako celek, je Sol Divide tím absolutně nejhorším, co se v jeho kancelářích kdy urodilo, o čemž svědčí i fakt, že tato hra poměrně brzy upadla v zapomnění a až do jejího vydání na Switch se o ní obecně příliš nemluvilo.

Na rozdíl od všech ostatních her, které kompilace obsahuje, je Sol Divide vertikálně skrolovací střílečkou, tím však veškeré novinky, které vás v ní čekají, končí.

Shooting Stars Alpha je příjemnou kompilací klasických arkádových her, která potěší zejména staromilce. Investice do ní má však smysl i v případě, že si chcete doplnit základní herní vzdělání. Největším problémem tohoto balíčku tak je cena a také skutečnost, že tři z šesti her, které jsou v něm obsažené, se na Nintendu Switch již objevily samostatně. Minimálně kvůli Strikers 1945 III se však investice do něj vyplatí, protože navrch dostanete dvě další klasické a dobře hratelné hry (Dragon Blaze, Zero Gunner 2). Pokud byste však koupi kompilace zvažovali pouze kvůli některé z nich, rozhodně se vyplatí počkat si na případnou slevu.

Psikyo Shooting Stars Alpha

6.5

6.5/10