Railway Empire je slušnou, ale příliš jednoduchou vláčkovou simulací – recenze

Budovatelské strategie s velkým důrazem na logistiku mají podle všeho svůj vrchol za sebou. Soudě alespoň podle titulů, které v poslední době vyšly. Train Fever nebo Transport Fever jistě nebyly špatné hry, ale přeci jen jim něco chybělo. Něco, co z her od Transport Tycoonu po Railroad Tycoon 3 udělalo naprosté legendy. Zašlou slávu žánru se teď pokouší vzkřísit vývojářské studio Gaming Minds, které už má leccos za sebou, například kousky jako Patrician 4 nebo Grand Ages: Medieval. Bude jeho novinka Railway Empire úspěšná?

Tady je třeba připojit na železniční síť ještě jedno město. Támhle zase čeká jeden z podniků až mými vlaky bude moct odtransportovat své zboží. Jenže jak to všechno stíhat? Obzvlášť když konkurence nespí a ráda na sebe občas upozorní nějakou tou sabotáží nebo nepřátelským odkupem akcií. A propos – peníze, těch není nikdy dost, a tak nezbývá než si vzít úvěr od banky. Railway Empire sice v názvu nepoužívá zprofanovaná slovíčka „tycoon“ nebo „railroad“, ale od prvních chvil je jasné, odkud vítr vane. Tato hra by ráda navázala na kultovní Railroad Tycoon od Sida Meiera, jehož poslední (třetí) a nutno říct, že velmi povedený díl vyšel už v roce 2003.

Rychlý nástup

Velkou předností Railway Empire je skutečnost, že vás rychle pohltí. Autorům se podařilo nastavit poměrně komfortní ovládání, které vám umožní rychle budovat nádraží a stejně svižně pokládat koleje. Za položené trasy navíc musíte zaplatit teprve tehdy, když jste s nimi spokojeni. Tímto způsobem je kompenzováno „vracecí“ tlačítko, které vlastně ani nepotřebujete. Vzhledem k tomu, že jsou vzniknuvší náklady okamžitě aktualizovány, je snadné neustále hledat nejlepší možnou cestu. V tom se budete snažit vyhnout zejména mostům a tunelům, které stavbu extrémně prodražují. Pokud zjistíte, že je někde třeba výhybka nebo rozšíření kolejiště, v drtivé většině případů to nebývá problém. Snad jen signály pro správnou navigaci vlaků nejsou řešeny úplně šťastně a není těžké se do nich zamotat. Obecně platí, že se hra ovládá lépe na PC, konzolová verze, kterou jsme testovali na Playstation 4, byla přeci jen trochu kostrbatější, ale není to nic, na co by se nedalo zvyknout.

Po obsahové stránce nabízí Railway Empire solidní balíček. Kampaň je rozdělená do pěti kapitol, kdy v tutoriálu postupujete nejprve sami, abyste následně sváděli konkurenční boj se třemi protivníky na mapě Spojených států amerických o to, kdo je v časovém období od roku 1830 do 1930 co možná nejlépe prováže železničním spojením. Kromě toho je k dispozici více než tucet různých scénářů, které představují výzvu svými podmínkami a cílem. Pro většinu hráčů však bude nejzajímavější možností volná hra, ve které si můžete nastavit počáteční podmínky jako je množství peněz, místo, počet konkurentů, éru apod. Railway Empire přitom myslí i na hráče, kteří si chtějí pouze stavět dráhy, a tak jim poskytuje příslušný mód, ve kterém máte neomezeně peněz a žádný časový či konkurenční tlak.

Přílišná automatizace a málo možností

Ať už hrajete v jakémkoliv módu, budete si muset osvojit několik základních pravidel, která Railway Empire má. Pochopitelně je třeba koleje napojovat na nádraží. Přitom však ve hře proti umělé inteligenci není možné za poplatek využívat její koleje a nádraží a na druhé straně ani pronajímat svoje klenoty. Tuto vlastnost budou hráči Railroad Tycoon 3 velmi postrádat, protože zde jste si z finančních problémů mohli pomoct právě tímto způsobem a zároveň šlo o velmi realistický prvek hry.

Co zjistíte velmi rychle je skutečnost, že na dostatečném množství nádraží musíte vlastnit velmi nákladné opravny, které udržují vaše lokomotivy v provozuschopném stavu. Na tratích je potom zapotřebí mít spoustu věží, které stroje zásobují vodou, olejem nebo pískem. Pokud vám opravny nebo věže budou scházet, budou vaše vlaky častěji stát než jezdit, což notně srazí vaše příjmy.

Většina funkcí ve hře je plně automatizována. Nakládky a vykládky a tím pádem také rozhodnutí, které zboží transporovat, závisí do velké míry na potřebách jednotlivých měst. V další úrovni se však můžete pokusit prostřednictvím cílených dodávek zvýšit růst města a tím ovlivnit další potřeby a přání jeho obyvatel. Kromě toho můžete také kupovat továrny a tím vyrovnávat výpadky příjmu z přepravy, případně zvyšovat hodnotu společnosti. Lze si také navolit, zda vlak bude vozit pouze expresní dodávky (pasažéři a pošta) nebo také zboží. Kdo se chce zapojit do rozvoje města, může rovněž vybrat co se z které koleje bude vozit. O mnoho více toho však v Railway Empire nastavit nemůžete, což je škoda, protože vás nedostatek variability brzy začne limitovat. Velmi chybí kupříkladu možnost nastavovat ceny zboží, čímž byste se mohli třeba dumpingovým způsobem dostat na nové trhy a ty ovládnout. Omezení jste také ve vývoji. Každý měsíc obdržíte pevně daný počet vývojových bodů a nemůžete se rozhodnout, že třeba jeden rok budete intenzivně investovat do vývoje na úkor rozvoje železniční sítě.

To ale neznamená, že Railway Empire nedokáže motivovat. Naopak, i v rámci těchto poměrně jednoduchých pravidel vás bude lákat připojení dalšího města, optimalizace tratě nebo třeba konkurent, kterého byste mohli přivést na dlažbu a pak nepřátelsky převzít. Kromě toho vás hra zásobuje úkoly jako je zajištění určitého počtu obyvatel v daném městě nebo transport určitého počtu dobytka na vybrané místo apod.

Umělá inteligence si počíná poměrně agresivně, a to překvapivě už od nejnižšího stupně obtížnosti. Pravdou ale je, že má na své straně velkou výhodu, která se projeví jakmile začnete budovat komplexní trati. Zatímco vy budete muset operovat s výhybkami signály, protože dva vaše vlaky nemohou být na jednom úseku trati, konkurenci je to jedno a těchto omezení se nedrží. Pravděpodobně je to dané tím, že to bylo příliš obtížné naprogramovat. To ale nic nemění na tom, že umělá inteligence hraje v Railway Empire podle jiných pravidel.

Railway Empire (koupit hru) v žádném případě není špatnou hrou. Jen některé její aspekty nejsou domyšleny tak, jak by měly být. Zároveň si autoři měli dovolit být komplexnější. Zřejmě se báli, aby neodradili méně zkušené hráče, a tak možnosti ve hře poněkud osekali. Zpočátku to nevadí a i později dokáže herní dění motivovat. Mohlo to ale být ještě mnohem lepší. Takto jde jen o dobrou budovatelskou strategii, která se však bohužel s Railroad Tycoon 3 měřit nemůže.

Railway Empire

0

• Intuitivní uživatelské rozhraní