Monster Hunter: World je první herní peckou tohoto roku – recenze

Série Monster Hunter nikdy nebyla známá tím, že by dávala kdovíjaký prostor příběhu. V případě Monster Hunter World je tomu ale jinak. Zde jste součástí velké expedice lovecké gildy, která chce prozkoumat nový kontinent a činnost nejstarších draků, což jsou opravdu velké potvory. Ti se totiž každých deset let vrací. Ale proč?

Při cestě na ostrov narazí skupina na jednoho z draků Zoraha Magdarose, který poněkud nešetrně posune loď až na břeh. To vše zažijete v podobě velmi dynamické cutscény, která představuje začátek plynulého překrývání samotné hry právě s neherními sekvencemi, a to velmi plynulým způsobem, který známe třeba z Uncharted nebo Rise of the Tomb Raider.

Vybavení namísto schopností

Ne vždy sice scény v Monster Hunter: World (koupit hru) vypadají tak opulentně jako na začátku, tu a tam přeci jen ztrácí tempo, jako když podruhé potkáte Zoraha Magdarose a marně se snažíte znemožnit mu přístup do středu ostrova. Kolem ale kolem se však vývojářům z Capcomu podařilo příběh zinscenovat velmi dobře, a to včetně nenásilných humorných vložek. Nemalou zásluhu na tom má také vynikající namluvení hlavních postav, které bohužel není rozšířeno na úplně všechny dialogy – ty vedlejší probíhají pouze textovou formou.

Jakkoliv není příběh Monster Hunter World bezvýznamný, rozhodně nezastiňuje činnost, která hře dává jméno – lov monster. Svou mužskou či ženskou postavu nemůžete vylepšovat v klasickém RPG stylu pomocí atribučních bodů, a tak je třeba se spolehnout výhradně na útočné a obranné schopnosti vašeho vybavení. To je možné vylepšovat nejrůznějšími upgrady. Samo o sobě to ale k úspěšné likvidaci nepřátel nestačí. Ti totiž disponují nejen jedinečnými útočnými technikami a invidiuálními slabými stránkami, ale také jsou přiřazeni také k jednomu z pěti elementů. To znamená, že vodnímu monstru neuškodí vodní útočný bonus. Ale ohnivému protivníkovi zase nejlépe zavaříte ledem. Pečlivé prozkoumávání monster se rozhodně vyplatí, protože tak můžete zjistit třeba i to, jaké části těla jim můžete odstranit, případně na základě jejich projevů zjistíte, zda už se blíží smrti.

Značnou důležitost v Monster Hunter World má také volba typu zbraně. Zatímco s mečem a štítem získáte přibližně rovnoměrnou útočnou a obrannou funkci, obouruční meč vám zajistí tu největší průraznost a je obzvlášť efektivní proti obrněným monstrům. Dát se můžete také na boj na dálku, kdy musíte ostřelovat slabá místa nepřátel, což však vyžaduje mnohem vyšší míru přesnosti než boj na blízko. Celkem je k dispozici čtrnáct zbraní, což není na první pohled kdovíjaké množství, nicméně díky tomu, že se s každou hraje dost odlišně a že každá nabízí značné možnosti individualizace, nebudete mít pocit, že by vám něco scházelo.

Monster Hunter: World nabízí spoustu možností

Monster Hunter: World vám umožní také šikovně využívat okolní prostředí. Na některých místech můžete shodit skálu, takže se nabízí, aby dole bylo nějaké monstrum, které tam nalákáte na žrádlo. Pokud se valící kameny trefí, přijde protivník o životy, navíc ho tak můžete porazit na zem a zde poměrně bezbranného dodělat. Stejně tak můžete nepřítele nechat spadnout do propasti, když zničíte zemi pod ním.

Tím však vaše možnosti nekončí. Novinkou v sérii je prak, kterým můžete vystřelovat nejrůznější objekty včetně prachsprostých kamenů. Ty sice nikomu zrovna neublíží, dokáží ale skvěle poutat pozornost. Pokud se třeba dostanete na místo, kde je více silných monster pohromadě, odlákání několika z nich stranou vám rozhodně pomůže. Stejně tak lze využít silně vertikálně pojatého prostředí. Můžete si vylézt na skálu, pod níž je nějaká kreatura, seskočit na ní a v divokém ródeu se jí pokusit zasadit smrtící úder. Ne vždy je to efektivní a chce to trochu cviku – je to ale velká zábava.

Zbraně a výzbroj, které považujete za v boji nejužitečnější, můžete vylepšovat výhradně u kováře. Ten se nachází, stejně jako různí obchodníci, aréna nebo botanická zahrada, ve městě Astera. Toto místo tvoří jediný hub ve hře, který přebírá veškeré funkce vesnic z předchůdců, což celou záležitost zpřehledňuje a usnadňuje. Vylepšení předmětů vyžaduje určité materiály, peníze a výzkumné bodíky. Materiály získáte probíráním ostatků monster, sbíráním rostlin a dalších věcí, peníze prodejem předmětů a plněním úkolů.

Rychlé reakce jsou nutností

Úspěch v bojích v Monster Hunter World nezáleží jen na dobře zvolené a vylepšené zbroji nebo zbrani, ale také na skillu, zejména schopnosti rychle reagovat. Pokud se včas nevyhnete úderu nepřítele, snadno skončíte v bezvědomí na zemi. Léčivé nápoje sice můžete i v boji použít kdykoliv, musíte si však nejprve vyhradit potřebnou chvilku. Vyndání flakónu, kvůli kterému musíte zasunout zbraň, a jeho vypití trvají pocitově věčnost.

To samé platí také pro naostření zbraně – také zde potřebujete nějaký čas. Ten vám dokáže opatřit Palico, což je polidštěný okatý kočičí tvor, kterého znáte už z předchozích dílů. Stejně jako svého hrdinu nebo hrdinku můžete také Palica přizpůsobit svým představám. Má mít zelené levé a žluté pravé oko? Žádný problém! Pomocník vás nepodporuje jen tím, že na sebe láká pozornost monster, ale také nasazením léčivých a posilujících objektů. Kdy a jak vám Palico předá diamantové sémě, které dočasně zvyšuje vaší obranyschopnost, ovlivňuje dobře fungující umělá inteligence. Váš sladký malý kamarád, kterému samozřejmě můžete dát také jméno, navíc automaticky sbírá suroviny, například bobule. Můžete mu také dát zbraň a výzbroj a na rozdíl od hlavního hrdiny postupuje po úrovních, což pozvolně zlepšuje jeho statistiky.

Herní systém Monster Hunter World je velmi komplexní, ale užít si ho mohou také nováčci, aniž by hned pochopili jednotlivé stavební kameny. Do většiny funkcí vás zasvětí podrobné tutoriály, které jsou obvykle doplněné krátkým videem. Mnohé je bohužel skryté v nepřehledné struktuře menu a to včetně funkcí, které byste rádi použili, ale najdete je náhodou až po hodinách hraní.

Ostatně ovládání nepatří k silným stránkám Monster Hunter – World i mimo menu. V boji potřebujete používat kruhové menu, ze kterého vybíráte předměty. Bude se vám ale často stávat, že vyberete jiný, což může být ve vypjaté bitvě fatální. V singleplayerovém módu by pomohlo lehké zpomalení času pro lepší možnost výběru. Takhle budete bohužel často frustrováni. To ještě podtrhuje skutečnost, že se Capcom řadu ovládacích konceptů rozhodl řešit jinak než je to u dalších her běžné. Postupně si na vše tak nějak zvyknete, zpočátku to ale přeci jen herní zážitek trochu kazí.

Krásný otevřený svět

Hry japonských vývojářů se často vyznačují poněkud zastaralým zpracováním. Monster World Hunter do této kategorie rozhodně nepatří. Herní svět sestávající ze šesti větších částí vás bude na všech místech ohromovat detailní grafikou a dalekým dohledem, a to místy i do lokalit, které není možné navštívit. Prostředí nabízí značnou různorodost včetně jezer, džunglí, jeskyň a pouští, přičemž nic z toho nevypadá, jako by to vypadlo z generátoru úrovní. Nejkrásnější je asi korálová vysočina, která skutečně připomíná Velký bariérový útes, jen bez vody.

Vynikající atmosféru herního světa podporují také zvukové efekty a vhodně zvolená hudba, která mixuje středověké s pirátskými kousky, stejně jako plynulý přechod dne a noci. Ten se sice herně nijak neprojevuje, ale zajišťuje překrásné světelné efekty. Jednotlivé regiony nejsou koncipovány nijak dalekosáhle, ovšem jejich propracovaná architektura způsobuje, že na první pohled vypadají mnohem větší, což je dáno i tím, že stejné místo vypadá z jiného úhlu odlišně. Pokud se něco ne úplně povedlo, jsou to především modely postav a jejich mimika. V tomto směru hra vypadá trochu jako by byla připravována na Playstation 3 a pak pouze vyškálována do vyššího rozlišení. Občas bohužel hapruje kamera, kvůli čemuž tu a tam na pár vteřin ztratíte přehled o dění.

Monster Hunter World můžete na střídačku hrát sólově i v kooperaci až se třemi dalšími hráči. Ti se dají sehnat na shromaždišti ve městě Astera. Společně pak vyrazíte plnit questy. Alternativně můžete už přímo v rámci questy požádat o pomoc, čehož může některý z hráčů využít a dostat se tak formou drop-inu přímo do akce.

Společnosti Capcom se v podobě Monster Hunter World (koupit hru) povedlo dát sérii svěží vítr. Zatímco předchozím dílům mnoho hráčů nepřišlo na chuť, v tomto případě si troufám říct, že jde o natolik mainstreamový a zároveň propracovaný titul, že by se měl velké většině hráčů líbit. Je to sice úkrok směrem k hlavnímu proudu, zároveň si však hra uchovává své silné stránky v podobě takticky náročných a zároveň velmi akčních bojích. Největší slabinou je jednoznačně ovládání, ale rozhodně ne takovou, že by vás měla odradit od hraní. Monster Hunter World je totiž prvním velkým hitem tohoto roku.

Pokud chcete podpořit projekt Gamebro.cz, kupte si prosím hru pod tímto odkazem. Zaplatíte standardní cenu, my dostaneme malou provizi. Děkujeme!

Monster Hunter World – trailer

Monster Hunter: World