Bridge Constructor Portal nabízí to nejlepší z obou světů – recenze

Bridge Constructor Portal je nejnovějším dílem oblíbené série logických her rakouského vývojářského studia ClockStone. Po výletech do středověku a na akrobatickou dráhu uzavřela značka spojenectví s jednou z nejoblíbenějších postav herní historie: GLaDOS ze hry Portal od Valve.

Coby nový spolupracovník v testovací laboratoři Aperture Science budete muset v pro to určených testovacích komorách stavět mosty, rampy a další konstrukce, abyste bezpečně dostali do cíle konvoj dopravních vozidel. Důležité je právě to slovíčko bezpečně, protože Aperture Science Enrichment Center je z minulosti známo spíše vysokou úmrtností než vědeckými úspěchy. Znalci série Portal už vědí, že robotická žena a šéfka domu GLaDOS si se svými zaměstnanci nebere zrovna servítky. Nemůže vás tedy překvapit, když narazíte na nezajištěné kaluže kyselin, agresivní samostříly a smrtící laserové bariéry.

Bridge Constructor Portal je nečekaný hybrid

Základní herní mechanismus Bridge Constructor Portal je stejný jako v předchozích hrách série. Je třeba stavět mostní konstrukce, kterými překonáte všechny možné překážky. Jak už to tak bývá, starosti vám budou dělat obyčejné fyzikální zákony. Vozidla jsou totiž těžká a nosnost vašeho materiálu není nekonečná. Úroveň je jako úspěšně dokončená označena teprve tehdy, když samojedoucí testovací subjekt dosáhne označeného výjezdu. Celkem na vaše budovatelské umění čeká 60 testovacích komor, které se vyznačují příjemně stoupající mírou komplexnosti a obtížnosti, která postupně zlepšuje vaše schopnosti a zároveň představuje slušnou výzvu.

Ono slovíčko Portal není v názvu Bridge Constructoru jen tak pro okrasu. Dimenzionální portály fungují stejně jako ve stejnojmenné herní sérii. Vše, co do nich na jedné straně najede nebo spadne, vyjede nebo vypadne na straně druhé pod stejným úhlem a se stejnou razancí. Malý, ale důležitý rozdíl spočívá v tom, že portály najdete na pevně daných místech a nemohou být umístěny libovolně jako ve hře od Valve.

Ani poté, co se vám testovací vozidlo podaří úspěšně dostat do cíle není GLaDOS kdovíjak ohromená. Spokojenosti dosáhne teprve tehdy, když se vám do dalšího úseku podaří dostat celý konvoj. Tento druhý, volitelně dosažitelný cíl každé úrovně dá vašim inženýrským schopnostem zabrat o poznání více, protože zatížení mostů s více vozidly rapidně stoupá. K tomu je třeba připočíst logistické problémy, protože se vám po levelu pohybuje 15 vozů zároveň. Kolise kvůli křižujícím se cestám nebo trhající se konstrukční lana mnohdy znamenají jediné: návrat k rýsovacímu prknu a přepracování konstrukce. Zejména v pokročilejších úrovních už je tato druhá fáze opravdu velkou zkouškou i pro milovníky podobných her.

Povedené propojení

Bridge Constructor Portal vám vždy jasně řekne, proč mosty v určitém místě nevydrží. Když na ně najedou vozidla, doslova vidíte, jak se ohýbají jejich trámy. Všechny fyzikální síly počítá hra v reálném čase a nejvíce zatížené části označuje červenou barvou, takže hned vidíte, kde by mohl být problém. Pak už nezbývá než neustále přepínat mezi stavebním módem a testovací jízdou a zkoušet nové a vylepšení mostní výtvory. Bohužel však chybí možnost přetočení, která by umožnila otestovat jen určitá místa úrovně. Vždy je tedy třeba nechat projít celý testovací cyklus v normálním tempu, což může být někdy trochu frustrující.

Fyzikální zákony ve světě Poralu fungují trochu jinak než na zemi. Proto v těchto úrovních Bridge Constructoru narazíte na nečekané mechanismy jako je třeba zrychlující gel, katapultační platformy nebo speciální pogumování, které promění stěny v trampolíny. Tyto vychytávky umožnily designérům úrovní spoustu možností, jimiž staví i veterány mezi staviteli mostů před nové, čerstvé výzvy. Navíc je zábavné pozorovat vozidla, jak se v takových úrovních pohybují nebo spíše poletují a prohánějí skrz portály. Z toho vyplývají i vtipné momenty, kdy všechno selže.

Zvláštní atmosféru série Portal se tomuto licenčnímu produktu daří navozovat překvapivě dobře. Vývojářské studio podle vydavatele Headup Games úzce spolupracovalo s Valve a dialogy, stejně jako zvukové efekty vbyly tvořeny pod vedením původního týmu Portalu. K zážitku přispívá také původní anglický hlas herečky Ellen McLain coby GLaDOS. Tato zákeřná umělá inteligence sice ve hře nevystupuje kdovíjak častu, ale coby tutoriál a podpora motivace je přesto nenahraditelná. Snad jen trochu monotónní hudba vás po dobu hraní (10 až 12 hodin) může trochu štvát.

Bridge Constructor Portal spojuje to nejlepší z obou světů a není jen povedeným pokračováním oblíbené simulace stavění mostů, ale skvěle funguje také jako nezávislý 2D spin-off pro samotný Portal. Všichni milovníci logických her by měli zbystřit a nad tímto titulem zauvažovat, protože jde jednoznačně o to nejpovedenější, co se v žánru za poslední dobu urodilo. Fanoušci Portalu už mají beztak jasno.

Bridge Constructor Portal – video

Bridge Constructor Portal

0