Life is Feudal: MMO je nekompromisní simulace středověku – recenze

Jsme uprostřed temného fiktivního středověku. Naše postava stojí s odhalenou hrudí skrápěná silným deštěm v nepříjemné zimě a hluboké temnotě. Tam, kde se jiné hry snaží hráčům začátky co možná nejvíce usnadňovat, vyžadují survivalové hry přesný opak. Nepřekvapí tedy, když simulace středověku Life is Feudal: MMO život vašemu hrdinovi nijak zvlášť nezpříjemňuje a do rozjezdu vám poskytne jen to nejnutnější k chvilkovému přežití.

Pokud ale krušné začátky zvládnete, otevřou se před vámi nesčetné možnosti, jak si ve středověkém světě udělat jméno. Organizován v klanech, obývající vlastními silami zřízená města a pevnosti a s jednou ze tří specializací (kuchař, kovář nebo válečník) může hráč v Life is Feudal: MMO spolu s dalšími 9999 hráči na serveru celý perzistentní svět dokonce ovládnout. Už jen proto je hra velmi lákavá, a tak jsme se rozhodli otestovat verzi v předběžném přístupu, tedy Early Access.

Herní svět

Při vytváření středověkého světa se autoři Life is Feudal: MMO rozhodně nedrželi zkrátka, ba právě naopak. Připravili prostředí o rozloze 441 čtverečních kilometrů, které vzbuzují touhu po seberealizaci a kreativní svobodě. Na severu najdete zasněžené hory, uprostřed zalesněné vrchoviny a na jihu vysušenou poušť. Po stylové stránce je svět do posledního koutu středověký a vše působí velmi přirozeně. Použitý engine Torque 3D není nutně nejhezčí, ale dobře plní svůj účel a dokáže uvěřitelně zobrazit postavy i svět. Zatím grafiku bohužel trochu sráží bugy, kdy se některé objekty objevují v obraze se zpožděním, případně dochází k nevysvětlitelnému sekání. To ale není nic, co by autoři nemohli poměrně jednoduše odstranit.

Na začátek vás Life is Feudal: MMO v krátkém intru seznámí s příběhovým pozadím. Někdejší krásné království už neexistuje a skupina dobrodruhů se na lodích vydá hledat nové břehy. Doslova. Na jednom z nich skončíte, vyskočíte z lodi a podíváte se na jeden z důležitých charakterových ukazatelů. Je to dobré, žaludek je ještě plný lodní kejdou, a tak není nutno se hned porozhlížet po něčem, co by ho zaplnilo. Ta chvíle ale brzy přijde, protože hlad je – stejně jako v jiných survivalových hrách – jednou ze základních potřeb vaší postavy. Dalším je spánek vyžadující pravidelný odpočinek v reálném čase. Hra propočítává také zranění na různých částech těla, které si žádají medicínskou pozornost.

Zkušený hráč survivalovek by si teď možná řekl, že to všechno půjde jednoduše. Najít jídlo, postavit boudu a hurá na endgame. Tak takhle ne. O každý, byť sebemenší majetek, se musíte pořádně poprat s přírodou. V potu a dřině strávíte klidně pět hodin tím, že budete hledat potřebné nástroje k úpravě krajiny a získávání surovin, zřídíte si malé ležení u ohně a budete se rozčilovat nad tím, že vám Life is Feudal: MMO vůbec nic nevysvětlí.

Meze se nekladou, musíte si to ale odpracovat

O to autentičtější zážitek ale budete mít. Hra vás učí, co znamená přežití pro ztroskotance s amnestií. Tedy nutnost učit se takřka vše metodou pokusu a omylu a snažit se u toho uchovat příčetnost, abyste příště učinili správné rozhodnutí. Některé věci jsou přeci jen zbytečně ztíženy nepřehlednými menu a jiné zase vyžadují trochu zvláštní procesy. Například materiály potřebné pro stavbu domu uvidíte ve většině případů teprve poté, co do světa umístíte potřebné plány. A ty umístíte až poté, co si patřičným způsobem upravíte terén. Je tedy třeba hned několika důležitých kroků, než se vůbec dozvíte, co ke stavbě budete potřebovat.

Než ale něco postavíte, bude vám pořádně kručet v břiše. Ten nejhorší hlad zaženou bobule a kořínky, později ale bude potřeba vydat se na lov větší zvěře nebo vlákat do pastí nějakou tu menší kořist. Jakmile se trochu rozjedete, můžete se pustit i do polního hospodaření. Také to sestává hned z několika kroků, kdy je třeba si nejprve upravit terén, zasít rostliny a pak pochopitelně sklidit. A že si to žádá svůj čas, zjistíte velmi záhy. Jen to, než jsem zjistil, jak vyrovnat terén, mi trvalo deset minut.

Sami nic neuděláte

Jakmile si zvyknete na trochu krkolomnou navigaci menu, budou pro vás veškeré pracovní kroky o poznání jednodušší a konečně se bude moct dostavit skvělý pocit z hraní hardcore survivalové hry. Takový, jaký jsme od dob DayZ nezažili. Upravujete herní svět podle vlastních představ. Mnoho hodin uplyne než si postavíte hliněnou chatičku, na kterou ale budete tak hrdí, jakoby to bylo panské sídlo. Vedle toho se postupně zlepšujete v každé činnosti, které se věnujete, a mnoho věcí vám tak jde rychleji od ruky.

Ještě svižněji ale můžete postupovat v týmu. Pokud se jeden z hráčů věnuje například výhradně truhlařině a od začátku se na tuto schopnost soustředí, zatímco další svůj čas věnuje obrábění kovů a třetí sbírání potřebných surovin, zjistíte, jaké plody taková spolupráce může nést. Už v malém klanu tak relativně plynule můžete zřídit vlastní vesničku. Velké klany s několika desítkami členů si pak zakládají celá města. Ostatně, sami ve světě Life is Feudal: MMO nedokážete vůbec nic. Prostředí je plné nebezpečí, klany obvykle nepřátelsky naladěné a vše jde až příliš pomalu na to, abyste něčeho dosáhli jen vlastníma rukama.

Bojový systém je komplexnější než v konkurenčním Valnir Rok. Své údery můžete směřovat ze čtyř různých stran. Pokud máte co do činění s někým, kdo má štít, máte největší šanci, když zaútočíte na nechráněnou stranu. Life is Feudal: MMO v tomto ohledu počítá s fyzikálním kolizním modelem, který škody počítá na základě švihu zbraně, postavení bojovníka a plochy zbraně. Jen škoda, že boj zatím není zrovna plynulým zážitkem, což je dáno i kostrbatými animacemi postav.

Verdikt

Life is Feudal: MMO je opravdu poctivou survivalovou hrou, která se nenechala zředit nejrůznějšími kompromisy učiněnými proto, aby se lépe hrála. Tady se od vás zkrátka chce práce a práce je to ve chvíli, kdy aspoň jednou za čtvrt hodiny nahlas zaklejete. Hra tak pochopitelně omezuje počet potenciálních hráčů na tvrdé jádro. Pokud máte rádi, když vše hezky odsýpá a nejste velkými fanoušky mikromanagementu, raději o Life is Feudal: MMO vůbec neuvažujte. Tohle je něco pro ty, co se už nudí ve hrách jako DayZ nebo Valnir Rok a chtějí ještě větší výzvu. Tu zde dostanou a domnívám se, že až bude hra opravdu hotová a oficiálně vyjde, bude to svým způsobem klenot. Zatím v sobě má ještě spoustu nedodělků, v jádru však už teď funguje velmi dobře.

Life is Feudal: MMO

0

Klady

  • Hardcore survival hra se vším všudy
  • Vše si musíte odpracovat, což zvyšuje pocit zadostiučinění
  • Fungující klanová spolupráce

Zápory

  • Technické chyby
  • Občas kostrbaté ovládání

Související články

Redaktor a hlavní recenzent serveru Gamebro.cz. Jinak vášnivý sběratel starých herních konzolí a her.

Komentujte

8 Komentáře zapnuto "Life is Feudal: MMO je nekompromisní simulace středověku – recenze"

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
=BIA=Wawar
Host

Tady máte ještě ukázku World Open PvP a IB 100 vs 100 hráčů https://www.youtube.com/channel/UCgse4U635IlRncmn_z-cjmQ

=BIA=Wawar
Host

Pokud hledáte větší komunitu kde je bezpečno koukněte na http://www.biaclan.cz a podejte si přihlášku .

Jaromír
Host

I přes některé chybi můžu vřele doporučit. Jak Your own tak i MMO.

Funboy
Host

Ta hra je hovadina, žádný survival a už vůbec ne HARDCORE, má naprosto idiotský systém určující “kvalitu” veškeré činnosti, tak například, chcete si jít zarybařit ale chytáte ryby u pobřeží a na políčku hlíny, kterém stojíte je kvalita hlíny 10? tak můžete chytat jen nekvalitní ryby! :DDD Je to absurdní a naprosto idiotské.

Hardcore není nic jiného, než nekonečný grind s nulovým postupem, ano týdny budete skillovat nějakou dovednost a odměna za grind? Nic. Rusáci jsou prostě idioti a ta hra je tak idiotská.

Jaromír
Host

Přece nemůžeš mít všechno hned když je to survival. Hold se musíš taky snažit.

Funboy
Host

jako pracující člověk jim na nekonečný grind seru

Zajkoe
Host

a proč tam maj všichni rovný zuby? 😀 asi v té době už frčela ortodoncie. A proč maj všichni vlásky krásné jak po užití šampónu aloe vera? hoši, trošku realismu do toho. postavy ze středověku nemaj vypadat jak z modelingovýho plakátu. maj bejt hnusný, křivozubý, kůži popraskanou. Krémiky nebyly! Pochopte to.

Filip
Host

Stejně tak bys mohl poukázat i na to, že se začíná v dospělém věku..z toho můžeš usoudit, že po vytvoření pstavy je jí asi 1 minuta a proto má krásné zuby, atd…nepoškozené tehdejším prostředím a nedostatkem hygieny…

TOPlist