Recenze Amnesia Collection – Legendární horror dorazil na Switch

Opravdu dobrých hororových her je v poslední době na trhu jako šafránu. Věci jako Dead Space, Suffering či Evil Within dokázaly vytvořit dusnou atmosféru, ale kvůli dostatečnému množství zbraní a munice je za opravdu kvalitní zástupce žánru survival horror zkrátka považovat nelze.

Zato Amnesia. Když se první hra z této série objevila v roce 2010 na pultech obchodů, působila jako zjevení a velmi rychle se z ní stal virál. I dnes o devět let později se jedná o nejčastěji vyhledávanou hru mezi YouTubery, kteří se při jejím hraní natáčejí webkamerou a jejich hysterické reakce následně baví celý svět. Není se čemu divit. Amnesia a i ostatní hry z produkce švédských Frictional Games jdou proti trendu, který v rámci žánru survival horror nastolily novější díly sérií Silent Hill a Resident Evil a dělá věci po svém. Právě to z ní dělá velmi děsivý a zcela jedinečný zážitek, jehož hraní vám způsobí nejednu bezesnou noc.

Amnesia Collection je kompilací dvou her a jednoho DLC, které v sérii vyšly v průběhu let 2010 až 2013. První platformou, kde se tento lákavý balíček objevil, samozřejmě byl PlayStation 4 a o něco později následoval i Xbox One. Nyní se dočkali i vlastníci konzolí Nintendo Switch a Switch Lite, jejichž popularita stále roste. A právě na tento nejnovější port legendární série se dnes podíváme.

The Dark Descent

Hra, která to v roce 2010 všechno odstartovala. Lidé z Frictional Games za sebou v době jejího vydání měli vynikající trilogii Penumbra, u níž nás trochu mrzí, že na se ní tak trochu pozapomnělo.

V The Dark Descent, jejíž děj se odehrává na začátku druhé poloviny devatenáctého století, se ujmete role Daniela. V jeho kůži se hned v úvodu probudíte na podlaze blíže nespecifikovaného hradu se ztrátou paměti a formou různě poschovávaných vzkazů se postupně dozvíte, že vaším hlavním cílem je v jeho zdech najít a zlikvidovat jistého Alexandra.

Hra v době svého vydání rozhodně nepatřila ke grafické špičce a její verze pro jiné platformy než PC v této oblasti žádné vylepšení nenabízejí. Tvůrci však dokázali slabiny domácího HPL2 engine zakrýt velice zdařilou prací se světlem a tmou a je zajímavé sledovat, že hra nakonec po grafické stránce zestárla na rozdíl od her, které v té době patřily ke grafické špičce vlastně velice dobře.

Světlo a tma mají vůbec v prvním díle série velice důležitou roli. Pokud se budete v temnotě pohybovat příliš dlouho, váš hrdina se zblázní, což nepotěší zejména v momentech, kdy se snažíte proklouznout kolem hlídkujícího nepřítele. Pokud si navíc při prvním spuštění hry zvolíte těžkou obtížnost, rovná se ztráta duševního zdraví hlavního hrdiny instantní smrti.

Zejména první díl série je založen zejména na logických hádankách, které do poslední kapky využívají geniálního fyzikálního modelu, kdy je i například pouhé otevření šuplíku nutné provádět tak, že jej uchopíte a následně vytáhnete. Z tohoto důvodu jsme měli trochu strach, jak moc se tvůrcům podaří nahradit ovládání pomocí myši ovládáním formou joysticků. Musíme říct, že ačkoli jsme ve výsledku celkem příjemně překvapeni, drobné výtky přeci jen máme. Jde poznat, že titul byl tvořen před lety primárně pro PC a skutečnost, že autoři většinu mechanismů ponechali bez výraznější revize, případné nedostatky pouze zvýraznila. Největší problémy budete mít převážně ve chvílích, kdy musíte řešit časově omezené úkoly, případně rychle zavírat dveře před pronásledovateli. Nevíme, zda to je pouze náš pocit, ale občas jsme nabývali dojmu, že autoři si byli potenciálních problémů, které by mohlo konzolovité ovládání skýtat, moc dobře vědomi a tak některé kritické pasáže upravili. Tento dojem nás nejvíce přepadl při hraní legendární scény v zatopeném sklepě, kde si opravdu nechcete namočit nohy.

Hodnocení: 85%

Justine

DLC k prvnímu dílu nabízí zcela nový příběh i hratelnost. Celý námět tohoto přídavku nejvíce těží ze skutečnosti, že pokud umřete, jedete znova úplně od začátku. Naštěstí je toto rozšíření možné dohrát do jedné hodiny, pokud víte co a jak.

Justine je DLC sice krátké ale o to intensivnější. Zatímco v základní hře máte možnost si na některých místech alespoň na chvíli vydechnout, rozšíření je jedna dlouhá a zdánlivě nekončící noční můra, ze všeho nejvíce připomínající film Saw. Většina logických hádanek je zde zcela nepovinná, pokud se nicméně rozhodnete jejich plnění ignorovat, zaplatí za to životem ostatní postavy a právě jejich záchrana by měla být vaším hlavním cílem.

Pokud bychom ze tří her, které Amnesia Collection nabízí, měli vybrat tu nejděsivější, zcela jednoznačně volíme právě Justine. Nejde pouze o onu možnost permanentní smrti, ale také o zpracování všech setkání s novými nepřáteli, jež jsou doslova ztělesněním těch nejhorších nočních můr. Když se schováváte v rohu a slyšíte blížící se nestvůru s hlasem Johna St. Jona (dabér Duke Nukema), tak se zkrátka kolena rozklepou i těm největším tvrďákům.

Hodnocení: 80%

A Machine for Pigs

Po dokončení Amnesia: The Dark Descent a přídavku Justine se Frictional Games pustili do příprav horroru SOMA. Práce na pokračování tak byly svěřeny studiu thechineseroom, které za sebou v té době mělo poetickou interaktivní procházku Dear Esther.

Amnesia v podání tohoto studia je přesně taková jako jejich výše uvedená prvotina. Ani zdaleka není tak děsivá jako první díl a i ostatní herní mechanismy jsou osekány na minimum. Ze hry vypadlo hledání zápalek či oleje do lucerny, který vám zde nikdy nedojde. Již není ani možné pečlivě prozkoumávat zásuvky stolů či prolézat nejzapadlejší kouty herní mapy, jelikož na většinu dveří či šuplíků tvůrci umístili zámek. Ze hry zmizel i klasický inventář a veškeré hádanky tak fungují pouze na principu, kdy je potřeba někde něco najít a někam to donést.

A Machine for Pigs, ačkoli jeho příběh je silně znepokojivý, není horrorem v pravém slova smyslu. Hratelností se jedná spíše o walking simulátor s občasnými setkáními s nepřáteli, které jsou nicméně hodně vzácné a často si jich ani nevšimnete.

Hodnocení: 70%

Amnesia Collection je i dnes tím vůbec nejlepším, co si fanoušci horrorových her mohou pořídit. Pokud jste s touto sérií dosud neměli tu čest, jedná se o výbornou variantu, kterak tuto chybu můžete snadno napravit, navíc se celá kompilace prodává za sympatickou cenu (699 Kč). Pokud ovšem sérii vlastníte ve verzi pro PC, nemá investice do tohoto portu pro vás větší význam z důvodu, že moderská komunita okolo The Dark Descent je stále velice živá a do hry je zde možné stáhnout si desítky vynikajících fanouškovských scénářů, z nichž některé si v ničem nezadají ani s kvalitami základní hry.

Amnesia Collection

7.8

7.8/10