Máte rádi upíry? Počkat, než odpovíte, upřesníme si, o jakých se budeme bavit. Protože tentokrát je řeč o strojích na zabíjení jako vystřižených z Kulhánkova Nočního klubu nebo Bratrstva krve Františka Kotlety. Válečníci, vojáci a hrdí bojovníci, kteří sají krev, jen když musí. Tedy pokud zrovna stojí na straně Světa a pokouší se ho zachránit. Ti ostatní si beze všeho vezmou, co potřebují, a odhodí zbylé nepotřebné lidské tělo jako vyžranou krevní konzervu.

V Code Vein se upírům říká Revenanti. Jsou rychlí, silní a prakticky nesmrtelní. Pitím krve úspěšně oddalují nejen svou zkázu, ale především ztrátu zdravého rozumu. Protože když nemá Revenant krev, změní se v bestii známou jako Lost – Ztracený. A tím rozhodně být nechcete, pokud máte v plánu přežít zbytek věčnosti. Navíc vás svět potřebuje, protože tak nějak skončil. Ovzduší je otrávené záhadnými sporami miasmy, která lidi i Revenanty mutuje do nebezpečných stvůr.

A k tomu všemu tu máme tajuplnou krásku, která se nebojí rozsekat všechny na kusy. O příběhu raději opatrněji, protože je plný zajímavých a nečekaných zvratů.

Prostě zase jeden normální den v akční videohře.

Anime a ti ostatní

Code Vein mají na svědomí vývojáři od Bandai Namco. Přesně ti, kteří vytvořili legendární mlátičky Tekken, Soul Calibur, Sword Art Online nebo hry ze světa Naruta. Anime a divoký bojový styl se tu dál nezřízeně kříží s dalšími populárními žánry a vytváří zábavný fungující mix. Svému pečlivě vybranému avatarovi koukáte na záda z pohledu třetí osoby v hezky zpracovaném prostřední apokalyptického rozbořeného města. Lokace se často mění a vy tak budete moci nahlédnout do různých oblastí – tam, kam vás příběh zavane. Svět je naplněn krvechtivími Ztracenými, příšerami, které pro ránu nejdou daleko a nebojí se vás překvapit i ve větším počtu. Což je dobře, protože akce tu je zpracovaná skvěle, a když dojde na souboj, lítá všechno vzduchem, včetně nepřátel.

Porcovat je budete různorodým arzenálem, od jednoručních mečů, seker, velkých kladiv až po kosy nebo dokonce dlouhou puškou opatřenou ostrým bajonetem. Každá zbraň má svůj set pohybů, jeden normální, jeden silnější a pomalejší a pak jeden speciální.

Tady se dostáváme k žánru, který se snaží ke Code Vein co nejněžněji přitulit, aby nezpůsobil velké škody. Souls hry. K dispozici máme výdrž, kterou využíváme jak na útoky, tak na úskoky, kotrmelce, případně blokování.

Souls systémy jsou Code Veinem do značné míry prorostlé a dobře využívají jejich tradičních základních principů. Místo duší sbíráme Haze – mlhu, měnu, za kterou vylepšujeme zbraně a učíme se novým věcem, ohniště zmutovaly do Mistle – záhadného bílého jmelí a fungují jako záchytné body. Když váš Revenant zahyne, vracíte se na Mistle bez Haze s tím, že se oživí všichni nepřátelé. Haze si pak skočíte vyzvednout na místě posledního nevydařeného souboje a pokračujete dál. Žádná penalizace, žádné další peklo. A to je na Code Vein právě to pěkné.

I když z toho všeho jde cítit velká dávka souls-like, působí spíš arkádově a dodává hře jen špetku adrenalinu navíc. Je dostupná i hráčům, kteří souls hrám tak úplně neholdují a rádi si užijí kvalitní příběh, akční souboje a to všechno zabalené v anime stylu.

Co se týče prostředí, místy vám může zamotat hlavu. Především pár lokací, ve kterých budete bloudit a bloudit. Pohyb tu je vždy omezený nějakou strží nebo propastí, někdy procházíte přes spleť lávek, jindy zase v horských oblastech, ale pokaždé na hranici jisté smrti pádem. Na několika místech vás nečekaně přepadne nepřítel a jedním šikovným úderem vás shodí vstříc instantnímu věčnému spánku. To vás může sem tam frustrovat. Malý kaz na kráse však pomáhá vybalancovat pár pomůcek, které věčný upíří život příjemně ulehčují. Například podrobná mapa, dobré ovládání, rychlý pohyb po lokacích a obecně přehledný jednoduchý inventář.

Krevní skupina: Válečník

Jak už bylo řečeno, po ruce budete mít spoustu užitečných zbraní. Každá se hodí k jinému stylu boje. Jedni ocení těžká bojová kladiva a využijí svou odolnost, aby vydrželi nějakou tu odřeninu. Další se zase spolehnou na perfektní úhyby a zrádné Lost nasekají na kusy ostrým mečem. Ovšem co dodává hře na variabilitě, jsou Blood Code – Kód krve.

Každému Revenantovi bublají v krvi rozdílné schopnosti. Říká se jim Gifts – dary. Tyto schopnosti se vážou k jedinečnému krevnímu typu – k herní třídě a jejímu zaměření. Ve hře jich je přes třicet a budete si je muset zasloužit. Někteří vaši společníci vám svůj Blood Code ochotně nabídnou ke zkopírování, jindy je najdete schované na mapě nebo vypadnou z bosse.

Ať se k nim dostanete jakoukoliv cestou, každý Blood Code je unikátní a nabízí vlastní styl. Fighter nebo Berserk jsou zástupci bojovníků, kteří využívají těžké zbraně a něco vydrží. Pak tu je rychlý a obratný Prometheus nebo na dálku zaměřený Ranger. Ale i Caster, zasypávající nepřátele hořícími střelami, nebo Eos, který posílí zbraně i obranu.

Jedinečné dary si můžete za určitých okolností odemykat a zpřístupnit i třídám Blood Code, které těmito schopnostmi nedisponují. V závěru si prakticky můžete nakombinovat přesně takový krevní kód, který vám vyhovuje nejlépe a do jisté míry je jedinečný. A musí se nechat, že kombinování a zkoušení různých variant je vážně zábavné. Už proto, že mezi nimi můžete s jistými omezeními přepínat a přehazovat, na jaké máte zrovna chuť. Systém působí ze začátku složitě, ale ve skutečnosti je spíše komplexní, a jak se do celé problematiky jednou dostanete, kombinování pro vás bude hračka.

Důležitá věc, která stále nezazněla. Světem nepůjdete sami. Tedy, pokud se nerozhodnete pro cestu vlka samotáře, následuje vás jedna z postav, kterou řídí počítač. V boji se chová stejně jako další společník a dost často vám souboje vyhraje. NPC jsou samy zaměřené na určitý styl boje a tak se dostáváme k dalšímu zábavnému prvku. Spolupráce s jiným hráčem. Nejenže u sebe můžete mít počítačem řízeného spolubojovníka, ale jste schopni pozvat svého „živého“ kamaráda, který do hry naskočí po vašem boku. A věřte či ne, sehrát mezi sebou svoje Blood Code a postavit tak neporazitelné combo, to je teprve něco.

Jako bonus vám hra umožní pořádně se vyřádit na vzhledu svého Revenanta. Ať už si vyberete sličnou ženu, nebo pořádného mužského, u vytváření se asi chvíli zaseknete. Je skvělé následně porovnávat a chlubit se ostatním, co se vám podařilo stvořit.

Herní drama

Pro znalé anime je jasné, že prim tu bude hrát příběh, odvyprávěný v našlapaných cut scénách. Ti ostatní, co anime neznají nebo ho moc nemusí, k tomu všemu mohou přistupovat jako k hollywoodskému blockbusteru jak vystřiženého ze superhrdinských filmů. Ano, postavy tu létají vzduchem, nepřátelé chytají ostří holýma rukama, vydrží pády z velkých výšek… ale tohle jsou přeci Revenanti, no ne? Vyšší bytosti, na jejichž ramenou dlí trosky známého světa. A tento svět je zábavný, plný nečekaných zvratů a rozhodně se do něj budete rádi vracet. Závěr totiž nabízí hned čtyři různé konce, navázané na vaše průběžná rozhodnutí a dokonce i na to, jaké Blood Code jste nalezli.

Soubojový systém je rychlý, nenudí, akce působí plynule, postavy jsou sympatické a mechaniky Blood Code jsou natolik zábavné, že si nad nimi budete sem tam lámat hlavu i mimo hraní. Což je známka dobře vymyšleného systému, který chytne a nepustí.

Code Vein má své mouchy. Pokud nemáte rádi anime a souls-like hry vás vyloženě nebaví, nechce se vám přehrabovat desítkami schopností a raději nepřítele prostě rozmlátíte, bude vás bavit alespoň souboj. Příběh půjde mimo vás. Ale pokud anime nevadí, Dark Souls máte nachozené a baví vás stromy dovedností, může se pro vás tato akční jízda stát jednou z top her letošního roku.

Code Vein

8.5

8.5/10

• Blood Code
  • Rychlé souboje
  • Arkádové souls prvky
  • Rozmanitá tvorba vzhledu postavy

• Místy nepřehledné lokace
  • Rozvleklejší vedlejší příběhové vyprávění
[Celkem hlasu: 3 Prumer: 5]

- Je mu přes třicet - Čte, píše, kreslí a pokouší se sportovně lézt (climbing) - Má rád popkulturu a je ukecaný až běda - Zajímají ho horory, především C'thulhu Mythos - Pamatuje si na videokazety a doby bez internetu - Miluje Shaun Tana - Hrával Dračí doupě, deskovky a karetní hry - Od 2017 aktivně a pravidelně streamuje jako Mr_Chapadlák