Blitzkrieg 3 – recenze

Tak už došlo i na Blitzkrieg. Aktuální móda vytahování známých zaprášených značek zajistila, že fanoušci real-time strategických her mohou okukovat nový počin z druhé světové války. Mezi prvním Blitzkriegem a jeho třetím dílem neleží pouhých 14 let, ale celé herní světy. Jistě, v obou si zahrajete ruskou, spojeneckou a německou kampaň, oba spadají do stejného žánru a vyzkoušíte si v nichž přes 200 různých jednotek. Ale tím shody končí. Blitzkrieg 3 se totiž hraje úplně jinak, přinejmenším na začátku…

Free2Play naštěstí neprošlo

Když společnost Nival Interactive Blitzkrig 3 v srpnu 2013 oznámila, byly reakce herního publika mírně řečeno vlažné. Třetí díl se totiž měl zařadit do šiku free2play multiplayerových her s tím, že singleplayerová kampaň měla následovat – jako placené DLC.

Nakonec to ale naštěstí dopadlo jinak. Na popud fanouškovské báze, ale především klesající hvězdy free2play titulů Nival Interactive přehodnotil situaci a v květnu 2015 pustil Blitzkrieg 3 do early access fáze na Steamu. Postupně přidal tři sólové kampaně, PvP a dobyvatelský mód, ve kterém útočíte na základny dalších hráčů. Po dvou letech v early accessu Blitzkrieg 3 konečně vychází oficiálně, a to i jako krabicovka.

Blitzkrieg 3 nabízí přes 60 misí pro jednoho hráče, které se zčásti odehrávají podle skutečných bitev (Sevastopol, El Alamen a další), částečně jde o menší inscenované výsadky (například protiútok na bezejmennou obsazenou vesnici). Hráči si sami zvolí, zda chtějí hrát za Rusko, Spojence nebo Německo. Vždy ale začínají v první “epoše” dané frakce, teprve postupně skrz vyhrané mise odemykáte druhou a třetí epochu.

To má za následek, že zpočátku budete bojovat především pomocí lehkých tanků, teprve později se budete moci opřít o ty opravdové macky. Co už je zvláštnější je fakt, že ani multiplayerová klání nejsou zpočátku odemčená. Také ta je třeba “vyhrát”, a to pro každou stranu konfliktu a epochu zvlášť. Pro bitvy 1 na 1 to naštěstí netrvá příliš dlouho, a pokud budete úspěšní, dočkáte se i bitev 2 na 2 a 3 na 3.

Fungující motivace

S každým vítězstvím obdržíte jednotky coby odměnu. Kolik a které to budou, závisí také na tom, kolik se vám podaří splnit vedlejších cílů. Těch nabízí Blitzkrieg 3 v každé misi hned několik a jednoznačně patří mezi velké klady hry. Zatímco hlavní úkoly jsou docela dobře zvládnutelné, spousta hráčů bude chtít mít pochopitelně splněno na maximum. A tak bude ochotně osvobozovat válečné zajatce, rozebírat artilerii, chránit zásobovací sklad a držet ztráty na co nejnižších hodnotách. Motivace je to veliká!

V prvních misích každé strany budete ještě přesně informováni, kde se nacházejí partyzáni, v pozdějších fázích hry už je ale budete muset sami hledat – uprostřed nepřátelského území. Stává se přitom, že vaše odvaha a hrdost stojí ve výsledku více než jaký je zisk. Při plnění vedlejších úkolů se mi stávalo, že jsem ztratil více vojáků než v rámci hlavního cíle. Blitzkrieg 3 také podporuje opakované hraní jedné mise. Přestože dosáhnete na splnění všech úkolů, čekají na vás vždy (malé) bonusy.

Stejně jako třeba ve starém dobrém Panzer Generalu si v každé ze tří kampaní vybudujete jádro armády. V novém Blitzkriegu ale nejsou ztráty permanentní, po skončení mise je prázdný slot vždy doplněn. Nečekejte ale, že by se díky tomu vaše armádička stala neporazitelnou. Ať už hrajete sólově nebo na síti, můžete do akce poslat pouze část svých mužů a strojů – za protihodnotu daného počtu armádních bodů.

Obzvlášť dobré jednotky jako třeba Tiger přitom stojí více bodů než slabší. Vybírat je třeba i podle cílů mise. Pokud jde o obranný výsadek, měli byste investovat více do kulometných jednotek, na otevřeném poli platí tanky za rozdílový element a ve městech ničím nenahradíte pěchotu. Jednotky v akci získávají zkušenosti – další dobrý důvod rozmyslet si, koho pošlete do bitvy.

Před misí nemusíte utratit všechny armádní body. Kdo si jich pár nechá, může v průběhu bitvy doobjednat rezervy. Za splněné dílčí cíle nebo udržení strategických pozic (především v multiplayeru) vám hra připíše další body, které lze rovněž proměnit v posily. To přidává bojům na dynamice, protože je částečně možné reagovat na aktuální situaci.

Hektické tempo

Blitzkrieg 3 v bojích zohledňuje faktory jako je síla pancéřivání vpředu, na stranách a vzadu, průraznost střel apod. Často uvidíte, jak se kulky odrážejí od předku těžkého tanku, což doprovázeje klení útočníků. Pokud se ale povede střela do pohonného ústrojí, je tank na nějakou dobu vyřazen, stejně jako hlavní kanón může chvíli stávkovat. Ale narozdíl od reality se dá i takový Tiger zničit obyčejnými ručnímy granáty. Stačí když jich je dost. Samozřejmě ne hned, ale po čase zaznamená dostatek škod, aby mohl být zničen. Bohužel se stává, že při několik souběžných bojích na mapě, a těch je zejména v multiplayeru dost, jsou důležité jednotky zničeny až příliš rychle – pokud je hráč zrovna zaměstnán někde jinde. Můžete sice hru zapauzovat a rozdat příkazy, přesto mi přijde rychlost hry až příliš vysoká.

Za splněné mise obdržíte také vývojové body, které můžeme investovat do lepší technologie pro vozidla, pěchotu, artilerii a podpůrné jednotky. Přitom si musíme dobře rozmyslet, co přesně vylepšíme, protože vývoj se nevztahuje na kompletní zbraňový typ, ale pouze na určitou jednotku.

Tento systém nemotivuje jen ke kontinuálnímu vylepšování jádra armády, ale také k orientaci na specializace. Zejména když hrajete v multiplayeru (což lze velmi doporučit, protože většina bitev probíhá v uzavřených a zaheslovaných partiích) s přáteli, vyplatí se rozdělení úkolů: jeden se koncentruje třeba na tanky, další na pěchotu.

Neurální síťová AI – těmito slovy nazývá Nival Interactive umělou inteligenci, proti které si můžete zahrát ve speciálních 1v1 bitvách. Tato AI slyší na jméno Boris a je k dispozici ve třech obtížnostních stupních. Podle autorů se dokáže přizpůsobit strategiím daného hráče, aniž by přitom podváděla. Boris tak například nevidí v takzvaném “fog of war”, tedy virtuální mlze, kterou hráč neprohlédne, aby si připravil odpověď na hráčovy jednotky. Ve výsledku ale tato umělá inteligence nijak zvlášť nepřesvědčuje a dělá směšné chyby jako každá jiná. Například zaparkuje tank přímo před obsazeným domem a nechá si na něj házet nálože, namísto aby s ním poodjela a dům ostřelovala zdálky.

Vlastní jednotky mě trápily svou občasnou neschopností najít ideální cestu k cíli. Pěchota se tak poslušně prochází podél plotu, za kterým je ale dům, z nějž je ostřelována, namísto toho, aby vzala nejkratší cestu, plot přeskočila a zaútočila. Jak už bylo řečeno, hra má dost vysoké tempo a je proto třeba mít možnost se na své muže spolehnout. To zde bohužel neplatí. Pěchota se pod palbou nevrhne k zemi automaticky, ale teprve na váš povel. Těžký tank zase neprojede po železničním mostě, přestože na něm má opticky dost místa. Podezíráme autory z toho, že jeho imaginární kolizní kvádr je zbytečně velký.

V ovládání jednotek ale najdeme i pozitiva. Prostřednictvím klávesy Shift můžete řetězit několik příkazů a ty pak nechat odehrát. Mnoho jednotek ovládá speciální rozkazy jako je hod granátu nebo čištění prostoru od min. Tanky lze přímo zaměřit a částečně nechat zahrabat. V mnoha misích je možné objednat palbu artilerie a bombardéry, průzkumníky či parašutisty.

Tyto výhody jsou docela silné, ale stojí hodně bodů a obnovují se jen pomalu. A když soupeř kontruje flakem nebo stíhačem, může draze pořízení nálet vyjít na prázdno. Ale právě v těchto velkých bitvách s mnoha taktikami a rychlými akcemi je cítit starý dobrý Blitzkrieg!

Blitzkrieg 3 je přitom mnohem přístupnější než první i druhý díl. Je rychlejší, akčnější a je na něm trochu znát, že byl zprvu koncipován jako free2play. Této myšlenky se tvůrci naštěstí rychle vzdali, ale mise jsou zkrátka kratší a je možné je opakovat donekonečna, abyste získali nějakou tu výhodu. Jaké ale štěstí, že si je nemůžete koupit! Fanoušci prvního dílu nad trojkou možná ohrnou nos, ale pokud se do ní pustí, může se jim stát, že si zcela mimoděk začnou říkat “ještě jednu misi a končím”. Ne, Blitzkrieg 3 má daleko do nepovedené hry a je vlastně příjemným osvěžením žánru.

Dostupné na: PC (Windows)

Blitzkrieg 3

0