Master X Master – recenze

Master X Master (MXM) je více než jedna jediná hra. Kombinuje rovnou tři žánry v mixu, který chce být zároveň MOBA, arénová bojovka a kooperativní top-down strílečka. Ale jaké je MXM ve skutečnosti a může taková kombinace vůbec chutnat?

Staří známí hrdinové

V Master X Master se vše točí kolem takzvaných “masterů”, čímž jsou myšleni hratelní hrdinové, z nichž si před každým kolem vybíráme vždy dva. Volba dvou hrdinů je důležitá, protože hra má napínavou týmovou mechaniku. Výběr přitom zahrnuje celkem 37 masterů, z nichž deset pochází ze známých her vydavatele NCSoft.

Na výběr je tak třeba zlodějka Jinsoyun z Blade and Soul, Rytlock Brimstone z Guild Wars 2 nebo superhdina Statesman ze City of Heroes. Každý z hrdinů má specifické hodnoty, stejně jako schopnosti a jedinečnou roli v týmu – například jako tuhý tank, zranitelný útočník nebo nápomocná podpora.

Ve hře to potom probíhá tak, že mezi hrdiny můžete libovolně přeskakovat. To má své výhody, protože každý z masterů disponuje samostatnými životy a zdroji. Když už je jeden notně vyčerpaný, je často jedinou záchranou přeskočení do druhého. Kromě toho spoluprací obou hrdinů dosáhnete zajímavých komb. Jedním masterem můžete protivníka zaklinčovat a druhým potom provést mocný útok.

Master X Master je v zásadě klasickou izometrickou střílečkou, kterou můžete v PvE módu (tedy hráči proti nepřátelům) mastit buď sami nebo se dvěma spoluhráči. Budete střílet a probojovávat se skrz různé “stage” a přitom zabíjet monstra, menší bossy a na závěr opravdu tuhého bosse. jakmile ho odpravíte, dostanete jako kořist suroviny a zlato.

Díky tomu můžete hrdiny vylepšovat a připravovat na nová dobrodružství nebo si odemknout další charaktery. Vše sice rámuje jakýs takýs příběh, ten je tu ale jen aby se neřeklo a nehraje žádnou velkou roli.

Velkou nepříjemností PvE módu je skutečnost, že můžete hrát pouze náhodně vybrané mapy, pokud si v obchodu za reálné peníze nekoupíte “lístek” do určité stage. Pět takových lístků stojí dvě eura, což je docela dost za pouhou možnost vybrat si bojové pole. Kromě toho ale obchod nenabízí žádné neférové nabídky. Jde především o běžné skiny pro postavy nebo možnost okamžitého odemčení hrdinů.

Snadné ovládání, nové zážitky

Vše se ovládá pomocí klávesnice a myši (do budoucna se počítá i s gamepadem). Klávesami WASD se pohybujete, číslicemi vyvoláváte až tři kouzla a myší míříte a střílíte. Ovládání je intuitivní a přechází rychle do krve. K tomu připočtěte příjemnou vzdálenost kamery od dění, která dává potřebný přehled o situaci. Dvě ze schopností jsou k dispozici neustále, tu třetí zvanou “ultimate” je třeba nejprve nabít bojem.

Master X Master je s oblibou přirovnáván k MOBA Heroes of the Storm od Blizzardu a v 5v5 PvP módu je skutečně typickým zástupcem tohoto žánru. Spolu s dalšími čtyřmi hráči máte cíl do 25 minut zničit jádro nepřátel v jejich základně, která je dostupná po jedné ze tří cest. Mezi nimi vás čekají obranné věže a samozřejmě i nepřátelský tým.

Kromě protivníků bojujete i proti monstrům ovládaným umělou inteligencí, které potulují po džungli a jsou obvykle příjemným zdrojem zkušenostních bodů. Začnete na první úrovni, ale likvidací nepřátel stoupáte a zlepšujete své skilly a hodnoty. Každé tři úrovně můžete zlepšit jeden z atributů hrdiny, například životy, sílu útoku či obranyschopnosti. Obchod s předměty jako v League of Legens nebo Dota 2 však k dispozici není.

Až dosud probíhá 5v5 mód stejně jako typická MOBA. Je tu ale několik zajímavých novinek, které činí Master X Master do značné míry výjimečným zážitkem. Patří sem například časový limit 25 minut – tým, který do té doby udělá největší pokrok, vyhrává. Narozdíl od LoL nebo Heroes of the Storm tak žádná partie neeskaluje do rozměrů, kdy by trvala hodinu a déle.

K tomu připočtěte napínavou herní mechaniku, díky které mohou týmy pomocí vysokého počtu bodů vyvolávat obří titány. Tato monstra si to namíří k nepřátelské základně a dovedete si představit, co udělají s jejich obranou. Když tito titány přeci jen padnou, zanechají po sobě úlomky. Když jich některý hráč nasbírá dostatek, může se sám na chvíli stát titánem a postarat se tak o velké překvapení v protivníkově táboře. To vše Master X Master příjemně odlišuje od konkurence a činí zajímavým pro fanoušky krátkodobé, přesto komplexní MOBA akce.

Různé kratochvíle

Kdo má v oblibě PvP a přitom nechce celý ten MOBA kontext, může si střihnout partii v módu Aréna. Zde bojují tři hráči na dvou stranách barikády v klasickém team deathmatchi na malém stadionu. Cílem je v rámci pěti minut dosáhnout co možná největšího počtu sestřelů. I v tomto módu sbíráte zkušenosti a stoupáte po úrovních. čas od času se objeví power-upy, které vás vyléčí nebo na okamžik vylepší schopnosti. Vzhledem k omezenému prostoru dochází rychle k divokým bojům.

Kromě již zmíněných pevných herních módu nabízí Master X Master také kratochvíle, které jsou odemykány pouze periodicky. Ve chvíli testování to byly zábavné minihry, ve kterých v nejlepším “jump&run” stylu skáčete z plošiny na plošinu nebo se v aréně co možná nejrychleji snažíte sebrat sladkosti, než se to podaří nepřátelům.

O něco vážněji to probíhá v dalších dvou herních módech, které jsou rovněž zpřístupňovány sporadicky. Pro PvP fanoušky běží od poloviny července 4v4 mód Hardpoint Capture, který spadá do skupiny “domination”. Dobýváte body a poté se je snažíte udržet, abyste získali body nutné pro vítězství.

Příznivci PvE v blízké budoucnosti ocení nový mód, ve kterém budete moct se spoluhráči bojovat proti stále silnějším vlnám nepřátel. Kromě toho chce NCSoft brzy rozšířit již tak slušný repertoár hrdinů.

Když jsem Master X Master rozehrával, neměl jsem popravdě velká očekávání. Vypadalo to na další generickou mobu, která se v mých očích proti takovým titánům jako je Heroes of the Storm jevila zbytečně. Už po první partii jsem svůj pohled korigoval a musel hře přiznat jisté kvality. Tento pocit byl s dalšími bitvami čím dál tím silnější, až jsem si konečně přiznal, že tohle je skutečně příjemné osvěžení žánru. Autoři neexperimentovali za každou cenu a změny působí promyšleně. Většina módů je opravdu zábavná a vypadá to, že se autoři o hru chtějí náležitě starat. Takže rozhodně doporučuji!

Dostupné na: PC

Master X Master

8