Recenze Chef Life: A Restaurant Simulator – vybudujte vlastní michelinskou restauraci

Ze samotného názvu je hned jasné o čem recenzovaná hra asi bude. Pro někoho je vaření každodenní rutinou, ale pro některé zarytou vášní a pokud jste někdy snili o vytvoření vlastního kulinářského sídla, tak nyní máte možnost alespoň ve virtuálním světě. Hra Chef Life: A Restaurant Simulator vás provede od prvních krůčků ve světě vaření až po snahu o Michelinskou hvězdu a vedení vlastního podniku.

K vaření jsem měl vždycky blízko, i když jsem spíše příležitostným kuchařem a naštěstí každodenní vaření je v režii manželky a pro mě se to stává realitou tak dvakrát v týdnu. Proto mám občas i náladu vymýšlet něco neobvyklého. Co se týče videoher, tak si vzpomínám na hru Restaurant Empire první i druhý díl ve kterých jsem strávil desítky hodin a patřili k oblíbeným hrám, ke kterým jsem se vracel i roky po vydání.

Nic podobného snad nevyšlo až možná na Cooking Simulator, který byl jiného směru. Zatímco Chef Life je zase úplně něco jiného, jelikož kombinuje přímé vaření se správou zaměstnanců a budování vlastní restaurace.

Co bude dnes na menu?

Na první pohled Chef Life nevypadá až tak moc vábně, grafické zpracování patří spíše do starší generace a jednotlivé kroky ve vaření se skládají z drobné interakce jednotlivých surovin. Třeba při krájení párkrát pohneme analogovou páčkou, při vaření je potřeba jen hlídat správnost propečení, někdy přidat nějakou ingredienci dle receptu, někdy otočit maso, nebo zamíchat omáčku.

Nicméně ve hře je tolik drobností a věcí které jako celek fungují skvěle a hra neskutečně vtáhne hráče, až jsem tomu sám nemohl uvěřit. Když jsem hru zapnul a po nějakém čase se podíval na hodinky a zjistil jsem, že už u hry sedím několik hodin a mě přišlo, že jsem toho moc ještě neudělal a stejně jsem si řekl, že ještě jeden den odehraju.

Vše začíná tvorbou vašeho šéfkuchaře. Možností není přehršle, ale každý si udělá postavu ku spokojenosti. Kromě základních stavebních rysů a vzhledu obličeje či postavy si dále hráč zvolí jméno a oblečení. Následně hra naučí základy, a tak se hráč dostane do prvního pracovního dne ve své vlastní restauraci.

Kurz vaření

Pracovní den bychom mohli rozdělit na tři části. V té první si nejdříve zvolíme, co bude pro dnešní večer na našem menu, minimálně musí být alespoň tři pokrmy. Na začátku hry lze navolit až pět pokrmů. Nicméně nové pokrmy se odemykají na základě levelu a pak za zkušenostní body se je naše postava dokáže naučit. Ale to k umístění na menu nestačí. Ještě je potřeba pokrm alespoň jednou uvařit, k tomu také slouží první a částečně ještě druhá fáze dne.

Ale po první fázi již není možné upravovat menu, takže je to taková příprava na další den, abychom mohli nabídku neustále měnit. Receptů je opravdu velké množství, takže díky tomu je vaření trošku jiné. Recepty lze také vylepšovat, po tom, co je několik dnů poctivě vaříte je lze vylepšit. Ale k tomu je potřeba je vyřadit změnu a vylepšenou verzi si opět uvařit.

Kromě práce nabídkou jídel je první fáze hlavně o tom si objednat zásoby, dle menu je potřeba mít určité množství daných surovin, hra vám vždy řekne, kolik je potřeba čeho, ale můžeme objednávat hned od několika dodavatelů a rozhodovat se budeme dle ceny, kvality a původu surovin. Někdy jsou u některých dodavatelů i nějaké slevy a je možnost si nakoupit suroviny do zásoby, ale vše má svojí datum spotřeby, takže to nesmíme se zásoby přehnat jinak pak můžeme více financí ztratit než získat.

Ve druhé fázi přichází do práce také zaměstnanci, kromě obsluhy je ze začátku jeden pomocník do kuchyně, ten ze začátku má na starost pouze úklid, po čase se učí další činnosti jako je příprava extra dezertů anebo výpomoc s jednotlivými kroky vaření dle vašeho zadání. K rozšíření jeho schopností je potřeba plnit zadané úkoly, které tkví v jeho zaúkolování přesně definovanými činnostmi.

Na úklid se zapomenout ale nesmí, jelikož prestiž vaší restaurace určuje nejen kvalita a rychlost vydávání vašich pokrmů ale také hygiena a udržitelnost. Hygienu udržíte právě tím, že váš pomocník pravidelně uklízí a vy si po sobě myjete použité hrnce. Udržitelnost zase získáváte za šetření s potravinami, takže se nesmí jen tak vyhazovat nepovedené pokrmy a nepotřebné suroviny, naštěstí v tomto směru hra není přísná.

Michelinská hvězda

Před třetí fází je ještě možnost si vyšperkovat prostory pro hosty kosmetickými doplňky, na které je potřeba našetřit také slušný obnos finančních prostředků. K tomu je potřeba neustále rozšiřovat i kuchyni o nové stroje, které jsou potřeba na některé recepty, nebo si přidat další ledničku pro lepší přípravu, či sporák abyste dokázali zvládat shon plné restaurace.

V přípravné fázi si můžete připravit pokrmy do nějaké stádia rozpracovanosti, ale uchovat lze jen něco. Lednice mají omezené množství místa a nelze tam skladovat suroviny, které mají být teplé, k tomu slouží zase udržovač tepla, na který lze dát opět jen některé části jídla, jako třeba uvařený chřest či polévku. Vše, co není v lednici, nebo na tomto místě pro udržení tepla jednoduše po otevření restaurace zmizí.

Pak do restaurace přicházejí hosté a ten největší zmatek začíná. Příprava jídel si vyžádá nějaký čas a hosté jsou netrpělivý. Nicméně za své peníze chtějí dostat pokrm nejen včas, ale i v určité kvalitě. Zase záleží na stanovení cen a čím větší cenu určíme tím jsou jejich očekávaní větší a větší.

Opravdu nejde o nic snadného a pokud nestihnete kvalitní přípravu ve druhé fázi, tak při třetí to nelze dohnat. Škoda, že úkolování pomocné síly kolikrát hrozně zdržuje a dost těžko se dostává k nabídce zvolení úkolů a do seznamu lze zařadit jen čtyři úkony. Celkově interface trošku pokulhává a v tomto směru zde vývojáři mohli zapracovat trošku lépe.

To platí i pro mikro managment celé restaurace, kde chybí nějaká nadstavba a motivace hrát ještě déle. Možností, jak rozšiřovat svojí restauraci je velmi málo, stejně tak správa zaměstnanců je dosti okleštěna. Takže hlavní motivací je jen odemykat nové pokrmy, vylepšovat ty stávající a pokud si rádi vyřádíte s platingem jídla, tak se nemusíte spokojit s předdefinovaným nandáním, ale vytvořit si zcela vlastní.

Než se hra rozjela, tak jsem se obával, že se bude jednat o slabou hru, která moc hráčů nenadchne, ale když se všechno rozjelo na plno a odemknul jsem si již desítky pokrmů, tak jsem byl ze hry nadšený a ani jsem nečekal, že mě takto chytne. Velmi dobré jsou i první ohlasy hráčů. Chef Life: A Restaurant Simulator je překvapivě zatraceně dobrý simulátor škoda jen že nemá lepší audiovizuální zpracování, interface, lepší správu restaurace a zaměstnanců, jinak je ve všech směrech skvělá a už se těším na další DLC, kdy v brzké době má vyjít možnost dělat pizzy a minimálně další dvě rozšíření jsou v plánu.

Chef Life: A Restaurant Simulator

8

8.0/10