Recenze Company of Heroes 3 – druhá světová válka na konzolích

Nyní se i hráči na konzolích mohou zapojit to strategických bitev z období druhé světové války. Na konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S vychází velmi kladně hodnocená hra Company of Heroes 3, která si svůj debut odbyla na PC v únoru letošního roku.

Strategické hry byly vždy devízou hráčů na PC, ale občas se vývojáři pokouší vytvořit port pro konzole. Což rozhodně není snadný úkol hru předělat tak, aby se dobře a bez výrazného omezení dobře ovládala na gamepadu. A jak se to podařilo vývojářům z Relic Entertainment se dočtete v následujících odstavcích.

Strategické boje s ovladačem v ruce

Samotných her z druhé světové války je v poslední době jen velmi málo dříve se jednalo snad o nevyčerpatelné téma a po posledním nádechu v Call of Duty a Battlefieldu V si vzpomenu jen na online střílečku Hell Let Loose. Právě real-time strategie Company of Heroes 3 nás vrátila do této války, kterou zatím dokázala podávat v předchozích dílech s notnou dávkou noblesy a nezapomenutelného zážitku.

Osobně jsme se bavil u obou předchozích dílů, ale ty jsem hrál klasicky s myší a klávesnicí a u třetího pokračování jsem si počkal na konzolovou verzi a jsem i překvapen, jak se to vývojářům podařilo předělat. I Když samotná hra nebyla bez chyb a ovládání na gamepadu se musí brát s menšími ústupky, tak i přes to si lze hru užít na plno bez nějakého drastického omezování či nevýhody.

Vlastně jediný problém s ovládáním na gamepadu jsem měl při potřebě rychlejšího přesunu po bojišti, jelikož s myší bych kliknul na minimapu a zde jsem se musel naučit se přesouvat k jednotkám, nebo klasicky přes okraj mapy. Druhá věc je, že stále ve středu obrazovky je kolo, které někdy překáží v pozorování a užívání si některých přestřelek. Jinak vše funguje na jedničku.

Základní kruh je takový zvětšený kurzor myši, s kterým se označují jednotky a poté se u kruhu objeví základní povely namapované pro ty nejpoužívanější rozkazy, jako je přesun, ústup z bojiště, nebo útok na danou lokaci.

Podržením tlačítka dokážeme vytvořit rádius pro výběr více jednotek, takže ani označování není problém. Různé speciální schopnosti a využití například granátů se skrývá pod stavítkem L2, kdy se nám z nabídky klasických příkazů změní na kolo nejrůznějších možností. Speciální velitelské schopnosti se zase skrývají pod šipkou doprava, stavby pod šipkou dolů a tak podobně.

Není potřeba se nikam dlouhosáhle proklikávat a ke všemu se lze dostat po stisknutí jednoho tlačítka. Mapování tlačítek se rychle vryje do paměti hráče. I v tom největším spěchu a válčení na více frontách lze i pozastavit čas a do fronty nasázet několik příkazů pro jednotlivé jednotky a pak zase čas zapnout, což skvěle nahrazuje rychlejší pohyb po bojišti na počítači.

Italská a africká kampaň

V ostatních směrech je hra stejná jako na PC, ale tím naší recenzi neuzavřeme, a i v rychlosti si zhodnotíme, jaká je vlastně celá hra. Aby konzolový hráči nemuseli číst dvě recenze, pokud uvažují o pořízení Company of Heroes 3.

Hra oproti předchozím dílům nabízí zcela novou kampaň, která kombinuje klasické real-time bitvy s taktickou dynamickou mapou, kde posouváte svoje síly po mapě zabíráte města, ničíte nepřátelskou infrastrukturu a rozhodujete se, jakým způsobem budete postupovat.

Úroveň taktického rozhodování, které budete v tomto pohledu provádět, přesahuje i pouhé zajišťování pozic a infrastruktury. Company of Heroes 3 se opírá o historický fakt, že jak vpád do Itálie, se uskutečnil za pomoci vzdálených spojeneckých sil a také místních povstalců, kteří chtěli odstranit mocnosti Osy. Tuto skutečnost začleňuje do své dynamické kampaně prostřednictvím systému loajality. V průběhu dynamické kampaně budete často postaveni před řadu rozhodnutí, která je třeba učinit, a vaše volby, za předpokladu, že se jimi budete řídit, ovlivní vaše postavení u jedné nebo více spojeneckých frakcí, které jsou do války zapojeny.

Ve hře jsou tři generálové Americký, Britský a italští povstalci a dle vašich rozhodnutí, zda se budete řídit radou jednoho či druhého získáte body loajality, které odemykají speciální schopnosti a možnosti. Dynamická kampaň měla už na PC svoje zastánce a i odpůrce, ne úplně každý se chce zabývat většímu taktizování jenž kampaň nabízí.

Osobně mě tyto nové možnosti bavili, ale jsem rád, že hra nabízí i klasickou africkou kampaň, kde plníme jen jednu misi za druhou, tak jak známe z předchozích dílů. Škoda jen, že si vývojáři nepřipravili nějaké další rozšíření a doufám, že nás ještě nějakým rozšířením překvapí klidně i placenou formou DLC.

Vzhůru na bitevní pole

Jinak hratelnost v samotných bitvách je téměř identická jako v předchozím díle. Kdy budujeme základní budovy na produkci jednotek, vytváříme různé čety jednotek či jednotlivou těžkou techniku, zabíráme strategické body, které přináší potřebné suroviny pro další produkci a zajištění zásobovacích tras.

Jednotky se mohou krýt za jednotlivé objekty či obsazovat budovy, a technika v podobě tanků má realistické pancéřování, kdy na bokách a zadní části jsou zranitelnější. Pro vítězství je potřeba hodně taktizovat a využívat celý bojový arzenál, jelikož každá jednotka je silná a případně i slabá proti jinému typu zbraní a jednotek. V tomto není potřeba nic měnit a hra je stejně skvělá jako jeho předchůdci. Nechybí zde samozřejmě ani možnost hraní online s ostatními hráči.

Company of Heroes 3 je asi nejlepší real-time strategie, kterou si můžeme zahrát na konzolích, ovládání na gamepadu je zvládnuté na jedničku a hra nemá žádnou výraznou slabou stránku. Jen dynamická kampaň nebude asi pro všechny a grafické zpracování by mohlo být trošku lepší. Příjemným překvapení je i ozvučení jednotlivých vozidel a střelby, jelikož vše zní autenticky. Ale pokud máte rádi RTS z druhé světové války, tak zde není nad čím váhat.

Company of Heroes 3

8.5

8.5/10