Recenze EA Sports FC 24 – vítej nový králi virtuálního fotbalu

Po více jak třiceti letech došlo ke konci herní sérii FIFA a vzniká tak EA Sports FC 24. Pro hráče se však nic nemění a dostanou svojí oblíbenou porci virtuálního fotbalu se vším všudy. Největší otázka zůstala u licencí, ale Electronic Arts si dokázali zajistit všechny licence které měli, kromě hlavního názvu, za který nechtěli již vyplácet stovky milionů a raději tyto peníze investovat do vývoje.

Díky tomu jsme od EA Sports FC 24 čekali vcelku dost, jelikož se dalo předpokládat, že vývojáři se budou chtít předvést a zaujmout všechny hráče FIFI svojí novou značkou. Možná bylo očekávání až příliš veliké, jelikož určitou práci museli vývojáři investovat do odstranění všech pozůstatků FIFI přitom nabídnou vše, co hráči na této sérii milují, a ještě k tomu dodat dostatek změn a vylepšení.

Na první pohled se může zdát, že změn je málo, ale opak je pravdou. Když se zaměříme na detaily, tak vývojáři udělali opravdu mnoho změn, které posunují celkový zážitek výrazně k lepšímu. U každoročních her nelze prostě udělat tak veliký progres, jak by si hráči představovali, ale je znát, že tentokrát jich je o něco více, než tomu bylo v předchozích ročnících, ale stále se na některé oblasti zapomíná.

Nová éra fotbalu

Začneme tím nejdůležitějším, a to je samotná hratelnost a atmosféra. V obou těchto případech se dostalo výrazného vylepšení. Celá hra se malinko zpomalila, což napomáhá k uvěřitelnosti a většímu zapojení taktiky. Vymýšlení různých strategií a budování akcí má větší váhu, k tomu je potřeba již dávat lepší přihrávky a nespoléhat se jen na to, jak to hráč ukope.

Díky tomu my připadalo, že se mi podařilo vytvořit více různorodých akcí a snad poprvé za těch třicet let jsem si kolikrát musel balón předávat i mezi obránci a více měnit styl hry dle soupeře. Vylepšení bylo krytí míče a nový způsob pomalejšího spritu s lepším krytím.

Vylepšení se dočkala také obrana, která se více snaží blokovat střeli uvěřitelnějším způsobem a při chybném útoku na hráče s míčem dojde k výraznému zpomalení, díky tomu už nelze jen neustále atakovat hráče s míčem, ale někdy je dobré se s ním vrátit a odcouvat zpátky ke své šestnáctce a zahustit prostor.

Všemu napomáhá nový systém HyperMotionV, který vylepšuje hru ve všech aspektech. Lepší je i atmosféra, jelikož byly přidány nové animace na oslavu gólů, více záběrů na trenéry, diváky a také rozhodčí. Kdy třeba při kartě se kamera přesune do první osoby rozhodčího, a tak celou situaci vidíme z pohledu rozhodčího. Což rozhodně napomáhá se vžít do celého zápasu.

Hra dostala i novou kameru, která je ze začátku nastavená jako primární. Nazývá se Tactical Cam. Tato nová kamera dává hráčům větší přehled o dění na hřišti, jelikož zabírá větší plochu. Ze začátku to byl nezvyk, ale po dvou zápasech jsem si na ní již zvykl a přišla mi daleko lepší variantou než původní kamera, na kterou lze samozřejmě přepnout.

Kariéra a licence

Licence jsem již nastínil, nebudu tady vypisovat všechny čísla, ale všechny důležité ligy, a týmy zde nalezneme. Bohužel opět zde není zastoupená česká nejvyšší fotbalová liga, kromě trojice českých klubů AC Sparta Praha, SK Slavia Praha a FC Viktoria Plzeň a jako malý bonus je zde i ženské mužstvo SK Slavia Praha. Co mě překvapilo, tak že všechny týmy mají své licencované trenéry, což je rozhodně veliké plus.

Dokonce je možné si kariérní režim rozehrát za existujícího trenéra, takže je možné se chopit Briana Priskeho, nebo Jindřicha Trpišovského a nemusíte si tvořit vlastního trenéra. Kariérní režim je nejoblíbenější režim pro jednoho hráče a za poslední léta zde výrazný posun nebyl. Bohužel ani letošní ročník není nijak revoluční a ani evoluční. Sice zde nalezneme několik změn a vylepšení, ale v tomto směru je toho málo.

Kromě přidání několika desítek až stovek nejrůznějších animací byly odebrány nudné a opakující se rozhovory a tiskové konference, což beru spíše jako plus. Dále se rozšířila možnost budovat realizační tým, kde budeme najímat nejrůznější trenéry (čím kvalitnější tím dražší). Pro svůj tým můžete stanovit styl hry, jako je tiki taka, nebo hra na křídlech a podobně, následně k tomu najmout i realizační tým, který pomůže s vytvořením herní vize a třeba nastavit i individuální tréninky pro jednotlivé hráče.

Opět to pomáhá v rozšiřování taktických možností a větší ovladatelnost správy klubu. Celou kariéru je možné takto hrát i jako simulátor, jelikož můžete do zápasů zasahovat dle libosti, třeba jen v těch nejdůležitějších momentech, nebo celý zápas jen sledovat z lavičky a zasahovat do něj jen taktickými povely a střídáním.

Také je zde jakási předzápasová příprava, kdy za její splnění získá váš tým menší bonus. K přípravě patří vlastní zkontrolování a příprava taktiky, ale i vysledování soupisky protihráče a pak předzápasový trénink, kde si můžete vybrat jeho zaměření a pak si celou minihru zahrát. Jedná se o dovedností hry, jako v předchozích ročnících.

Drobného vylepšení se dočkala i kariera za hráče, kdy si na začátku hráč stanový svůj cíl a vysněný klub, kam by se chtěl dostat a pak za plnění nejrůznějších úkolů a cílů se dostává blíže k vrcholu své kariéry. Sice jsou to všechno velmi příjemné změny a vylepšení, ale v tomto směru jsem očekával větší progres.

Sbíráme kartičky i fotbalistek

Mezi nejpopulárnější režim rozhodně patří Ultimate Team. Kromě toho, že je teď všechno přehlednější a působí na první pohled hezčím dojemem, jsou zde dvě výrazné novinky. První z nich je přidání ženských hráček do Ultimate Team. To znamená, že jsou nově smíšená družstva a samozřejmě jsou ženské fotbalistky nadhodnoceny, aby se vyrovnali těm mužským hráčům.

Toto rozhodnutí sice způsobilo značný povyk, a ne všichni jsou s tímto rozhodnutím spokojeni. Osobně mi to nijak nevadí a chápu, že to je pro skutečné fotbalistky splněný sen. Druhou změnou je možnost evoluce některých hráčů, bohužel nejde do tohoto systému dát jakéhokoliv hráče, což je škoda, ale i tak se jedná o zajímavou novinku.

Funguje to tak, že si vyberete danou evoluci zvolíte hráče, tomu se změní vzhled kartičky a za splnění určité výzvy či výzev se mu zlepší celkové hodnocení. Díky tomu lze vylepšovat hodnotu kartičky – hráče anebo si takhle svého oblíbence ještě vylepšit.

EA Sports FC 24 je důstojným nástupcem série FIFA, kterého ve všech směrech převyšuje. Samozřejmě spousta hráčů měli od změny obrovská očekávání, a tak nemusí být na sto procent spokojeni, ale hra je výrazně lepší než předchozí ročník a nabízí dostatek změň, aby se hráči bavili další rok u této hry. Uvidíme, jak série bude postupovat v dalších ročnících, ale opět tu máme nejlepší virtuální fotbálek.

EA Sports FC 24

8.5

8.5/10