Recenze PayDay 3 – loupežné řádění o velké peníze začalo

Jak přijít k obřím penězům kromě výhry ve sportce? Ano, naplánovat pořádnou loupež a vykrást nějakou banku, klenotnictví či drogový kartel o jejich zboží. No a pokud si troufáte na něco obtížnějšího, tak je v nabídce třeba umělecká galerie, nebo soukromý sejf v mrakodrapu.

V roce 2011 vyšla kooperativní akční hra Payday: The Heist, která zaznamenala enormní úspěch. Dva roky na to vyšel druhý díl, který sebou přinesl ještě značné vylepšení a o veliký hit bylo postaráno. V té době byly kooperativní střílečky v kurzu, třeba takový Left 4 Dead 2. Vývojáři se o hru značně starali a přinášeli pravidelný obsah ještě několik let po vydání.

Pak se na delší čas od této série odmlčeli a trápili se ve finančních problémech a vypadalo to, že se třetího dílu nikdy nedočkáme, ale naštěstí vše dobře dopadlo a PayDay 3 je na světě.  Ačkoliv je znát, že hráče baví se také občas postavit na špatnou stranu a hrát si na lupiče, ale přiliž mnoho her s podobnou tématikou nevyšlo. Nedávno jen česká hra Crime Boss: Rockay City, která sice v recenzích tolik nenadchla, ale rozhodně se nejednalo o špatný titul.

Loupež začíná

I když tahle hra není o příběhu, tak tu nějaký náznak je. Kromě příběhového začátku, který navazuje na konec druhého dílu jsou mezi jednotlivými loupeži cut-scény. Bohužel nevím, zda je to chyba nebo úmysl vývojářů, ale cut-scény jsou na PS5 zcela bez zvuku a jsou ve stylu rozpohybovaných obrázků a spoustou textu. Takže kvůli příběhu tuhle hru hrát rozhodně nikdo nebude.

Co se týče příběhového podtextu, tak se točí kolem známé party gangsterů, kteří svůj pohádkový lup z předchozího dílu již stihly utratit a jsou zcela na mizině. Proto se stará parta dala opět dohromady k tomu přizvali nějaké nováčky a svoje loupežné dobrodružství začali na novo, jen tentokrát v New Yorku, kde je nikdo ještě nezná.

V základu hra nabízí osm rozdílných loupeží, které jsou po designové stránce výborné a nabízejí dostatek rozmanitosti v prostředí, že na první průběh nedokážete prozkoumat všechny prostory. Bohužel co se týče postupu, tak ten je více či méně téměř stejný.

I když nově je možné skoro celou loupež provést v tichém režimu bez detekování a přestřelek s policií, tak má velké mezery. Dokud si nenasadíte masku, tak nemůžete ani skákat, takže si můžete projít terén, kde jsou stráže a kamery, ale jinak toho moc neuděláte. Po nasazení masky již nesmíte být spatřeni, což je velká škoda, že nelze v tichosti něco udělat na jednom místě, svázat nějaké strážné a masku pak sundat a přejít veřejným prostorem do jiné části jako to lze v Crime Bossu, dokud nejste detekováni.

Když jsme u toho srovnávání, tak, i když v Crime Boss nebyly tak rozlehlé a zajímavé mapy, tak měli lépe zvládnutou mechaniky pro sbírání lupu do batohu. Také šlo svým parťákům řízených umělou inteligencí batoh předávat, a hlavně byly schopni samé vzít lup a donést ho na místo určený. V PayDay3 nic takového nelze a hrát to bez živých hráčů to téměř nelze.

Výborná hra před pár lety

Ono celková umělá inteligence je na tom bídně. Co se týče AI parťáků, tak to nějak přežít lze až na to, že hráčům nepomohou s odcizeným zbožím a penězi. Ale co se týče umělé inteligence civilistů, nebo policejních složek, tak to je tristní. Policisté jen jdou a střílí jako slepice na porážku a civilisté se bez pomoci nesnaží ani utíkat a když už ano, tak běhají mezi palbu.

Policisté jsou při delších loupežích čím dál tím silnější a nabíhají i rozdílné specialisté, jako policista s taserem, který dokáže hráče na chvilku paralyzovat, nebo tichým nindžou, který hráče povalí na zem a buší do něj, dokud nespadne, nebo mu nepomůže parťák. Nechybí ani těžkooděnec, do kterého je potřeba vystřílet všechnu munici, kterou máte a přežije i několik střel z granátometu. Jednotky chodí po vlnách a mezi nimi dává hra hráčům pár desítek sekund na oddych do doby, než je loupež příliš dlouhá a vlna strážců zákona nikdy nepřestane.

Co se týče jednotlivých misí, tak nemohu říct, že by nějaká loupež byla slabší a musím uznat, že každá je unikátní a všechny zábavné, tomu přispívá značné vylepšení gunplaye oproti předchozímu dílu, alespoň nějaké možnosti stealtch průchodu a dalších nových funkcí, které z PayDay 3 dělají lepší hru, než byl druhý díl, ale na dnešní dobu je zde až příliš nedostatků a nedotažených funkcí.

Ono věnovat hře více než pár průchodů každou loupeží je pro běžné hráče asi obtížnou záležitostí. Ještě když v dnešní době není o dobré hry vůbec nouze. Hra je nastavená, tak že vývojáři počítají s tím, že hráči budou hrát těch osm loupeží stále dokola, jelikož nové vybavení se odemyká opravdu hodně pomalu. Než jsem začal psát recenzi, tak jsem každou loupež prošel cca třikrát úspěšně a odemknulo se mi jen několik přídavků na stávající zbraně a asi tři nové zbraně, což není moc motivující pokračovat k hraní, abych se dostal ke všem kouskům vybavení.

Jak hrajete, odemykají se vám i speciální body, které můžete investovat do pasivních schopností, které trošku pomáhají a bez nich by asi nešlo hrát na nejvyšší obtížnosti, jelikož hra je velmi obtížná i přes tupou inteligenci nepřátel. Jelikož svojí inteligenci nahrazují počtem a dost častý problém je také nedostatek munice.

PayDay 3 asi nebude takovým hitem jako předchozí díly, ale rozhodně věrní fanoušci budou spokojeni a nadšeni, jelikož dostanou svůj PayDay v nejlepší možné kondici. Nicméně po technické stránce to bylo hlavně na začátku hotové utrpení, jelikož byly velké problémy s matchmakingem a hra byla dost často nehratelná. Po grafické stránce sice neurazí, ale ani nenadchne. V konečném důsledku jsem se u hraní příjemně bavil, ale po pár průchodech mě už tolik neláká se ke hře často vracet.

Vývojáři mají v plánu přechod na nový Unreal Engine 5, což by mohlo k vzhledu hry výrazně pomoci, ale zda nebudou přinášet nový obsah, nebo alespoň trošku neupraví systém postupu na vyšší úrovně, tak odliv hráčů bude nejspíše veliký. Nicméně pokud máte rádi kooperativní střílečky a máte k sobě partu kámošů, tak si dokážu představit, že se zde dokážete vyblbnout na několik desítek hodin.

PayDay 3

7

7.0/10