Recenze Exoprimal – střílení dinosaurů a multiplayerové bitvy

Netradiční spojení multiplayeru příběhu a neustálé střílení dinosaurů to je hra Exoprimal. Hra se mi dostala do hledáčku několik málo týdnů před vydáním a před tím, než nám hra přistála do redakce jsem zpětně pátral, o co se vlastně jedná.

Nejvíce mě zaráželi příběhové filmečky s kombinací, že hra bude čistě multiplayerové a tím si upoutala moji pozornost. Ještě k tomu hry od společnosti Capcom mají poslední dobou značnou chválu. Není potřeba asi připomínat nedávné úspěchy her remaku Resident Evilu 4 a bojovky Street Fighter 6.

Zatímco jsem Resident Evil 4 hrál, a i recenzoval Street Fighter 6 jsme nakonec nerecenzovali a osobně jsem se k němu zatím nedostal. Sice by řada fanoušků této společnosti raději viděli nový Dino Crisis, ale nová IP si zaslouží stejnou pozornost.

Příběhem to všechno začíná, a také končí

Při prvním spuštění máte pocit, že se jedná o velmi zajímavou příběhovou hru plnou exo-obleků, zbraní a dinosaurů. Hra hráče zavede do roku 2043, kde organizace nabírá nové vojáky do svých exosuitů, aby bránili lidstvo proti hordám dinosaurů, kteří se linou z časoprostorových trhlin. Ty se objevují zcela náhodně, a proto je potřeba mít dostatek vybavených vojáků pro rychlou reakci.

Hráči se vtělí do jednoho z nováčků s přezdívkou Ace, který si nejdříve projde rychlým tréninkem, ve kterém si vyzkouší hned několik druhů obleku. Následně je přiřazen ke své jednotce a při cestě letadlem dojde k havárii a hráč se tak ocitne na tajuplném ostrově Bikitoa, kde došlo k první časoprostorové trhlině. Ostrov v současnosti ovládá umělá inteligence Leviathan.

Nicméně Leviathan je trošku pomateným UI. Měl sloužit k předpovídání objevu časoprostorových trhlin, ale nyní vojáky v bojových oblekách posílá do minulosti roku 2040, kdy se začali objevovat první trhliny a v tom pořádá svoje Wargames v nichž musí bojovníci otestovat své dovednosti a schopnosti proti hordám dinosaurů.

Příběh má svoje úvodní a závěrečné filmečky a mezi tím se nám občas dostaví další, ale kromě toho se neustále odemykají textové soubory, rozhovory či jiné informace o světě, příběhu či jednotlivých postav. Trošku to na mě působí, že původně hra měla obsahovat singleplayer, ale nakonec došlo k jakémusi naroubování vzniklého příběhu na čistý multiplayer. Dokonce nezáleží, zda vyhráváte či prohráváte, ale za odemčené levely se odemykají nové příběhové části.

Příběh je sice béčkový, ale i tak je to příjemným pojivem mezi jednotlivými souboji. Vedlejší postavy jsou zpracovány skvěle a cut-scény jsou uvěřitelné, každý má svůj charakter. Celkový lore je také propracovaný proto je velmi velká škoda, že hra nemá i čistý singleplayer a v multiplayeru dostaneme jediný herní režim.

Válečné hry

Příběh je fajn a všechen lore okolo působí, že dostal od vývojářů značnou pozornost, ale to nejlepší na Exoprimal je samotná hratelnost a chytlavost, i když bohužel jednoho jediného módu. Jedná se o režim 5v5 PvEvP. Každý hráč si již před spuštěním vybírá svůj oblíbený exosuit, ale ten lze v případě úmrtí změnit.

Každý z obleků má svoje unikátní schopnosti a zbraně, ale platí zde i klasické rozdělení na třídy Assault, Tank a Support. Pokud má tým zastoupení z každé třídy, tak je to první krok k vítězství, jelikož spolupráce je zde hodně důležitá. Je proto škoda, že se nedá měnit oblek ještě v lobby, aby si podle toho mohli spoluhráči vybrat vhodně své vybavení.

Následně začíná první fáze hry, která je vždy stejná. Na oba týmy čeká série úkolů. Většinou se jedná o to zneškodnit určitý počet daného druhu dinosaurů, nebo ubránit nějakou pozici. Týmy zde hrají pouze o čas i když mohou malinko zasáhnout tím, že se jednou za hru objeví možnost ovládnout Tyrannosauruse rexe a sním se přemístit k nepřátelskému týmu a trošku jim jejich postup zavařit.

Po splnění všech úkolů nastává druhá fáze, ta lze před spuštěním hry zvolit anebo jí nechat náhodnou. Buď je to PVE, kdy hráči dostanou další tři těžší úkoly a vyhrává tým, který je všechny splní jako první, nebo PVP režim, kdy týmy doprovází zařízení a musí ho ochraňovat před neustálými útoky, kdy v cílové rovince se mohou oba týmy potkat a jít si pěkně po krku. Zde je potřeba ochraňovat náklad, ale čím více hráčů je v těsné blízkosti tím se pohybuje rychleji, ale zase je více ohrožený před hordami dinosaurů, jelikož je tím pustíte hodně blízko k nákladu.

Celková hratelnost je chytlavá, a i když jsem byl z obsahu hodně zklamán, tak pár hodin jsem se slušně bavil i díky pestré nabídce exo-obleků a jejich rozličných schopností. Až po několika hodinách jsem narazil na příběhovou misi, kterých zde pár je, ale nelze je spustit zvlášť a občas se objeví při klasickém spuštění hry, takže pro některé hráče je to nutné opakování a pro někoho něco nového.

Hordy dinosaurů

Bohužel zde chvála končí a zbytek je velmi kritický. První, co jsem zmínil je velký nedostatek obsahu, kdyby hra měla i pár hodinovou kampaň, tak by i takovýto mulitiplayerový mód prozatím stačil, ale tím, že je to vlastně jedna a ta samá věc dokola, tak se dřív nebo později stereotyp dostaví. Ani drobné vylepšování či kosmetické změny obleků nejsou takovou motivací hrát stále to samé.

Herních map je také velmi málo, takže ani v tomhle žádná variabilita není. To samé platí i pro druhy dinosaurů. Stále na hráče vyskakují malý agresivní Raptoři, do toho často přilétá pár Pterodactylus, středně silným soupeřem je Pachychephalosaurus a mezi silné patří zmíněný Tyrannosaurus Rex, nebo Triceratops či Stegosaurus a Ankylosaurus. Jen výjimečně jsem narazil na jiné druhy, ale celkový počet je 12, což také není mnoho, ještě když se převážně opakují výše zmíněné.

Exoprimal by mohl být skvělou hrou, kdyby jen nabízel mnohem více obsahu. Hratelnost je zábavná, příběh vše skvěle doplňuje, po technické stránce také hře nelze nic moc vytknout, ale dinosaurů, herních módů map je žalostně málo a jestli vývojáři nepřijdou včas s novým obsahem, tak se obávám, že úbytek hráčů bude tak razantní, že za pár měsíců nebude hru ani s kým pořádně hrát.

Exoprimal

6.8

6.8/10