Recenze The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – poklad Nintenda

Společnost Nintendo má zcela odlišný přístup ke svým vlastním hrám a stejně jako jejich konzole Nintendo Switch je zcela odlišná od těch ostatních, tak i hry nabízejí trošku jiný zážitek. Většinou se spoléhají buď na společné hraní u jedné konzole, nebo na čistou zábavu bez třeba i výrazných příběhů, realistických grafických zpracování či složitých herních mechanizmů.

Když v roce 2017 vyšla hra The Legend of Zelda: Breath of the Wild ještě na končící systém nepříliš populární Wii U a zároveň byl startovním titulem nové hybridní konzole Switch, která naopak zaznamenala grandiózní úspěch, bylo to ukázkou, že i velké open-world hry se dají dělat zcela jinak.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild sice nenabídla žádný kvalitní příběh a stylizované grafické zpracování spíše maskovala malý výkon konzolí, ale přesto se z ní stal jeden z nejlépe hodnocených titulů a asi nejlepší exkluzivitou Nintenda.

Radost z objevování

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom je na tom na první pohled velice podobě, i když i grafické zpracování je o malinko lepší, ale stále Switch není žádnou výkonnou herní konzolí. Nicméně to se vývojářům podařilo výborně zamaskovat, že to při toulkách staronovým světem ani nebudete vnímat.

Ačkoliv jsem osobně nebyl přiliž nadšený z předchozího dílu, jelikož mám rád příběhové hry a ten mi výrazně chyběl, tak u The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom je to trošku jiné. I když se i samotný příběh výrazně vylepšil, tak stále nehraje prim. Na čem nová Zelda staví je opět čistá radost z prozkoumávaní velikého světa a zcela inovativními herními mechanizmy.

V Zeldě se nikdy nebudete honit za objevování určených lokalit, plnit řadu nejrůznějších úkolů a misí. Zde máte nějaký jasně daný cíl, přibližně víte, co máte dělat, ale při toulkách světem budete chtít prozkoumávat nejrůznější objekty, budovy, svatyně, jeskyně a vše co vás na první pohled zaujme.

Stačí k tomu mít jen meč, luk, štít a chuť se ponořit do světa Hyrule. Herní svět bychom mohli rozložit do tří oblastí. Nebeské království, což je spleť létajících ostrovů nad pevninskou zemí, které se objevili po minulé vyspělé rase. Klasický a nádherný pevninský vět Hyrule, tak jak ho známe z předchozí hry, jen o něco bohatější a v poslední řadě tu je pozemní spleť různých tunelů a jeskyní, což vydá pomalu za další samostatnou mapu.

Tyto hlubiny by mohli závidět i trpaslíci z Morie, jelikož i zde dokážete strávit klidně až desítku hodin jejím průzkumem. Je zde i příšerná tma, takže je potřeba si neustále svítit na cestu a díky novému systému schopností si třeba dělat světelné šípy a prosvěcovat prostor a postupně takto prozkoumávat tyto temná místa. Samozřejmě i zde na nás čekají silní nepřátelé.

Tvorba strojů a zbraní

Ve zkratce je svět a jeho průzkum jedna z předností Zeldy, tou druhou jsou nové schopnosti Linka. První z nich umožňuje přesouvat všechny možné předměty, které nejsou pevně připevněni k povrchu a různě je kombinovat. Díky tomu je možné postavit nejrůznější vozidla, plavidla i letadla.

V tomto se vyřádí všichni, co rádi něco tvoří bez jakýkoliv omezení či zábran. Spojovat lze absolutně všechno, takže si vytvoříte zajímavé kluzáky, ale třeba i skateboard. Vývojáři opět dostávají svého umění a hrát tady opravdu znamená hrát si s čímkoliv a jakkoliv vás napadne.

K tomu se pojí další schopnost, a to různě kombinovat a osazovat menší předměty. Jako když si na štít připevníte svítící houbu a máte zdroj světla, nebo si na něj dáte výbušnou směs a kdo vás první do něj trefí bude smeten z povrchu zemského. Takto si lze vyrobit i zbraň k tomu stačí klacek a kus kamene a je to. Už není potřeba mít sekeru na kácení stromů, či krumpáč na kutání rudy, nyní stačí sebrat pár předmětů ze země a hned si vytvoříte vlastní řešení. Opět lze kombinovat i nesmyslné kombinace, které nemají žádný efekt a působí až trošku divně. Ale přeci nebudou vývojáři brát nějaké možnosti hráčům, když to chtějí udělat.

Další schopností je možnost se provrtávat stropem přes všechny možné objekty. Tato schopnost dává nové možnost k prozkoumávání, a i když to původně byl je jakýsi cheat pro vývojáře při testování, tak se to nakonec dostalo do samotné hry, jelikož je to opět zábavné a dává to možnost nových cest při průzkumu.

Link opět musí zachránit princeznu Zeldu

Tears of the Kingdom se odehrává pět let po původních událostech. Link je nabušený rytíř v zářivé zbroji a Mater Swordem u pasu. Společně s princeznou Zeldou jdou prozkoumat tajuplnou svatyni zapomenuté civilizace. Zde objeví démona Ganondorfa, který je opět zpět a přivádí na svět obrovskou zkázu. Mimo jiné zničí nejdříve Master Sword a následně Linka obere o všechny jeho schopnosti a ruku. K tomu princezna Zelda zmizí, kdo ví kam a Link se opět probouzí v jeskyní sám bez vybavení a schopností.

Tím začíná celý příběh a cíl je jasný. Opět se dostat k Zeldě, zastavit Ganondorfa a zachránit celý svět. Do toho nás čeká i spousta dalších minipříběhů a je jen na hráči, jestli je objeví či nikoliv. Opět budeme řešit nejrůznější hádanky ve svatyních získávat větší moc a nové schopnosti. K tomu craftit nejrůznější vozidla, zbraně nacházet lepší vybavení prát se s fyzikou, prostě vše, co bychom od nové Zeldy čekaly.

Soubojový systém je velmi podobný tomu z předchozího dílu, kromě nových možností, které dávají kombinace nejrůznějších věcí a zbraní, také hra nabízí nové a chytřejší nepřátelé. Ty používají také nejrůznější stroje brnění a předměty. Ale stále se jedná spíše o jednoduší soubojový systém.

Více toho prozrazovat nechci a vím, že jsem kolem všeho spíše jen tančil, ale The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom je převážně o samostatném prozkoumávání a tahle hra neopotřebuje ani detailní recenze, a tak ochuzovat hráče o nějaká překvapení. I samotní vývojáři a vydavatel byl k informacím a ukázkám velice opatrní a prozradili jen to nejnutnější.

Také se nepřikláním k názoru, že by The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom byla ultimátní hrou, která by si zasloužila to nejvyšší hodnocení ano je ve všech směrech skvělá a zábavná, ale rozhodně není pro všechny hráče a stále vidím veliký prostor na zlepšení, aby zážitek byl opravdu nepřekonatelný.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom je skvělou hrou s neotřelými mechanizmy, které jsme snad neměli možnost doposud vidět. Kombinování různých předmětů a budování dopravních prostředků je zábavné. Nabízí nádherný svět, který je radost objevovat. Fyzika zvládnutá ve světě je také velmi dobrá a hádanky protrénují mysl, jak je splnit, nebo díky novým možnostem obejít. Hra funguje jako skvělý komplexní balíček zábavy, ale pro absolutní hodnocení mi stále chybí pořádný příběh a živější svět, také to že hra není kompletně nadabovaná s takovými příjmy a rozpočtem mi přijde jako lenost a soubojový systém by zasloužil také trošku vylepšit.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

9.5

9.5/10