Sine Mora EX – recenze

Přímo proti mě se řítí nekonečně dlouhý vlak, jehož jednotlivé vagóny doslova přetékají nejrůznějšími kanóny. Jen o pár okamžiků později se celá obrazovka plní výstřely. Vyhnout se jim, to vyžaduje veškerý můj um a jemnou motoriku. Jakákoliv chyba zkrátí časový limit pro splnění úrovně a stojí mě cenné power-upy.

Ale to už na dalším vagónu přijíždí celá fabrika, která pálí ze všech trubek. Ještě štěstí, že v takových chvílích můžu hru zpomalit a precizněji se všem nástrahám vyhnu. Ale není to zadarmo, stojí mě to body. Čím si to udělám těžší, tím vyšší budu mít v případě úspěchu výsledné skóre. Jenže to bych taky nemusel přežít!

Obtížnost si udělej sám

Sine Mora EX začíná jako relativně milosrdný shoot ’em up, jehož obtížnost si ale snadno můžete zvýšit až nad rámec hranice snesitelnosti. Všechno se ale rozjíždí hezky pozvolna, jak se sluší a patří. V příběhovém módu sundáváte z nebes vcelku bezbranné nepřátelské letouny, sbíráte power-upy a nakonec se střetnete i s prvním obřím modulárním bossem. Jeho tělo je poseto všelijakými kanóny, které je třeba hezky jeden po druhém zničit.

Samozřejmě, sem tam dostanete i nějaký ten zásah, ale to vás nerozhází. Každá úroveň má časový limit, který neúprosně odpočítává, ale pokud se vám daří sestřelovat nepřátelé, přilepšíte si pokaždé o nějakou tu vteřinu. V případě, že naopak inkasujete, něco času ztratíte a navíc přijdete o upgrady, které však zase rychle naberete zpět. Pakliže časomíra padne na nulu a vy ještě nemáte hotovo, neděje se nic tak strašného. Můžete použít jeden z osmi (normální obtížnost), případně pěti (těžká) “continue” a pokračovat dál. Nebo začít nanovo. Limit je ale v prvních úrovních nastaven velkoryse, a tak s ním nebudou mít problémy ani hráči, kteří nevyrůstali na hrách typu R-Type nebo Thunder Force.

Navíc vám Sine More EX dává zmíněnou možnost zpomalit čas, případně ho dokonce přetočit nebo nahodit ochranné štíty, které vás uchrání od nepřátelské palby. Kromě toho každý ze sedmi hratelných pilotů disponuje mocnými speciálními zbraněmi, například naváděnými raketami nebo energetickými meči. Všechny tyhle výhody jsou dostupné jen omezeně, přesto však v dostatečném množství na to, aby vám v kritické chvíli opravdu pomohly. Jenže, jak už padlo výše, jejich použití vám sníží celkové skóre. A shoot ’em upy se přece kvůli co nejvyššímu “highscore”, které pak krásně vyjímá na obrazovce, hrají!

Velká motivace

Celou kampaň můžete odehrát i ve dvou, což učiníte nejlépe na gamepadu, ale v případě nouze lze využít i klávesnici nebo myš. S nimi to ale po polovině hry už budete mít obtížné. Ale vlastně i bez nich, byť gamepad je přeci jen co do přesnosti ovládání nejpreciznější. Každopádně, pokud budete chtít v pozdějších fázích hry uhrát slušné skóre, budete se některé pasáže úrovní muset učit takřka nazpaměť. Třeba tehdy, kdy je zapotřebí se schovat mezi poletujícími kusy šrotu, abyste nebyli objeveni a zničeni. Nebo když se nepřátelé znenadání zjeví z levé strany obrazovky.

K dispozici jsou také herní módy jako Boss Attack nebo Score Attack, ve kterých můžete třináct bossů a sedm levelů opakovat donekonečna a vylepšovat tak nejvyšší skóre. Ve verzi EX je nově kromě možnosti kooperace také mód 1vs1, ve kterém můžete bojovat proti jednomu dalšímu hráči ve třech různých úrovních.

Přestože Sine Mora EX nenabízí přehnaně obsahu, vždyť příběhovou linku projdete za nějaké dvě hodiny, vydržíte u hry zaručeně hodně dlouho. Motivace v podobě honění co možná nejvyššího počtu bodů je stejná dnes jako byla kdysi na oprýskaných automatech v maringotkách. Čekají na vás vyšší stupně obtížnosti, a to zejména v Arcade módu, kde odpadají příběhové elementy a možnost kooperativního hraní. Kromě toho se můžete vrhnout ještě do 15 neskutečně těžkých výzev, které zvládnete jen tehdy, pokud hru dokonale ovládáte. Pokud byste ale přeci jen chtěli pouze hrou proběhnout v rámci příběhového módu, ani si Sine Mora EX nepořizujte. Nejvíce si ji užijí milovníci žánru, kteří rádi zdolávají výzvy a neustále se zlepšují. Těm se hra odvděčí měrou vrchovatou, obzvlášť vezmeme-li v potaz nízkou pořizovací cenu.

Titul musím pochválit i za nápaditá a velmi rozličná prostředí a obří bossy, které v dlouhých bitvách rozkládáte na součástky. Samotný příběh je přitom skutečně deprimující. Jde v něm o genocidu a otroctví, jedna z hlavních postav přišla o obě nohy a svého syna, jiná měla rakovinu a další byla zase znásilněná. Nic pro citlivé povahy. Jen škoda, že tvůrci hře neopatřili adekvátně řízný soundtrack. Namísto toho se z reproduktorů ozývají jemné tóny, které hned zapomenete.

Sine Mora EX je povedeným zástupcem shoot ’em up žánru, který ocení všichni milovníci skrolujících stříleček. Užijí si ho i hráči, kteří s podobnými hrami nemají tolik zkušeností. Přestože je totiž náročný, není frustrující a neférový. Nejvíce zábavy poskytne ale těm hráčům, kteří nepospíchají, naučí se všechny zákonitosti a vydají se na lov co nejvyššího highscore.

Dostupné na: PC, Xbox One, PS4, Nintendo Switch

Sine Mora EX – video

Sine Mora EX