Uncharted: The Lost Legacy – recenze

Lezení po nebezpečně vysokých útesech, mohutné přestelky a smrtící pasti v prastarých chrámových komplexech. Tyto kratochvíle byly dosud v sérii Uncharted vyhrazeny hledači pokladů a vyhlášenému hláškaři Nathanu Drakeovi. Po dokončení mise v Uncharted 4: A Thief’s End ho ale tvůrci ze studia Naughty Dog vyslali na zaslouženou dovolenou.

V samostatně hratelném rozšíření tak poprvé nehraje první housle Nathan, ale archeoložka Chloe Frazer, kterou si znalci série mohou pamatovat z Uncharted 2. V Indii hledá Chloe spolu s Nadine Ross, pro změnu vedlejší postavou Uncharted 4, cenný artefakt a dokazuje, že Uncharted nestojí pouze na Drakeovi a i bez něj dokáže nabídnout prvotřídní dobrodružství.

V Indii panují rušné časy. Rebelie je v plném proudu a indická vláda proti povstaleckým jednotkám nasazuje těžkou vojenskou techniku. Chloe Frazer je ale v bývalé britské kolonii z jiného důvodu. Ráda by získala jeden z nejcennějších hinduistických reliktů, a sice kel indického boha se sloní hlavou Ganeshy. Do křížku s rebely se ale přeci jen dostane, protože klíč k příslušnému chrámu má v držení bezohledný vůdce rebelů Asav. Naštěstí má Chloe ve vojačce Nadine silnou podporu. Stejně jako Drake má i Chloe vyšší cíle než pouhé peníze. Snaha nalézt artefakt je pro ní takříkajíc rodinnou záležitostí. Už její otec se pokoušel svatý kel najít, ale až do smrti mu to nebylo dopřáno. Zda ho Chloe v Uncharted: The Lost Legacy získá, si můžete tipnout sami. Nicméně vedle různých hádanek a neznámého prostředí mezí ní a klem stojí ještě pár dalších překážek. Asav a jeho po zuby ozbrojená soukromá armáda je vždy o krok napřed a v ten nejhorší okamžik se navíc objeví starý známý, který hrozí tím, že ženské duo rozeštve.

Nathan Drake v sukni

Při vzpomínce na Uncharted 4 trochu zamrzí, že příběh The Lost Legacy je o poznání méně výzivný. Ve výsledku to ale zábavě nijak nebrání, protože celé dobrodružství je jako vždy inscenováno s neskutečnou produkční hodnotou. Herní scény a náročné cutscény přechzázejí jedna v druhou a výsledný cinematický dojem nedostatky příběhu zakryje. Tedy pokud si uděláte tu radost a nebudete nad tím vším příliš přemýšlet. Jen v jednom ohledu se inscenace autorům nepovedla dohnat k dokonalosti. Zatímco ve všech předchozích dílech jsme měli co do činění s opravdu charismatickými padouchy, zůstává Asav až do konce poněkud jalový. Naopak, čeho jsem se bál, tedy osobnosti hlavní hrdinky, dopadlo na výbornou. Chemie mezi Chloe a Nadine funguje skvěle a některé hlášky jako by vypadly Nathanovi z úst.

Přestože je Lost Legacy na první pohled drží herní linii předchůdců, dovolili si tvůrci přidat i nové herní mechaniky. Jistě, po většinu času se hra hraje jako jakési “best of” celé série, takže si užijete lezení s hákem, honičky, přestřelky atd. Finále potom graduje opravdu ve velkém stylu a kombinuje to nejintenzivnější z Uncharted 2 a Uncharted 4. Těžko si představit více strhující obsah.

Čerstvé prvky

Zejména v přestřelkách vás čekají i nové zážitky. Teoreticky sice můžete volit stejný přístup jako v předchozích dílech, tedy krýt se za překážkami a postupně odstřelovat jednoho nepřítele za druhým. Na mnoha místech se ale hodí použít rozšířené mechaniky plížení. Zatímco v minulých dílech byl stealth aspekt představoval na několika vybraných místech docela nudné povinné cvičení, v Uncharted: The Lost Legacy se sami můžete rozhodnout, kterou cestou půjdete. Mnohem častěji totiž narazíte na vysokou vegetaci, která vás kryje a umožní si zvolit, z jaké strany se pustíte do akce.

Stále jsou tu místa, kde se střílení nevyhnete, protože na vás nepřátelé budou pořádat hon. Častěji však nebezpečným územím budete schopni projít bez jednoho jediného výstřelu. To je nejenom zábavné, ale navíc zabrání tomu, že si protivníci přivolají posily, které pak musíte pracně odpravovat. Velmi přínosná je v tomto ohledu možnost označovat si nepřátele. To sice – vzhledem k absenci mapky – nezvýší přehled nad nepřátelským územím takovým způsobem jako třeba ve Far Cry, ale minimálně to omezí pravděpodobnost, že vám někdo vpadne do zad. To vás totiž v otevřených přestřelkách potká častěji než dříve. Umělá inteligence se sice zase tak moc nezlepšila a vojáci občas po úrovni pobíhají a poskakují jako hejno splašených slepic, ale místy jsem se hodně divil, když jsem to dostal přímo do nechráněných zad. Mimochodem, když zemřete, již provedená označení zůstávají aktivní.

V nepřátelských oblastech najdete řadu zamčených beden s proviantem, které Chloe může svou jehlicí do vlasů otevřít. Najdete v nich například pistoli s tlumičem, která se hodí k plížení, ale klidně i brokovnici, odstřelovačku nebo výbušninu C4. Hra ukládá pozici i během přestřelek, takže ani občas náročnější akce nejsou zrovna frustrující. Občas se ale stane, že je záchytný bod umístěn na nepříhodném místě.

Náročnější hádanky

K dobrým mravům série Uncharted vždy patřily hádanky, ale takové, které hráče příliš nezdržovaly a jeho mozkové závity nezatěžovaly přespříliš. V The Lost Legacy je to trochu jinak. Hádanky jsou především komplexnější a místy také složitější. Nebojte se ale, že byste se u nich zasekli na hodinu, jen už se nevyřeší samy. Podle mě to hře, která je jinak koncentrátem toho nejlepšího v sérii, jedině prospívá, a přibližuje ji to blíže k zážitku z Tomb Raidera.

Kromě běžného, zcela dobrovolného hledání různých věcí můžete také fotit. V souvislosti s tím si užijete nějaké ty humorné situace, jako když Nadine při jedné fotce strčí Chloe do vody nebo když ji vyfotí před stádem indických slonů, takže budou bavit i hráče, kteří se jinak sbírání trofejí nevěnují. Místa, kde si můžete udělat fotku, patří k několika málo ve hře, kdy se na obrazovce objevuje vůbec nějaká ikona. Už od tutoriálu si hráči zvykají na to, že toho pomocných ikon na televizi mnoho neuvidí a redukují tak rušivé faktory na minimum.

Ještě větší otevřený úsek

Zatímco první tři díly byly extrémně lineární, nabídl Uncharted 4 poprvé větší a otevřenější areály. Podobný najdete i v The Lost Legacy, jen s tím rozdílem, že je ještě mnohem větší než v předchůdci. Opět se zde budete pohybovat autem a na mapce budete mít označena důležitá místa. Zájemci zde mohou nad rámec příběhu absolvovat pár menších úkolů, přestřelek či plíživých sekvencí. Mnoho toho ale nečekejte. Ono to do Uncharted ani moc dobře nezapadá. Už tahle fáze vás vytrhne z perfektní inscenace a je podle mě až příliš dlouhá. Snad i proto po ní hra pokračuje po rovných kolejích, stejně jako první kapitoly.

Grafika na jedničku podtrženou

Skutečnost, že Naughty Dog neberou Uncharted: The Lost Legacy jako nějaký nutný přívěšek, který jim Sony poručilo, aby vydělalo více peněz, dokazuje i to, že se v tomto díle dočkáte několika nejhezčích prostředí celé série, zejména pak v indické džungli. Ostrost textur, detaily okolí, efekty světel a stínů – to vše je naprosto prvotřídní. V otevřené části jsou sice patrné nějaké kompromisy v kvalitě textur, ale nic, co by ničilo skvělý celkový dojem. perfektní jsou rovněž animace, což platí hlavně pro neherní sekvence. Anglický dabing můžete doslova odečítat ze rtů – jaký to rozdíl oproti Mass Effect: Andromeda, která v tomto světle působí jako hra z minulého tisíciletí. Snad jediné, co se oproti Uncharted 4 zhoršilo, je narážení do objektů v okolí, případně Nadine, která se plete do cesty nebo stojí na příhodném místě pro krytí.

Uncharted: The Lost Legacy je bez jakýchkoliv pochyb skvělá hra, o které nelze říct, že by za cenu, za kterou se prodává, byla v něčem ochuzená. Naopak, čekají vás zde skvělé chvíle a krásné prostředí, navíc okořeněné o zdůrazněný prvek plížení. Dokonce i humor se navzdory Nathanově pauze podařilo udržet na vysoké úrovni. Pokud ale The Lost Legacy srovnám přímo s Uncharted 4, vychází z toho stále lépe čtvrtý díl, protože má zajímavější příběh a oproti sedmihodinovému dobrodružství Chloe je podstatně delší. To však nic nemění na tom, že tenhle přírůstek je svého jména hoden a zaslouží si, aby ho fanoušci série hráli.

Dostupné na: PS4

Uncharted: The Lost Legacy – trailer

Uncharted: The Lost Legacy