Starcraft Remastered – stojí za ty 400 Kč? – recenze

“Kdy už to konečně spustí?” Tuto otázku si v pondělí 14. srpna 2017 kladl leckterý milovník tradičních realtime strategií. Pro USA totiž bylo oznámeno vydání Starcraftu Remastered, které na náš čas vycházelo na 19:00. Ale termín nevyšel. Hráči a redaktoři začínali být nervózní. Ale přesně k začátku vysílání pořadu Promi Big Brother pustil Blizzard konečně zelenou.

Ani pak to ale nebylo bez problémů. Panoval poněkud chaos, protože stažení samotného Starcraft Remastered nebylo možné. Prvním krokem tak bylo stažení staré Starcraft Anthology, která kromě původní hry obsahuje také datadisk Brood War. Blizzard se pochlapil a antologii zpřístupnil všem zcela zdarma! Při navazující instalaci se potom nainstaluje i nová verze, která se však zpřístupní pouze po zaplacení 15 EUR, tedy cca 400 Kč za Remastered verzi.

A pak už se šlo na věc! Po devatenácti letech dostává původní Starcraft konečně nový kabátek. Čte se to parádně, že? Také jsem jel na vlně euforie než…inu, než jsem spustil první misi. “Sakra, musím se podívat do nastavení,” pomyslel jsem si záhy.

Je to HD grafika?

Důvodem je samozřejmě grafika, kolem které se celý remaster Starcraftu točí. Jak to říct – působí zkrátka hůře než jsem si od nové verze sliboval. Ano, Starcraft nyní běží i ve vyšších rozlišeních než v archaickém 640×480, a to dokonce až ve 4K. Ale co z toho, když jednotky, prostředí a budovy vypadají stále opravdu spartánsky (na dnešní dobu)? Můžete sice trochu odzoomovat i zazoomovat kameru, ale moc platné to není. Zamlčet bych ale neměl to, že efekty a animace, zejména pak exploze, se opravdu povedly.

Tyto efekty a animace můžete jednotlivě aktivovat a zase deaktivovat a přiblížit se tak vzezření původního Starcraftu. Stiskem jedné klávesy pak lze zapnout a vypnout novou grafiku. Zkusil jsem to a musím říct, že rozdíl je jasně patrný. Ale euforii ve vás zkrátka nevyvolá. O poznání novodoběji působí zvuky, řeč a hudba, které běží nyní ve 44 KHz.

Herně po staru

A co po herní stránce? Stalo se něco? Ne, vůbec nic. Ale to Blizzard také dopředu jasně ohlásil. Na herním konceptu, ovládání a umělé inteligenci se nemění absolutně nic. To je v principu dobré rozhodnutí. Můžete se tak těšit na napínavě navržené mise, které v pohodě snesou srovnání s dnešní konkurencí a většinou ji i předčí.

Nula změn však platí i pro pohyb jednotek. A ten je na dnešní dobu katastrofální. Každou chvíli se vám bude stávat, že skupinu jednotek pošlete na určité místo. Polovina to zvládne a polovina se vám někde zasekne a budete ji muset ručně opět zorientovat. To bylo v roce 1998 úplně normální a bohužel se to stává i některým moderním strategiím. Obecně vzato si na to ale budete muset znovu zvykat. Stejně tak vás možná překvapí (protože jste zapomněli), že suroviny za stavbu jsou z konta odečteny teprve tehdy, když výstavba započne. Pošlete tedy jednotku postavit budovu a mezitím zadáte výrobu dalších jednotek. Když stavař dorazí na místo, zjistí, že na kontě nejsou potřebné suroviny a nedělá nic.

Velkou výhodou edice Remastered je skutečnost, že s její pomocí je Starcraft konečně plně integrován do Battle.netu včetně vyhledávání hráčů, žebříčků a hráčských profilů s individuálními statistikami. Díky tomu, že se na herním konceptu nezměnilo vůbec nic, jsou možné i zápasy mezi hráči, kteří mají starý a remasterovaný Starcraft. Těžko ale zatím odhadnout, zda větší odzoomování nemůže přinést určitou výhodu.

Vybírat můžete ze spousty map, jejichž množství může těžko některá strategie konkurovat. Funkčnost a spolehlivost je – zcela v intencích Blizzardu – předpisová. Nová funkce cloudu neukládá pouze multiplayerové replaye a klávesové zkratky, ale také pokrok v sólové kampani.

Tak jak?

Čtyři stovky nejsou mnoho, přesto si nejsem jistý, zda za ně dostanete protihodnotu, kterou očekáváte. Je to samozřejmě hypotetická úvaha, ale když je původní Starcraft i s datadiskem a většinou nových multiplayerových propriet k dispozici oficiálně zdarma, nemá toho remaster zase tolik co nabídnout. Na druhou stranu je to spíše symbolická částka, která opravdové fanoušky nezastaví. Když si spočtete, co vše dnes Starcraft nabízí, není o čem přemýšlet. Jen ten posun ve vizuální stránce jsem čekal výraznější.

Starcraft Remastered – video

Starcraft: Remastered

0