Star Wars: Battlefront 2 mohl být skvělou hrou – recenze

Jsou to už čtyři roky, co Electronic Arts drží licenci na videohry z univerza Star Wars. Z lukrativního materiálu přitom vznikl pouze jediný výstup a sice multiplayerová akce Star Wars: Battlefront z roku 2015. Hra však působila poněkud šitá horkou jehlou, a přestože zaznamenala slušný komerční úspěch, zůstala po ní mírná pachuť, že to přeci mohlo být mnohem lepší. Proto jsou do druhého dílu vkládány nemalé naděje a Star Wars: Battlefront 2 vstupuje na žhavý předvánoční trh jako jeden z nejočekávanějších titulů. Ale právem?

Krátké povyražení

Zatímco v jedničce ještě zcela chyběla, Star Wars: Battlefront 2 už ji obsahuje. Opravdovou kampaň pro jednoho hráče. Nebo také první sólové příběhové dobrodružství ze světa Star Wars od dob The Force Unleashed 2, která vyšla už v roce 2010. Na vývoji s autory pracovala Lucasfilm-Story-Group a výsledkem je příběh, který vstupuje do oficiálního dějového kánonu univerza. Zabývá se přitom událostmi, které následovaly zničení druhé Hvězdy smrti.

Hráči se ve Star Wars: Battlefront 2 vžijí do role imperiální velitelky Iden Versio, která vede údernou skupinku Inferno Squad. Kampaň se pak rozjíždí velmi slibně a na akční hru poměrně nečekaně. Iden je zrovna zajatkyní na rebelské lodi, takže nemůžete ovládat přímo jí, ale zavděk musíte vzít jejím malým droidem. S ním se budete plížit lodí, hackovat terminály a nepřátele likvidovat elektrošoky. Podobné vložky, které by představovaly příjemné zpestření hratelnosti, jsou však později ve hře zcela výjimečné. Tvůrci slibně začali, pak ale spadli víceméně do konceptu, který přináší hlavní složka hry – multiplayer.

Také příběh se po zajímavém startu ubírá cestou kupených klišé, která mají jen velmi málo do činění s přísliby, které autoři před vydáním Star Wars: Battlefront 2 dávali. V zásadě to nemohu nazvat jinak než velkým zklamáním. Do poslední chvíle jsem čekal nějaký zvrat – ten ale nepřišel. Také měnící se motivace charakterů v kampani jsou těžko pochopitelné a v důsledku neuvěřitelné. Některé mise potom do příběhového rámce vůbec nepasují a vypadají jakoby do hry byly zakomponovány postupně, aby kampaň nebyla tak krátká, což ale stejně je. Co na tom, že si v řadě misí zahrajete za známé postavy jako je Han Solo nebo Luke Skywalker. Když je to případ pěti z celkových dvanácti misí, nebudete mít ani pocit, že jde o něco zvláštního. Naopak, ve výsledku je to ke škodě hry, protože ta pak nezvládá (nebo nechce) vysvětlovat souvislosti a bere důraz z postavy hlavní hrdinky Iden Versio.

Přitom řemeslně není kampaň zvládnutá vůbec špatně. Vynikající inscenace a různorodé úrovně dokáží navodit tu správnou atmosféru Star Wars. Podíváte se na planety jako Endor nebo Naboo, ale také do útrob obřích vesmírných korábů. Kromě toho si střihnete i nějakou tu bitvu ve vesmírných stíhačkách. Celé to ale končí až příliš brzy. I když se budete loudat, neměla by vám kampaň Star Wars: Battlefront 2 zabrat více než pět hodin, což je málo i na primárně multiplayerovou hrou. Pokud byste pak nad hrou snad uvažovali právě jen kvůli kampani a online hra vás nechala chladnými, pak vám Battlefront 2 doporučit opravdu nemohu.

Po dohrání kampaně už totiž sólovým hráčům zbývá pouze arkádový mód, který nahrazuje mise z předchozího dílu a který nabízí různé bojové scénáře. Čeká na vás osm předpřipravených bitev na světlé a i temné straně síly, přičemž každou je možné si zahrát ve třech různých obtížnostech. Pustite se přitom můžete do týmového boje s boty, kteří vás podporují nebo takzvaný nápor, ve kterém kontrolujete hrdinskou jednotku a snažíte se v předepsaném čase zabít určený počet nepřátel. Jakmile vás předdefinované podmínky přestanou bavit, můžete si v arkádovém módu pomocí několika modifikátorů vytvořit vlastní. Velmi ale pochybuji, že to někoho bude bavit delší dobu. Ostatně, i kreditová odměna je z tohoto módu omezená a činí maximálně 500 kreditů denně. Na konzolích si arkádu můžete střihnout s kamarádem v kooperaci, na PC tato možnost ale chybí.

Slušná multiplayerová nabídka

Pokud jde o multiplayerové módy, je nabídka Star Wars: Battlefront 2 oproti prvnímu dílu značně osekaná. Namísto původních devíti módů jich zde najdete pouhých pět. Tři z toho jsou nejoblíbenější varianty z jedničky, tedy Galactic Assault, Blast (Team Deathmatch) a Heroes vs. Villains.

Nové jsou potom Starfighter Assault a Strike. První jmenovaný je variací Galactic Assaultu, akorát se místo na planetách odehrává ve vesmíru a do popředí staví přestřelky stíhaček. Ve Striku potom bojují dva týmy po osmi hráčích, které musí plnit dané cíle, díky čemuž je tento mód o poznání taktičtější než Galactic Assault. Přestože ve Star Wars: Battlefront 2 chybí deathmatch nebo capture the flag, domnívám se, že módy, které ve hře jsou, nabízejí dostatečnou variabilitu.

Hodně zábavy přináší například Heroes vs. Villains, který prošel řadou změn. Zejména se pak známých charakterů nezhostí jen vybraní hráči, ale všichni. Proti sobě pak stojí hrdinové temné a světlé strany síly, kteří jsou stejně silní, takže jedna část už nemusí plnit roli pohyblivých terčů jako v minulém díle. Povedené jsou také vesmírné bitvy, kdy s X-Wingem naháníte třeba Tie Fighter.

Slušný krok kupředu udělala hra i ve věci map, což souvisí s rozšířením záběru na všechny tři epochy Star Wars. Bitvy se tak odehrávají na celkem jedenácti planetách, mezi které patří jak staré známé Tatooine, Endor nebo Hoth, tak nové jako Naboo, Kashyyyk nebo základna Starkiller. Pro většinu planet je k dispozici několik mapových variant, které se řídí podle zvoleného módu. Celkový repertoár pak sahá od pouličních bojů v Mos Eisley po rozsáhlou džungli Kashyyyku. Mapy jsou stále do značné míry statické, byť se autoři snažili vnést do nich trochu života, a to jak prostřednictvím vtipných detailů nebo třeba tím, že na Tatooine zpočátku vidíte v ulicích ruch, který s postupující bitvou utichne.

Pay2Win?

Největší změnou způsobu hraní je ale zavedení vojenských tříd. Před každou partií si nastavíte, zda do boje půjdete jako útočník, specialista, důstojník nebo těžkooděnec. V závislosti na tom získáte přístup k různými zbraním a speciálním schopnostem. Jde jednoznačně o smysluplnou novinku, díky které se každý může vrhnout do víru bitvy ve stylu, který mu vyhovuje, aniž by si musel odemykat správné zbraně a kartičky Starcards. Pro každou ze tříd jsou k dispozici čtyři zbraně, které postupně odemknete dosažením milníků jako je určitý počet zabití.

Starcards ale ze hry nezmizely úplně. Jejich pomocí můžete každou třídu individuálně přizpůsobovat. Svou postavu tak můžete pasivně posilovat nebo vyměnit některé speciální schopnosti a jiné varianty. Neplatí to jen pro čtyři třídy postav, ale také pro hrdiny, vozidla a vesmírné lodě. Každou jednotku, se kterou se můžete dostat do boje, lze pomocí Starcrads přizpůsobovat a vylepšovat. Ale přestože je celý systém komplexnější než v předchozím díle, je jasné, že se Star Wars: Battlefront 2 orientuje na širokou masu průměrných hráčů a nikoliv na multiplayerové profíky.

Abyste se ve hře s vlastní postavou posunuli vpřed, musíte hrát, hrát a zase hrát. Prostřednictvím úspěchých partií vyděláváte kredity a zkušenostní body, které zvyšují vaši hodnost. Kromě toho také uzavíráte různé výzvy, které vám přinášejí odměny ve formě kreditů, materiálů, zbraní a specifických lootboxů. Tím se dostáváme k nehezké stránce celého vývoje postav. Starcards, stejně jako kosmetické předměty dostáváte zejména ve formě takzvaných lootboxů. Ty si ve hře můžete koupit za vyhrané kredity, ale také za krystaly, které získáte jen za skutečné peníze.

Po drtivé kritice hráčů a obvinění z toho, že chce EA ze Star Wars: Battlefront 2 udělat Pay2Win titul, se autoři uvolili k zeslabení efektu lootboxů. Nejsilnější verze Starcards tak už nenajdete v těchto krabicích, ale musíte si je sami vyrobit. Jenže zdroje k tomu získáte zase jen z lootboxů. Kolik můžete použít Starcards, souvisí s vaší úrovní. Jenže tu nezvyšují zkušenosti, tedy přeneseně herní schopnosti, ale pouze to, kolika kartičkami pro danou třídu disponujete. Ve výsledku jsou tak stejně zvýhodněni ti, kdo jsou ochotni do hry investovat peníze.

Po technické stránce vypadá Star Wars: Battlefront 2 skvěle. Engine Frostbite se opět daří vykouzlit ty nejhezčí Star Wars světy herní historie. Ostré textury, parádní efekty a to vše v plynulém pohybu. Hra je navíc velmi dobře odladěná, takže na konzolích klesá framerate pod 60 fps jen zřídkakdy. Pokud vlastníte dobře vybavené PC, můžete se těšit na Ultra detaily při 100 fps. Díky příkladné optimalizaci si pak bez problému zahrají i majitelé slabších sestav.

Star Wars: Battlefront 2 (koupit hru) je hrou, která díky skvělé atmosféře univerza Star Wars zaujme spoustu hráčů. Nabízí vyladěné multiplayerové módy, zajímavé mapy a dobře navržené třídy postav. Titul však zároveň promarnil svůj potenciál. Zejména kampaň je zklamáním, a to jak z pohledu příběhu, tak samotné délky. Zároveň se bohužel potvrdilo, že mikrotransakce mají rozhodně potenciál do vyvážení hry nepříjemně zasáhnout. Na poslední chvíli si hráči sice vymínili snížení hranic pro získání pokročilého obsahu, kdy by původní verze repetitivním opakováním nutila k placení, ale hráči, kteří jsou ochotní platit, si stále mohou opatři velkou výhodu, a to i proti těm, kdo hrají lépe než oni.

Star Wars: Battlefront 2

0

• Zábavné multiplayerové módy