Steam vychází vstříc velkým vydavatelům. Z prodeje her jim bere menší část

Steam je levnější. Tedy přinejmenším pro úspěšné hry. Dosud si tato dominantní platforma pro distribuci digitální kopií her brala z každého prodeje 30 %. S platností od 1. října tohoto roku je tomu jinak. Pokud se hře podaří překročit obratovou hranici 10 milionů dolarů, bude z prodejů od tohoto momentu strháváno pouhých 25 %. Po překročení hranice 50 milionů dolarů se poplatek sníží dokonce na 20 %.

Společnost Valve, která Steam provozuje, k tomuto kroku pochopitelně nepřistupuje jen tak pro nic za nic nebo snad z nějaké charitativní činnosti. Za vším hledejme dobře promyšlený kalkul. Zatímco pro nezávislé tvůrce je Steam stále v podstatě jedinou rozumnou cestou, jak dostat svou hru k široké veřejnosti, velcí vydavatelé, kteří produkují AAA tituly, už si prakticky všichni našli vlastní distribuční kanály.

Steam by rád opět sjednotil rozdrobený trh

Electronic Arts provozuje Origin, Ubisoft svůj obchod UPlay, Activision má platformu Battle.net a nedávno se sama na sebe začala spoléhat také Bethesda prostřednictvím Bethesda.net, kde exkluzivně vydala Fallout 76, jakkoliv jeho absence na Steamu Valve pravděpodobně příliš nemrzí, protože hru sužují samé problémy.

Ukázalo se, že velcí vydavatelé jsou dostatečně silní, aby své vlastní virtuální obchody prosadili. Zde pochopitelně nemusí platit žádné provize a mohou sledovat vlastní obchodní strategie například formou akcí či předplatných.

Steam má ale pochopitelně stále svou sílu a Valve počítá s tím, že by se na něj velcí hráči mohli přeci jen vrátit, pokud jim zpříjemní své podmínky. Nezbývá než vyčkat a sledovat, zda vlak vlastních obchodů neodjel už příliš daleko na to, aby ho bylo možné vrátit.

Steam dlouhodobě čelí kritice nejen velkých vydavatelských domů, ale také nezávislých vývojářů za to, že si účtuje příliš velkou část tržeb za služby, které tomu neodpovídaly. Velmi hlasitě protestoval například Tim Sweeney z Epic Games, jehož megahit Fortnite na Steamu není. V podstatě jde o využití dominantní pozice na trhu. Nyní se pro ty nejúspěšnější pravidla alespoň trochu zmírní. Těžit z toho může i české Kingdom Come: Deliverance, které pravděpodobně již překročilo hranici 50 milionů dolarů a bude tak odvádět 20 % z tržeb namísto dosavadních 30 %.

Mimochodem: v aktualizované verzi obchodních podmínek Valve vydavatelům umožňuje otevřeně hovořit o prodejích na Steamu, což dosud nebylo možné. Doufejme tedy, že se dočkáme zajímavých čísel.

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 1 Prumer: 5]

Šéfredaktor internetového magazínu pro dospělé hráče Gamebro.cz. Dříve působil jako autor v mnoha tištěných i internetových médiích.

1
Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

Dost pochybuju o tom, že Steam bude až tak zlevňovat trvale. Nahodí víkendovou akci 10-15% a pak si pojede svojí nenažranou politiku dál. Určitě nebude zveřejňovat prodeje.