Surviving Mars je nečekaně komplexní budovatelskou strategií – recenze

V poslední době se o výletech do vesmíru, ba dokonce kolonizaci pro život slibné rudé planety, mluví stále častěji. Přestože se vizionáři typu Elona Muska nebo Jeffa Bezose snaží seč mohou, stejně to vypadá, že ze současníků kolonizaci Marsu zažije málokdo. Tedy na vlastní kůži, protože ve virtuální podobě si jí můžete dopřát třeba hned. A to díky novince Surviving Mars, jednomu z nejžhavějších želízek v ohni žánru budovatelských strategií pro letošní rok. Nakonec, za titulem nestojí nikdo menší než vývojářské studio Haemimont Games, které získalo ostruhy dlouhověkou sérií Tropico.

Důležité počáteční podmínky

Surviving Mars před vás nestaví žádný menší úkol než se chopit prvních krůčků lidské civilizace na rudé planetě a dovést jí až k plně fungující a soběstačné kolonii, ve které by se všem krásně žilo. Nejprve je však zapotřebí navolit si startovní podmínky. Mezi ně patří volba sponzora, profil velitele a možné tajemství, které vás na Marsu bude čekat. Tímto způsobem v podstatě nastavíte obtížnost výzvy, kterou vám Surviving Mars položí na bedra. Například mezinárodní mise na Mars coby sponzor vašeho konání vám zaručí 30 miliard kapitálu, spoustu zájemců o kolonizaci a další výhody jako jsou bezplatné dodávky potravin. To vám budování kolonie v cizáckém prostředí hodně ulehčí. Naopak jistá církev vám sice zajistí dvojnásobnou porodnost, ale do vínku vám dá pouhé 4 miliardy. A jak známo, peníze jsou až na prvním místě.

Profil velitele mise můžete volit mezi deseti profesemi jako je vynálezce, politik nebo ekolog. Tyto charakteristiky vám určí jednorázové i dlouhodobé bonusy. Coby hydro inženýr budete mít o 25 % nižší spotřebu vody, zatímco futurolog se může těšit na o 30 % rychlejší vývoj novátorských technologií.

Poté, co si vše hezky v klidu rozmyslíte a navolíte, vás Surviving Mars vyšle raketou ze Země do vesmíru. Pak už na rudé planetě stačí jen zvolit příhodné místo pro přistání, což probíhá tak, že na 3D modelu vybíráte jednu z předdefinovaných lokalit s určitými vlastnostmi. Kurzorem ale můžete ukázat na libovolný cíl na planetě, přičemž však musíte hledět na řadu faktorů jako je průměrná teplota nebo topografie. Hra vám ukáže také předpokládané množství surovin a také frekvenci nebezpečí jako jsou písečné bouře nebo déšť meteorů.

Tento sandboxový mód, ve kterém si na začátku navolíte veškeré parametry hry, je ostatně jedinou možností, jakou lze Surviving Mars hrát. Překvapivě zde zcela schází příběhová kampaň, jakou můžete znát ze zmíněného Tropica, ale také jednotlivé scénáře. Nenajdete tu ani multiplayerový mód. Startovní kritéria jsou velmi obsáhlá a variabilní, aby vás hra zabavila na dostatečně dlouhou dobu. Přesto by hře slušel autorský obsah a někdo by snad mohl postrádat nějaké ty jasně dané výzvy.

Krušné začátky bez lidí

Začátky na samotné planetě jsou krušné, protože vás čeká obtížné budování základní infrastruktury. V tomto momentě zapomeňte na lidské osídlení. V raketě najdete pouze něco surovin, několik hotových modulů budov a automatizované drony, které odvedou tvrdou práci. Nejprve je tak třeba vytvořit podmínky pro přežití lidí na planetě. Ti potřebují takové vymoženosti jako je proud, voda, kyslík, potraviny a pochopitelně příbytky. Jakmile splníte základní předpoklady, získáte kupoli, pod kterou můžete budovat ubytovací a servisní kapacity.

Už v tento moment pochopíte, že Surviving Mars je coby budovatelská strategie výrazně komplexnější než kdy Tropico bylo. Zatímco na karibském ostrově jste potřebovali v zásadě jen peníze, coby velitel mise na Marsu se musíte starat o zajištění mnohem většího množství surovin. O vodě, kyslíku a elektřině už jsme mluvili. Dodejme, že to jsou základní síťové záležitosti, kterých se vyplatí držet neustále dostatečné až nadměrné množství, protože výpadky vedou k ochromení celých bloků kolonie a v nejhorších případech k úmrtím kolonistů.

Kromě toho ale budete pracovat s mnoha dalšími materiály jako jsou kovy, drahé kovy, beton, polymery, elektrické přístroje a mechanické díly. Z toho vyplývá komplexní systém výroby a spotřeby. Nějaký čas potrvá než bude vaše kolonie v takovém stavu, aby dokázala tyto suroviny produkovat samostatně a v dostatečné míře. Do té doby budete závislí na dodávkách ze Země, které ale pochopitelně nejsou prostým dárečkem (pokud pomineme část daných výchozími podmínkami). Aby vám na Zemi naložili raketu potřebnými materiály, neobejdete se bez peněz. Ty pro změnu získáte exportem drahých kovů na modrou planetu.

Surviving Mars dokáže skvěle motivovat

Hloubka hry však nestojí a nepadá se surovinami. Surviving Mars jde ještě o kus dál. To, jak dobře bude vaše kolonie fungovat, závisí na celé řadě parametrů. Efektivita větrných elektráren stoupá s tím, jak vysoko jsou postavené. Vaporizátory vlhkosti pro změnu efektivitu ztrácí v případě, kdy jsou postaveny příliš blízko sebe. A pak je tu samozřejmě ten zpropadený písek, který se usazuje na budovách a kontinuálně zhoršuje jejich stav. Musíte proto zajistit pravidelnou údržbu prostřednictvím dronů.

Řada výrobních míst navíc potřebuje lidské pracovníky, kteří mají opět vliv na jejich funkci. Každý z kolonistů disponuje specializací, jíž si žádají různé provozy. Geologové mají výhodu v získávání surovin, botanici zase ve výrobě potravin. Kde jsou lidé, tam je třeba se starat o jejich spokojenost, štěstí a zdraví. Jinak se vám nebudou množit a naopak se jim začne stýskat po Zemi, případně propadnou kriminalitě. Zapomínat tak nesmíte ani na fitness studia, obchody a nemocnice.

To vše dohromady funguje v Surviving Mars opravdu skvěle. Titul dokáže skvěle motivovat v hledání a opravování slabých míst v celém systému kolonie, což je skutečně mravenčí a v podstatě nekonečná práce, protože se málokdy stane, že by vše klapalo tak, abyste nemuseli nic řešit. Zatímco v Tropicu jste vše viděli už po několika hodinách, partie v Surviving Mars jsou mnohem delší a ani po třiceti hodinách hraní nemohu říct, že jsem dosáhl úplně všeho.

Překvapivá tajemství

Hodně to souvisí také s vývojovým stromem, který poskytuje stále nové možnosti a vylepšení. V oblastech biotechnologií, inženýringu, robotice, fyzice a sociálních vědách se ukrývá vždy 19 technologií, které můžete vyzkoumat a následně využít. K tomu si připočtěte ještě zásadní vynálezy, které přinášejí obzvlášť silné důsledky na možnosti hraní. Pro technologický pokrok potřebujete výzkumné body. Ty obdržíte ze Země, prostřednictvím objevených anomálií na povrchu Marsu, ale především skrz vědecká zařízení ve vaší kolonii. Vzhledem k tomu, že nové technologie jsou dražší a dražší, byste měli zvyšovat také svou vědeckou výkonnost.

V pokročilé fázi hry zamíchá kartami odhalené tajemství. Setkáte se s tajemnými sférami, cizí umělou inteligencí nebo dalšími fenomény. Jak už jsem uvedl v úvodu recenze, tajemství si můžete nastavit na začátku hry, případně to nechat na náhodě nebo ho zcela deaktivovat. Pokud tak neučiníte, postaví vás před velkou výzvu. Mě kupříkladu potkal fenomén, který způsoboval zmražování částí kolonie a trvalé odsávání energie. Blaze tomu, kdo je technologicky natolik na výši, aby tajemství přišel na kloub.

Tyto efekty, které Surviving Mars čerpá z různých sfér popkultury, jsou asi tím jediným, co nabourává určitou sterilitu celé hry. Zatímco z hlediska komplexnosti zadupe Tropico do země, jeho šarm jí bohužel schází. Jistě, je to dáno zvoleným tématem, přesto se nelze ubránit tomu, že autoři mohli jít hráčům vstříc ve větší míře. To se týká i poměrně obtížného začátku, kdy tutoriál zdaleka nevysvětluje vše, co budete potřebovat. Vše potřebné sice najdete v obsáhlé encyklopedii, k jejímu pročítání už ale nemusí být každý hráč ochoten a těžko mu to vyčítat. Hru by měl pochopit na konkrétních příkladech.

Vývojáři se tentokrát evidentně rozhodli vytvořit co možná nejkomplexnější budovatelskou strategii. To se jim nadmíru povedlo, protože hra svými prvky a mechanismy zabaví na desítky hodin, aniž byste se nudili. Přeci jen omezený rozpočet si však vybral daň jinde: chybí v podstatě jakákoliv omáčka, a to jak z hlediska obsahu, kde postrádáme kampaň nebo jednotlivé scénáře, tak z hlediska atmosféry, která působí sterilně. Surviving Mars zkrátka nenabízí všechno, co bychom si přáli. Má však pro svůj žánr to nejdůležitější a ve výsledku tak můžeme být jedině rádi, že autoři zbytečně netříštili svou pozornost a díky tomu dodali více než uspokojivý výsledek.

Surviving Mars

0

• Propracovaný a variabilní sandboxová hratelnost