Total War Saga: Thrones of Britannia patří k horším dílům série, ale i tak se hraje dobře – recenze

Poslední díly slavné strategické série rozhodně patřily k tomu nejlepšímu, co tato značka kdy nabídla. Přesto však pro řadě dlouholetých fanoušků nepřinesly dostatečné uspokojení, protože Total War: Warhammer 1 a 2 nebyly zasazeny do zajímavé historické epochy, ale čerpaly ze známého fantasy světa. Tento rok si ale amatérští virtuální historici přijdou na své. Vývojářské studio Creative Assembly totiž vydá hned dva tituly série Total War s pořádným dějinným zázemím. Zatímco na Total War: Three Kingdoms si počkáme až do podzimu, první zástupce podsérie Total War Saga, která se soustředí na geograficky a historicky omezenější konflikty, vychází právě teď. Jmenuje se Thrones of Britannia.

Total War Saga: Thrones of Britannia čerpá z jedné z nejnapínavějších epoch britských dějin. Pochopitelně nemůže jít o nic jiného než vikingské výpady kolem roku 880. Po prvních invazích legendárního, byť historicky nedoloženého, Ragnara Lodbroka, si Seveřané nárokují velké části britských ostrovů pro sebe. Stejně jako domácí v podobě Anglosasů, Velšanů a Galů jsou ale mezi sebou rozhádaní až na krev. Přestože se anglosaskému králi Alfrédu Velikému podaří Vikingům vypráskat kožich, není hrozba ze severu zdaleka zažehnána. Hráči tak mají na výběr z celkem deseti hratelných frakcí, které bojují o trůn ostrovní říše, a to jak na straně dobyvatelů, tak domácích.

Svázáni historií

Jednotky jednotlivých frakcí se ve srovnání s jinými díly série Total War prakticky neliší, to ale neplatí o cílech a výzvách na kampaňové mapě. Ostatně malé rozdíly v typech jednotek jsou historicky snadno vysvětlitelné: kulturní rozdíly germánských Anglů, Sasů a norských, švédských nebo dánských Vikingů zkrátka nebyly takové, stejně jako zvolené zbraně a taktiky. Všechny frakce tak disponují silnými bojovníky se sekyrami a meči, šikovnými kopiníky, dobře obrněnou kavalérií a lučištníky. Každá ze stran konfliktu v Total War Saga: Thrones of Britannia se navíc pyšní jednou zvláštní jednotkou. Na mocné obléhací stroje raději zapomeňte, což opět odpovídá stavu věcí na britských ostrovech. Například antičtí Římané a Řekové byli po technologické stránce mnohem pokročilejší než národy v temném středověku. Teprve ke konci kampaně se vám podaří vyvinout katapult. Ten vám umožní zabírat sídla v rámci jednoho herního tahu, namísto několikatahového obléhání.

Stejné nebo podobné jednotky jsou sice historicky věrné, ale je to také důvod nepříliš záživných realtimových bitev. V kampani jsem je tak v porovnání s předchozími díly nechával mnohem častěji generovat automaticky. V Total War Saga: Thrones of Britannia zažijete každopádně zažijete takové bitvy, jaké se v této době skutečně vedly, ať už u zmíněného Edingtonu nebo později v jiném anglickém městě Hastings. Obránci byli díky stěnám ze štítů velmi často ve velké výhodě, protože lučištníci jim svými šípy nedokázali nijak uškodit. Teprve, když polevila morálka obránců nebo se jedné straně podařil průlom, došlo ke standardnímu boji. Bohužel mi přišlo, že si autoři nedali příliš práce s vytvářením bitevních polí. Kupříkladu je zde pouze jeden typ prostředí s řekou, na níž je jen jeden most. Logicky k bojům dochází neustále jen na tomto místě a většinou zvítězí obránci. Příliš úzký most zkrátka nenabízí možnosti k úderům z boku apod.

Rozpačitý dojem mám také z obléhacích bitev. Pokud jste na straně obránců, pomůže vám tradičně nepříliš přesvědčivá umělá inteligence, která neustále zkouší útočit na jednom místě. Pokud máte alespoň trochu zkušeností, dokážete tomu z 99 % vzdorovat. Vzhledem k již zmíněné absenci katapultů a dalších hradby bořících zbraní to ale nebudete mít jednoduché na straně útočících. Vyplatilo se mi zaútočit s předimenzovanou armádou a několik kol čekat, než se protivník pokusí o výpad, po kterém bude zranitelný.

Obří strategická mapa

Bohužel ani v námořních bitvách Total War Saga: Thrones of Britannia zrovna neexceluje. Neustále jsme měl pocit, že zde jde jen o velikost armády a zda jsou vojáci zkušenými mořeplavci. Anglosaské a galské frakce mají totiž tu nevýhodu, že jejich jednotky trpí mořskou nemocí, která pomáhá decimovat jejich řady. Za velkou škodu považuji také absenci rozdílných typů lodí jako třeba v Total War: Rome 2 nebo Total War: Empire. Z historického hlediska mohli tvůrci z tohoto aspektu určitě vymačkat více. Vždyť obávané vikingské lodě měli různé velikosti, což není žádným tajemstvím.

Nejsilnější stránkou Total War Saga: Thrones of Britannia jsou tak skutečně různé výzvy na strategické mapě, které se liší v závislosti na zvolené frakci. Jak už jste zvyklí z předchozích dílů, budete tah po tahu na obří mapě ovládat své armády a budovat města. Podle geografické polohy se budete muset vypořádat například s mrazivými zimními měsíci nebo nedostatkem potravin. Ještě větší roli ale hraje loajalita poddaných, stejně jako diplomatické vztahy se sousedy. Rebelie poddaných je třeba řešit co nejrychleji, a to třeba osvědčeným mechanismem rozdávání pozemků, na kterých mohou hospodařit. Neposlušné lidičky ale můžete i uplatit nebo třeba zavraždit. Velkým pozitivem je, že se každá z frakcí potýká s poněkud jinou výchozí situací, která se pak následně ještě vyvíjí. A tak přesto, že jsou bitvy velmi podobné a nepříliš záživné, můžete si je nechat automaticky propočítávat a užívat si rozdílů hraní na úrovni strategického velení. Tady mohu prohlásit, že se rozhodně vyplatí kampaní projít za několik různých frakcí, protože se zážitek bude velmi lišit.

Total War Saga: Thrones of Britannia také přichází s novinkou a sice, že už neexistuje dělení na krátkou a dlouhou kampaň. Namísto toho je třeba nejprve dosáhnout podmínek nutných pro krátké vítezství a následně je možné volitelně pokračovat v podmínkách dlouhého vítězství. V případě krátké varianty je třeba ovládnout 40 sídel a 10 provincií, na dlouhou pak potřebujete 100 nebo více měst, ale můžete zvítězit také dostatečnou slávou nebo dobytím určitých provincií.

Marné hledání agentů

Ani hra na strategické mapě ale není bez chyb. V první řadě mi herní pole přijde trochu moc předimenzované. To by samo o sobě zase tolik nevadilo, ale jednotky se na ní pohybují příliš pomalu. Pokud je například vyšlete z jižního pobřeží Anglie do Skotska, budete na to potřebovat přibližně deset tahů, což v herním čase odpovídá dvěma a půl letům. Jistě, středověké armády se nepohybovaly zrovna světelnou rychlostí, ale působí docela zvláštně, když na cestu o 800 kilometrech potřebují více než několik měsíců. Autoři podle mě alespoň pro pocit uvěřitelnosti měli na tah alokovat jeden měsíc, nikoliv celé čtvrtletí. Velká mapa pak vede také k tomu, že propočítávání tahů trvá relativně dlouho. Sice nemusíte čekat věky jako v první verzi Total War: Rome 2, ale na slabších počítačích to stále zabere více než minutu.

Nepříjemným překvapením pro mě v Total War Saga: Thrones of Britannia byla absence agentů, které jsem ve hře dlouho hledal nevěříc, že by autoři opustili pro sérii tak důležité špiony, nájemné vrahy, kněze a válečníky. Bohužel se tak skutečně stalo, a to bez jakékoliv náhrady. Spokojenost obyvatel tak můžete ovlivňovat pouze budovami, místodržícími a generály. Po celou dobu jsem agenty postrádal, a to i proto, že by do daného prostředí velmi dobře pasovali. Vždyť jeden z největších konfliktů té doby se točil kolem christianizace Vikingů.

Verdikt

Přestože jsem v recenzi Total War Saga: Thrones of Britannia zrovna nešetřil, stále jde o zástupce jedné z nejlepších strategických sérií současnosti a nese v sobě celou řadu jejích výhod. Kritika se tedy odehrává na poměrně vysoké úrovni a zejména v porovnání s jinými tituly této série. Oproti jim je Thrones of Britannia skutečně o něco slabší, což je částečně dáno problematikou zpracování této historické epochy. Leccos je tak nutné odpustit, na druhé straně třeba námořní bitvy určitě měly větší potenciál. Stejně tak velikost mapy a pohyb jednotek po ní si zasloužil lepšího vyvážení. Přesto však Total War Saga: Thrones of Britannia dokáže být skvělým strategickým zážitkem, který lze fanouškům série doporučit.

Total War Saga: Thrones of Britannia – trailer

Total War Saga: Thrones of Britannia

0

Klady

  • Frakce s rozdílně rozdanými kartami
  • Vynikající prezentace
  • Značný rozsah hry

Zápory

  • Nudnější bitvy
  • Příliš velká mapa a pomalý pohyb jednotek
  • Chybějící agenti
Hodnotit text
[Celkem hlasu: 0 Prumer: 0]

Redaktor zpravodajství serveru Gamebro.cz. Milovník příběhových her, ať už těch akčních nebo RPG.

2
Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Funboy
Host
Funboy

Tak reskin attily a jede se XD Značka total war je pro mě total shit, skvělý shogun 2 nepřekonán, zvědavý jsem na zpracovaní Romance tří králoství( Three kingdoms: Total war, předlouhou je zmiňovaný román, asi směřují produkt spíš na Asii), tam doufám, si s tím reskinem dají alespoň práci 😀

Hostík
Host
Hostík

Technicky je ToB prvním dílem série… Saga… nový koncept… pokračování tradičního large scale TW je na jiném týmu a bude věnováno Číně v období válek tří království. Detail, ale v podání článku mě pobavil/rozbrečel? Saga má být právě o velkých mapách určitého malého prostoru v určité periodě. Od herních novinářů bych čekal větší informovanost a vhled.