Frostpunk je strašně smutný a drastický, ale také svěží a skvěle hratelný – recenze

Frostpunk vás vezme na výlet do alternativní historie pozdního 19. století. Lidstvo přivedla nová doba ledová na pokraj vymření. Několik přeživších se nakonec shromáždí kolem obřího parního generátoru na uhlí. Coby vůdce tohoto nebohého stádečka se vaším primárním úkolem stává zajistit existenci lidského druhu až k dalekému jaru. Brzy poznáte, že je to hodně tvrdý chlebíček, který si žádá chladná rozhodnutí, a to v pravém slova smyslu.

Parní generátor jako poslední záchrana

Frostpunk od svého odhalení sázel na to, že je trochu jinou strategií. Základ v podobě žánru budovatelské strategie kombinuje s tvrdým bojem o přežití v rámci survivalových prvků a vizuálně zajímavými steampunkovými elementy. Na rozdíl od her jako DayZ nebo Rust zde nejde o přežití jednotlivce, ale celého města. A když se celá společnost snaží zachránit před hrozivým koncem v podobě vymření, žádá si to oběti. Život jednotlivce nemá ve Frostpunku velkou hodnotu a je rychle zahozen, když to lidstvu jako celku pomůže překlenout krizi. Ano, je to docela silná káva na budovatelskou strategii.

Znalcům herního průmyslu a především hry This War of Mine může v tomto směru napovědět jméno vývojářského studio. 11 Bit Studios se totiž specializuje na temná témata, která nutí k nepříjemným rozhodnutím. A přesně taková budete muset v roli starosty posledního města na Zemi činit.

Na začátku je skutečně třeba postarat se o holé přežití. Vyšlete své pracanty do ledové zimy, aby nasbírali nějaké ty suroviny. Uhlí je potřeba do generátoru, dřevo na jednoduché budovy a ulice. Později si vaše městečko začne žádat také ocel na pokročilé budovy jako je dílna. Zde vyvinete důležité technologie, které vám umožní například vylepšit parní generátor. To je totiž podmínkou toho, abyste dokázali dosáhnout vyšších teplot a zahřát tak obyvatele domů, které jsou umístěné dále od stroje. V průběhu hry budete zkoumat jednotlivé dílky typického technologického stromu.

Lavírující starosta

Pokud teploty klesnou na minus 40 stupňů Celsia, nemá generátor dostatek síly, aby udržel všechny budovy hezky v teple. Pak se nabízí možnost přepnout na režim Overdrive. Ale pozor na to – v případě, že to přeženete, vyletí vám celá mašina komínem, což nezpůsobí nic menšího než konec celé hry. Druhá možnost je na první pohled drsnější, ale udržitelnější – několik lidí zkrátka musí zemřít mrazem, aby ostatní mohli žít.

Frostpunk vás nutí držet dvě základní hodnoty v podobě naděje a nespokojenosti pokud možno vysoko, respektive nízko. Proto je třeba vydávat zákony jako například ten, že mrtví se budou pohřbívat, nikoliv házet na hromadu. Pietní akt zvýší naději obyvatelstva v budoucnost, na druhou stranu vás ale nutí postavit hřbitov. Politická rozhodnutí tímto způsobem otevírají přístup k různým budovám. Suma vašich rozhodnutí ovlivňuje to, jak vás obyvatelé vnímají jako svého vůdce. Pakliže jejich naděje klesne příliš hluboko nebo nespokojenost naopak příliš vystoupá, čelíte vážnému nebezpečí, že budete coby starosta odvoleni.

Opakování je matkou různých stylů hraní

Frostpunk je jedinečný v tom, že vám nechává značnou volnost v tom, jakým politickým směrem se vydáte. Menší či větší důsledky svých rozhodnutí přitom pocítíte poměrně záhy. Vzhledem k tomu, že tato rozhodnutí nelze později měnit, může se Frostpunk pochlubit velmi slušnou mírou znovuhratelnosti. To vyvažuje jinak poměrně krátkou herní dobu dosahující nějakých deset hodin. Jednou nebo dvakrát si jí ale určitě budete chtít zopakovat.

Frostpunk je mnohem komplexnější hrou než se na první pohled jeví. Vedle obecných ukazatelů naděje a nespokojenosti by se vám proto hodil přehled všech obyvatel, ze kterých byste mohli vyčíst jejich požadavky. To by však odporovalo krédu hry, které jasně staví blaho společnosti nad zájmy jedince.

Po herní stránce funguje Frostpunk až překvapivě dobře na to, jakou je kombinací zdánlivě nesourodých žánrů. Jednotlivé mechanismy do sebe každopádně zapadají velmi čistě a tvoří koherentní celek, ze kterého nic netrčí ani nečouhá. Hra vám ale od začátku nic nedaruje. Křivka obtížnosti stoupá velmi rychle a staví vás před permanentní nedostatek  zdrojů a pracovních sil. Dá se říct, že od začátku tlačí na hranice vašich schopností a možností.

Věčná nouze

Osudy zoufalých lidí, které Frostpunk akcentuje, vás mnohdy zasáhnou do srdce. Jedna žena ztratila svou rodinu kdesi v pustině a nyní žádá, abyste vyslali expedici, která by ji ve věčném ledu našla a přivedla zpět. Také hledání dalších přeživších a příběhových tajemství hraje v pozdější části hry důležitou roli. Najdete tak například chlapce, který už hodiny ve strašlivém mrazu setrvává u náhrobního kamene svého otce. Skutečně drásavé!

Vaše město roste těžce a jen pod obrovskými tělesnými a duševními obětmi. To vše je inscenováno s patřičnou dramatičností a podkresleno příjemně ponurou hudbou. Zažijete momenty, které z Frostpunku dělají něco více než jen obyčejnou hru. Přitom u něj setrváte, i když vám z dění na obrazovce a vašich rozhodnutí nebude celkově dobře. Tu se rozhodnete řešit hladomor tím, že své mrtvé namícháte do polévky. Jindy vás zabolí, když z nedostatku pracovních uděláte z dětí nosiče uhlí. To vše vám zůstane v hlavě ještě dlouho po konci hry. Ne, podobnou emocionální hloubku jsme ještě v žádné jiné budovatelské strategii neviděli.

Krásně mrazivé prostředí

Po technické stránce staví Frostpunk na vlastním enginu Liquid. Ten velmi dobře a plynule běží i na středně výkonných počítačích (HW požadavky) a poskytuje spoustu nastavení. Hodně se mi líbilo spousta detailů ve steampunkovém stylu, stejně jako provedení sněhu. Ten pomalu taje, když váš generátor jede na plné obrátky. A když se za hranice města vypraví lovecká výprava, aby obstarala nějakou potravu, zanechává po sobě stopy.

Přestože je Frostpunk objektivně skvělou hrou, rozhodně není pro každého. Důsledky některých rozhodnutí povedou k pocitu sevřeného žaludku i u velmi otrlých hráčů. Tato svíravá atmosféra je navíc něčím zcela nezvyklým pro žánr budovatelských strategií. Frostpunk je tak smutný, nervózní a hrozivý. Ale také tak krásný, tak motivující a tak chytlavý. Po herní stránce nevykazuje žádné větší nedostatky, snad jen že v pozdější fázi poněkud ztrácí přehlednost, ale to už jsou stížnosti na vysoké úrovni. Jedno je jisté: tenhle zážitek stojí za to.

Frostpunk

0

• Povedená kombinace strategie a survivalu